Auteur Topic: Grit?  (gelezen 12335 keer)

pipo

• Gast
Re: Grit?
« Reactie #30 Gepost op: februari 26, 2006, 11:06:54 am »
Hoi,

dank je wel voor deze link. Ik ga het zeker lezen. Deze uitleg versterkt idd mijn conclusie al, dat het grit nergens voor nodig is. Sterker nog zelfs gevaarllijk.
 mvg :-*

Wickingh

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: februari 26, 2006, 11:10:39 am »
Hoi,

dank je wel voor deze link. Ik ga het zeker lezen. Deze uitleg versterkt idd mijn conclusie al, dat het grit nergens voor nodig is. Sterker nog zelfs gevaarllijk.

:-X

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #32 Gepost op: februari 26, 2006, 14:48:25 pm »
Hoi,

in de wind slaan van tips en ervaring van ervaren vogelhouders zou nogal dom zijn, maar verder  :-X (hou ik elke commentaar voor mezelf)

old john

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: februari 26, 2006, 15:48:43 pm »
hoi pipo
 ga fijn op jou conclusie af onze vogels krijgen al jaren grit somige al 18 jaar en niets aan de hand volgens mij en meerdere liefhebbers die succes vol kweken is grit wel degelijk nodig want niet al het voer en dan vooral de hele kleine zaadjes worden gepeld maarja zoals je zegt trek je conclusie maar kom straks niet uithuilen als er iets met het gestel van je vogel aan de hand is

pipo

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: februari 26, 2006, 15:56:59 pm »
Hoi,

Een liefhebber hoeft het niet altijd bij het juiste eind te hebben hoor  ;) en verder zou ik zeggen lees het stukje.
Ik vind het wel een beetje jammer dat als je een andere mening hebt dat er dan zo gereageerd wordt.

Riboet

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: februari 26, 2006, 17:21:12 pm »
Dat er zo gereageerd wordt, komt denk ik doordat het lijkt dat je er alles aan hebt gedaan om je eigen mening bevestigd te zien. En als dat zo is, dan hoef je dus ook niet te vragen of grit noodzakelijk is als je een ander antwoord toch niet had willen horen.

Tja ik weet niet hoor. De zaden die wij aan onze grijzen geven zijn ook niet dezelfde als die ze in de vrije natuur krijgen. Misschien zijn ze zelfs wel harder, misschien zelfs wel met minder vitamine (weet ik haast wel zeker). Hier krijgen ze geregeld een mespunt mengsel maagkiezel/oestergrit over het eivoer. Ik heb Riboet het zelfs nog veel fijner zien maken, dus dat van een mogelijke verstopping daar heb ik erg veel moeite mee. Ach, er zal inderdaad wel eens een gaai dood zijn gegaan door kiezeltjes. Maar 1 gaai wil niet zeggen alle gaaien. Net zoals er 1 gaai 20 jaar wordt op alleen zonnebloempitten maar dat daar tig gaaien tegenover staan die juist door dat eenzijdige dieet de 20 niet hebben gehaald.

Ik geef mijn grijzen zelf de keuze, ik ga ze die keuze niet ontnemen. Dus als ze willen is het er en willen ze niet, dan laten ze het maar liggen. Vind het alleen wel opvallend dat ze dat niet doen.

Oh ik zag trouwens op de homepage van een edelpapegaaienkweker (en ik weet dus niet meer wie dat was, nee was niet Thiely de Moor) dat je het grit wel goed moet spoelen en 24 uur onder water moet zetten om het te reinigen. Dat deed ik nooit, eigenlijk wel stom, want als ik een sepia van het strand meeneem voor de grijzen dan spoel ik die wel altijd grondig. Ga dus het mengsel hier voortaan ook maar eerst spoelen.

Pluisje

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: februari 26, 2006, 17:31:06 pm »
Pipo, bedankt ik ben het natuurlijk helemaal met je eens.
Voor de mensen die zo'n voorstander van grit zijn: jullie bedoelen dat dit verhaal ONZIN is?
Dan zouden vele (wetenschappelijke) artikelen onzin zijn. Hebben jullie voor mij trouwens een goede,
liefst wetenschappelijke link/artikel, waarin staat dat grit noodzakelijk is voor een papegaai.

