Auteur Topic: Grit?  (gelezen 12386 keer)

Riboet

• Gast
Re: Grit?
« Reactie #60 Gepost op: februari 26, 2006, 18:43:32 pm »
Dus de titel is goed gritverstooping

Nee, heb me nog even verder verdiept in de stukjes. De vertaling is geen grit verstopping. Ik weet niet goed hoe ik het wel moet vertalen maar IMPACT is botsing. Het zou dan eerder om een gritophoping gaan.

Dus de titel zegt Gritophoping. Is net zoiets als als een artikel dat heet Keelontsteking of Verkeersopstopping. De titel alleen zegt helemaal niets OF en WANNEER en WAAROM grit wel of niet zou ophopen.

Als je nog eens een artikel erbij haalt om je mening te staven, weet dan waar het over gaat! Ik snap niet dat ik nu jou moet vertellen wat de quotes hier nu hebben verteld.

Pff, hoe meer ik die quotes ga vertalen, hoe meer ze de mening dat grit absoluut overbodig is ontkrachten.

Riboet

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: februari 26, 2006, 18:45:06 pm »
Citaat
De titel alleen zegt helemaal niets OF en WANNEER en WAAROM grit wel of niet zou ophopen.

Correctie: er is in de quotes een casus aangehaald waarin een 'botsing' plaats heeft: namelijk in combinatie met een ongeschikt dieet!

jeske5

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: februari 26, 2006, 18:47:03 pm »
in dit geval ging het toch ook over vogels van drie weken oud? kan dat ook nog iets uit maken. dat misschien de ouders dit gevoerd hebben, terwijl jonge vogels dit nog niet nodig hebben? ik weet niet hoor, denk ook maar een beetje mee  :-[

Riboet

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: februari 26, 2006, 18:53:10 pm »
Ja, door de hectiek zouden we dat helemaal vergeten. 3 weken oude jongen die grit krijgen! Die zitten normaal op kropvoeding.
Maar ja de ouders hadden een ongeschikt dieet voorgeschoteld gekregen...

Zegt mij meer over de verzorgers van de vogels dan over het grit.

Ik denk dat ik het broedkoppel nu in ieder geval maar even minder (misschien zelfs geen) grit meer geef nu ze met jongen zitten. Ik deed dat wel vaker toen ze de eieren nog moesten gaan leggen.

jeske5

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: februari 26, 2006, 19:00:17 pm »
lijkt me duidelijk dan dat dit artikel niks bewijst. ja, dat jonge vogels geen grit mogen hebben....(goh, was mijn gedachte zo raar nog niet dus  :))

pipo

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: februari 26, 2006, 19:17:33 pm »
Hoi,
Het lijkt wel of iedereen die grit voert nu op z'n achterste benen staat. Ik had een grote zak grit gekocht, dus ik was niet bevooroordeeld. Ja, door degene die het wel deed geven. Ik ben nu zelf gaan nadenken en lezen en kom tot een andere conclusie dan de gangbare. Ikheb nog geen goede argumenten gehoord over het  wel verstrekken van grit/maagkiezel. Wat betreft fijnmalen van zaden is het niet nodig als je leest over de spiermaag van papegaaien en wat betreft mineralen, dit zit in pellets.(en ik geef niet alleen pellets) Het eerste artikel vind ik heel erg aannemelijk.

pipo

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: februari 26, 2006, 19:43:58 pm »
in de wind slaan van tips en ervaring van ervaren vogelhouders zou nogal dom zijn, maar verder  :-X (hou ik elke commentaar voor mezelf)
Hoi,
Het lijkt wel of iedereen die grit voert nu op z'n achterste benen staat. Ik had een grote zak grit gekocht, dus ik was niet bevooroordeeld. Ja, door degene die het wel deed geven. Ik ben nu zelf gaan nadenken en lezen en kom tot een andere conclusie dan de gangbare. Ikheb nog geen goede argumenten gehoord over het  wel verstrekken van grit/maagkiezel. Wat betreft fijnmalen van zaden is het niet nodig als je leest over de spiermaag van papegaaien en wat betreft mineralen, dit zit in pellets.(en ik geef niet alleen pellets) Het eerste artikel vind ik heel erg aannemelijk.
Ik vergat deze quote
mvg

