Auteur Topic: Er was eens......  (gelezen 4204 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Er was eens......
« Gepost op: februari 09, 2006, 09:45:20 am »
Eindelijk kan ik mijn verhaal ook eens beginnen met : er was eens .....
het gaat over ,van hoe een oude liefde-lees oude droom,werkelijkheid word.
1976,leerde ik men vriendje kennen,kennismaking thuis met de ouders,hond-boxer en met flip de papegaai,dat was mijn eerste kennismaking met zo'n diertje,meteen was ik ervan gecharmeerd.Het was ook een echte krak ,die kon praten als een echt marktwijf,mijn schoonouders hadden toen ten tijde een restaurant en de attraktie op zondag was, dat de papegaai op die dag in het eetgedeelte mocht komen-toen waren ze ook nog niet zo streng-het gebeurde zo,en als ik het zelf niet had gezien had ik het eigenlijk ook nooit geloofd.Schoonmoeder deed de kooi open en flip kwam gewoon in zijn deur zitten,de hond ging net onder de deur staan en wachtte tot de flip op zijn rug zat en de wandeling begon doorheen het resataurant,soms stopte de hond aan een tafeltje en kroop de flip op die tafel om daar heel even de show te stelen en dan een frietje,patatje of wat dan ook te krijgen-lees:stelen.Dan terug op de hond en de wandeling ging verder,tot vermaak van de meeste gasten,tot men schoonpapa er een einde aan maakte en de hond deed de flip gewoon tot aan zijn kooi waar die afstapte en op de kooi ging.Gewoon schitterend!!!!Een brand die we hebben gehad op oudjaarsnacht in 1978 maakte een eind aan het leven van onze flip,troost,hij is niet verbrand maar gestikt en volgens de brandweerman,die vogelliefhebber was ging dat redelijk vlug door de kleine longkes.En heeft hij niet te lang afgezien.
Dan begin 1980 zijn we met zijn drieen op de markt,vriendje,schoonmama en ik als we aan een vogelstand passeren en wat trekt ons aller oog denk je ?? Jaja ,een flipke,een grijze roodstaart papegaai en het dagdromen begon,er werden nog een paar toertjes over die markt gelopen en telkens-raar maar waar- kwamen aan die ene bewuste stand,de prijs gevraagd ,was toen 11.000 fr komt overeen met nu 272 €,na enig overleg ,ik zelf had maar 7000 fr bij,de rest werd bijgelegd door schoonmama, hebben we flipke gekocht.Op ermee naar huis,volgende probleem,waar gaat die papegaai wonen,ik was nog niet getrouwd en had geen eigen stekje,bij mij thuis zelf ging dat niet, de oplossing was ,mijn flipke ging mee met het vriendje naar zijn thuis,en dan om een lang verhaal wat in te korten ,daar is hij ook gebleven,ben getrouwd,heb bij ingewoond,zijn weer verhuisd,flipke ongelukkig, ganse dag alleen want wij gingen werken,dus op de duur ,flipke weer naar men schoonmama ,die was alle dagen thuis ....en ik ....was er dagelijks te vinden voor zijn babbel/trainuurtje.
In de zomer stonden de papegaaien buiten in de tuin met hun kooien,want ondertussen was er een geelkopamazone bij gekomen van een overleden vriend van men schoonouders.En op een zekere dag zat de flip in de boom,geklommen want hoewel die niet was gewiekt,hij vloog niet,bij het naar beneden komen kwam hij aan zijn kooi op het zelfde moment er een duif op landde en hij is zichzelf zodanig verschoten dat hij opvloog,met alle gevolgen vandien,hij had snel het vliegen onder controle en vloog weg,ons achterlatend in paniek en opkomende tranen.Nog geen twee minuten later kregen we telefoon van de nonnekes(die woondden tegen onze tuin) dat de papegaai in de school zat,ik ernaartoe om hem op te halen,had ik mooi gedacht,flip vloog gewoon van het ene punt naar het andere,ik ben hem toen gevolgd tot in het park op een dikke kilometer van de woning en vond hem daar in de boom,rustig alles verkennend en babbelend in zichzelf en tegen mij,veronderstel ik.
Vanaf die dag ben ik alle dagen om zes uur opgestaan om voor de aanvang van het werk even in het park langs te gaan om hem eten te geven en zo ook na het werk om hem te roepen en te lokken,iedere keer zat hij in de boom boven me op een hoogte dat ik er niet aan kon en iedere dag was zijn eten op(waarschijnlijk ook door andere )iedere dag deed hij ook zijn klapke met me,kom kom siske,geef me een kiske,kom kom siske
Dit heb ik weken uitgehouden en hij heeft zich nooit laten pakken door mij of is me nooit korter als 2 meter genaderd,toen op één dag,geen reactie meer,geen flipke meer te vinden in het park....ik legde me neer bij het feit dat ik hem voor altijd kwijt was.Tranen met tuiten heb ik gelaten,zelfs nu bij dit schrijven komt men gemoed vol.
2 jaar later ben ik in de buurt van dat bewuste park aan het werk,ik sta in de thuisverzorging van bejaarde en zieke mensen.En ja hoe komt het gesprek op huisdieren,we hadden weer een hond en die amazone was nog steeds bij men schoonmama,de grijze van men schoonzus was ondertussen ook daar terechtgekomen en zo vertelde ik van onze flip en zijn vliegverhaal en die mevrouw zei,"zou dat dezelfde papegaai niet zijn ,die de zoon van men buurvrouw 2 jaar geleden in het park heeft gevangen?"Nu ik zweer het je,men hart draaide zeker 360 graden in men lijf en het kon niet snel genoeg half 5 zijn dat men dienst erop zat en ik kon gaan kijken naar die papegaai. Daar bij die buurvrouw aangebeld,een menske van 84,en ik begon men verhaal,dat ik wist van de buurvrouw hoe ze aan haar papegaai was gekomen en of ik hem even mocht zien om zeker te zijn dat het de mijne niet was,dat menske was ocharme geschrokken toen ik men verhaal onderbrak en haar gewoon voorbij liep recht op de kooi toe.Waarom ik dat deed was het volgende,bij het vertellen van men verhaal reageerde die papegaai(ik had al gehoord dat papegaaien nooit iets vergaten en dit was wel het bewijs dat hij na 2 jaar men stem herkende--of was het toeval-geloof ik niet) met komkom siske kom kiske,jullie kunnen je wel voorstellen dat ik niet meer te houden was en alle beleefdheidsregels op dat moment aan men laars lapte,kheb me achteraf gexcuseerd,zenne.
Bij het openen van de kooi ,waar die mevrouw zich tegen verzette, zei ik,kijk ,als het echt mijne flip is dan weet ik wat ik doe,zelfs nu hé,geniet ik nog van onze vereniging,kusjes en aaikes zoals alleen hij en ik mekaar kenden....
Toen moest die mevrouw ook toegeven dat het werkelijk mijn flipke was,hij noemde trouwens nog zo omdat hij allang zijn naam kende,ik had hem tenslotte al 7 jaar hé.
Ik heb de flip bij die mevrouw gelaten,ook al was het bewijs er dat hij ooit van mij was;om 2 redenen,na 2 jaar had ik geen recht meer om hem op te eisen en het stuitte me deels door het hart om het oudje pijn te doen door haar gezelschap weg te nemen(beroepsmatig kon ik het niet).Er werd een afspraak gemaakt dat als er ooit een moment kwam dat zij de zorg niet meer aankan ,ze me ging verwittigen en ik hem dan alsnog kon komen ophalen,dus adressen en telefoonnrs gewisseld.Nooit heb ik er nog wat van gehoord,heeft dat menske ooit kontakt gezocht of gebeld,ik weet het niet,we zijn verhuisd ,kregen een ander telefoonnummer en ja...hoe gaat dat hé.Het leven gaat verder.  IK ben hem nooit vergeten,die lieve flip.
Dan ben ik een poezenmoeder geworden,ben ik eigenlijk nog steeds.Maar het verlangen naar zo'n flipke is nooit geheel verdwenen.
En nu na al die jaren heb ik weer een flipke,heb ik terug men eigen grijs roodstaartje .........