Wickingh

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: februari 26, 2006, 19:44:49 pm »
Hoi,
Het lijkt wel of iedereen die grit voert nu op z'n achterste benen staat. Ik had een grote zak grit gekocht, dus ik was niet bevooroordeeld. Ja, door degene die het wel deed geven. Ik ben nu zelf gaan nadenken en lezen en kom tot een andere conclusie dan de gangbare. Ikheb nog geen goede argumenten gehoord over het  wel verstrekken van grit/maagkiezel. Wat betreft fijnmalen van zaden is het niet nodig als je leest over de spiermaag van papegaaien en wat betreft mineralen, dit zit in pellets.(en ik geef niet alleen pellets) Het eerste artikel vind ik heel erg aannemelijk.

Succes

pipo

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: februari 26, 2006, 19:48:56 pm »
 :elvis:

Pluisje

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: maart 03, 2006, 23:43:18 pm »
@Riboet en andere geïnteresseerden die de discussie hebben gevolgd.

Omdat er zoveel vragen waren over het artikel
(Grit Impaction in 2 Neonatal African Grey Parrots
(Psittacus erithacus erithacus)) heb ik toch via mijn
werk toegang geregeld voor de Journal of Avian Medicine and Surgery.
Ben toch blij dat ik de juiste informatie uit het abstract had kunnen lezen.
Jaren ervaring, hè  ;)   
Hierbij een stukje uit de conclusies dat volgens mij alles duidelijk maakt:

Citaat:
This report illustrates the potential of crop impaction
when grit is fed ad libitum to companion
psittacine birds. The source of the grit in the crop
impactions described was assumed to be from parents
feeding grit to the chicks because the chicks
were housed in nest boxes and had no direct access
to grit. Grit is commonly sold in pet stores, and
many owners believe that it is essential to their
bird’s well being. Grit increases egg production
and improves growth in poultry. Although grit
may be useful in poultry, it is not essential for well-nourished
psittacine birds.

O, ja “inappropriate diet” gevoerd aan de ouders was: grootste
gedeelte zaad met zonnebloempitten, en toevoeging van fruit, een beetje pellets en grit.
En impaction is een medische term voor opzwelling of verstopping.
Met andere woorden in het artikel beschreven als:

Citaat:
Each bird’s crop (kuikens dus) was grossly distended
with a large amount of grit, which was palpable and
visible through the skin and crop wall.

En het artikel eidigt met volgende conclusie:
Citaat:
There are numerous reports
of dietary deficiencies in adult birds leading to depraved
consumption of grit and subsequent crop and
gastrointestinal impaction. This report explains
how such behavior may be directed toward offspring,
which results in crop impaction. Considering
the small chance of benefit and the potential risk,
ad libitum feeding of grit to psittacine birds should
be avoided.

Het artikel eindigt met een pleidooi: gezien het weinige profijt dat papegaaien van
grit hebben en  gezien het gezondheidsrisico wordt geadviseerd geen grit aan papegaaien
te voeren (met ook een vewijzing naar een artikel uit het boek van Ritchie ea  'Avian Medicin').

Positief uit het verhaal is dat de kweker op tijd met die kuikens bij vogelarts was en
alle twee de grijsjes waren geopereerd en na operatie goed hersteld :thumsup:.

PS Citaties zijn uit de oorspronkelijke tekst, voor mensen die moeite
hebben om engels te lezen ben ik bereid om het te vertalen. 

jeske5

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: maart 04, 2006, 00:07:46 am »
zoals ik het lees is de conclusie dat ad libitum voeren niet goed is, oftewel onbeperkt. Ik zie in dit artikel nergens staan dat je het helemaal niet moet geven

Pluisje

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: maart 04, 2006, 00:14:53 am »
Jeske5, hoe wou je het beperken?

jeske5

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: maart 04, 2006, 00:23:24 am »
door elke dag maar een klein beetje door het voer te mengen bijvoorbeeld, of maar een paar keer per week.

Pluisje

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: maart 04, 2006, 00:31:26 am »
Hoe bepaal je hoeveel is dat een klein beetje dat nog steeds niet schadelijk is?
En er staat wel:
Profijt-weinig kans
Gezondhiedsrisico-groot
in het artikel
Waarom wil je dat dan alsnog doen?

Wickingh

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: maart 04, 2006, 00:48:19 am »
 :-X