Dit was het verhaal van hoe een oude droom-lees liefde werkelijkheid werd !!!!!
vivke
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2006, 22:38:06 pm door vivkev »

Cosch

• Gast
Re: Er was eens......
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2006, 09:56:45 am »
Zucht wat een mooi verhaal!  :cry:
Heb het ademloos uitgelezen!

Gr Corina

Africangrey

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2006, 09:59:47 am »
Prachtig verhaal :thumsup:
Vraag je je nog weleens af waar Flipke 1 nu is?

Gr.
Ineke

qliqi

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 09, 2006, 10:25:35 am »
mooi verhaal! Ik begrijp dat er nu een flipke 2 is? Daar zul je blij mee zijn - lijken ze qua gedrag een beetje op elkaar?

Ik zou toch proberen uit te zoeken waar nummertje 1 gebleven is - als de dame al 84 was is de kans groot dat flipke haar heeft overleefd....

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2006, 10:38:39 am »
Wat een práchtig verhaal!  :hart: Heel wat keertjes tijdens het lezen ervan sprongen de tranen in mijn ogen! Jij hebt nu eigenlijk dus Flipke 3, want Flipke 1 was degene die op de rug van de hond in het restaurant wandelde!! Geweldig zeg, wat een beest! (die hond ook hoor!). Heet jouw jonge grijze van nu ook Flipke?

marian53

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2006, 13:09:14 pm »
mooi verhaal  en veel geluk met flipke 3  :thumsup:

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2006, 13:11:03 pm »
ooccch wat   mooi, heb een krop in mijn keel ervan.
effe slikken hier.
 :-*

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2006, 16:56:47 pm »
wat betreft flipke 2,ik heb een vermoeden waar die nu zit,bij die mensen zat er voeger maar één grijsje aan de venster en sinds paar jaar staan er daar 2 voor het raam,zeker weten doe ik het natuurlijk niet en het zomaar gaan vragen heb ik nooit gedurfd

wat betreft de gelijkenis tussen flipke 2 en flipke 3 ,er zijn idd gelijkenissen,ze zijn alle twee even schelms,maar zijn ze dat eigenlijk niet allemaal ??!!

grtzz ,vivke

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2006, 22:44:26 pm »
Citaat van: vivkev link=topic=weten doe ik het natuurlijk niet en het zomaar gaan vragen heb ik nooit gedurfd

[quote
je moet weten dat daar ook jaren tussen zitten,zenne,
1980 aankoop flipke 2,1987 flipke weggevlogen,1989 flip teruggevonden bij dat oudje,1995 vermoedelijk flip bij die andere  grijze voor de venster
hopelijk begrijp je me een beetje waarom ik daar niet durf aanbellen en vragen of hij het is
zouden jullie het doen???

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2006, 22:46:17 pm »
[quote author=vivkev link=topic=weten doe ik het natuurlijk niet en het zomaar gaan vragen heb ik nooit gedurfd

je moet weten dat daar ook jaren tussen zitten,zenne,
1980 aankoop flipke 2,1987 flipke weggevlogen,1989 flip teruggevonden bij dat oudje,1995 vermoedelijk flip bij die andere  grijze voor de venster
hopelijk begrijp je me een beetje waarom ik daar niet durf aanbellen en vragen of hij het is
zouden jullie het doen???

JA zeker weten mits...heb je zijn ringnummer? andere aanwijzingen dat hij van u zou zijn?

qliqi

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 10, 2006, 10:50:33 am »
ik zou het (ook angstig en wat gegeneerd) zeker doen. Gewoon voor je eigen gemoedsrust.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: februari 10, 2006, 11:01:39 am »
Of ik het zou doen? Zéker! Alleen ik denk dat iik met die oude dame toen een afspraak gemaakt zou hebben: Als zij niet meer voor Flipke zou kunnen zorgen (wat er uiteraard in zat bij zo'n oude dame) dat jij hem dan terug zou krijgen... Ik begrijp heel goed dat je hem haar niet afgepakt hebt!! :thumsup:

Cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: februari 10, 2006, 11:04:35 am »
Ik zou het ook doen. Wat heb je te verliezen??

Gr Corina

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: februari 10, 2006, 15:40:52 pm »
de afspraak met die oude dame is gemaakt geweest,daarom werden er adressen en telefoonnummers gewisseld,dat indien zij er niet meer kon voor zorgen ,ze mij zou kontakteren,maar zoals ik al eerder zei,door de paar keer te verhuizen en wisselen van telefoonnummer is het ons gewoon ontsnapt,in de vergetlehoek geraakt ...
en nee ,leon,ik heb geen enkel bewijs dat het eventueel de mijne zou zijn,een ringnummer ?? flipke 2 was niet eens geringd,was een marktaankoop, 26 jaar geleden,was het toen al verplicht zo'n ring,? gebeurde zo'n verkoop niet meestal in het geniep,ook al zaten ze open en bloot in een hokje op de markt,kweet dat echt niet ,hoor
jullie zeggen nu wel,als ik het was zou ik eens gaan zien,al was het voor men gemoedsrust,maar zal ik geen hartepijn meer krijgen,door te weten dat hij daar zit,zou het mij niet meer wroeging geven,terug krijgen doe ik hem toch niet...
en na die 2 jaar herkende hij men stem,zou dat ook het geval zijn na al deze jaren,t'is 10 jaar,zenne
allemaal vragen waar ik nu mee zit,sinds het vertellen van men verhaal...
misschien doe ik het nog wel,misschien ga ik toch eens aanbellen,maar als ik het doe zal het beleefd zijn maar zonder gegeneerd te zijn,tenslotte moet ik men eigen niets verwijten,toch ??
grtzz

Africangrey

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 10, 2006, 16:10:07 pm »
Ja, ik zou het ook doen hoor als ik jou was.
Inderdaad dan heb je zekerheid, heb je een hoofdstuk afgesloten zeg maar ;)
En ik weet zeker dat de papegaai jou herkent (ook na zoveel jaren) en andersom.
En mocht hij het inderdaad zijn, kan je hem toch gewoon daar laten net als toen?
Maar dan heb je tenminste zekerheid, zo blijf je toch met vragen zitten is tie het of niet?
Nou ben benieuwd of je doet of niet :)

Gr
Ineke