Ik heb hier nog een artikel uit Journal of Avian Medicine and Surgery, waaruit blijkt dat grit gevaarlijk is voor papegaaien.
Vooral interessant voor kwekers onder ons:

Grit Impaction in 2 Neonatal African Grey Parrots (Psittacus erithacus erithacus)
Issn: 1082-6742 Journal: Journal of Avian Medicine and Surgery Volume: 16 Issue: 3 Pages: 230-233
Authors: Ryan, Thomas P.
DOI: 10.1043/1082-6742(2002)016<0230:GIINAG>2.0.CO;2
ABSTRACT
 Two 3-week-old African grey parrots (Psittacus erithacus erithacus) were each presented
with an impacted crop. An inappropriate diet fed to the parents and a displaced parental
instinct for feeding mineral and grit to the offspring were postulated to be the causes of the crop impactions.
Surgical intervention relieved both impactions and recoveries were uneventful.

Wickingh

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: februari 26, 2006, 17:34:50 pm »
Hoi,

Een liefhebber hoeft het niet altijd bij het juiste eind te hebben hoor  ;) en verder zou ik zeggen lees het stukje.
Ik vind het wel een beetje jammer dat als je een andere mening hebt dat er dan zo gereageerd wordt.

Hai,

ik vind het geen enkel probleem dat je een eigen mening hebt, ik ben alleen bang dat ""de leek"" jouw mening misschien ten onrechte zou kunnen over nemen.
Dat ook Pluisje bevestiging in haar stukken vind geeft precies hetzelfde effect, en dat vind ik gevaarlijk.

mvg Frank

Riboet

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: februari 26, 2006, 17:39:38 pm »
In dat stukje staat dat INPROPER DIET mede de oorzaak was. Een compleet onuitgebalanceerd dieet dus.
Een teveel aan mineralen heeft hetzelfde effect als een tekort. Je kan dit stukje dus ook anders lezen. Ik zou het ook kunnen gebruiken om te laten zien hoe belangrijk een uitgebalanceerde voeding is.

Ik ga met Frank mee dat een lezen zoals je wilt lezen heel risicovol kan zijn.

old john

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: februari 26, 2006, 17:42:38 pm »
verspeelde moeite  frank en riboet wat weten wij er nu van je weet pas alles van onze vogels als je ze al een jaartje heb en zeker geen jaren zoals wij

Riboet

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: februari 26, 2006, 17:48:52 pm »
Oh maar ik denk dat wij ook nog kunnen bijleren hoor  ;). Maar ik ben wel kritisch, zeker als er Amerikaanse studies bijgehaald worden. Die Amerikanen denken vaak ook heel anders dan wij, zijn vaak ook zo overdreven in dingen (hygiene ofzo, en katten worden er ontklauwd  :o want ja je wilt natuurlijk niet dat ze je meubels bekrassen).

En in dat laatste stukje was duidelijk sprake van mengoorzaken, dan moet je niet alleen dat stukje eruit halen wat jouw mening kan bevestigen.

Pluisje

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: februari 26, 2006, 17:50:36 pm »
Hai,

ik vind het geen enkel probleem dat je een eigen mening hebt, ik ben alleen bang dat ""de leek"" jouw mening misschien ten onrechte zou kunnen over nemen.
Dat ook Pluisje bevestiging in haar stukken vind geeft precies hetzelfde effect, en dat vind ik gevaarlijk.

mvg Frank

Ik vind het gevaarlijk om geforceerd maagkiezel in je vogels te proppen
bijv. door voer te mengen (zo dat hij zelfs geen keuze heeft, maar moet het eten).

En doe mijn best om met argumenten te komen waarom het niet mag.

En argument dat "ik doe het al jaren zo en het gaat goed" is niet sterk genoeg.
Ik rook ook 18 jaar en het gaat goed  ;).

Riboet

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: februari 26, 2006, 17:56:53 pm »
Je hoeft het niet geforceerd te geven, je kan het in een aparte bak geven, dan heeft een vogel keuze.

Trouwens ik heb Favo en Middel wel eens mijn gezicht laten verzorgen (wie kent het verhaal nog van Beautysalon M & F  ;)) en dat gaat zo fijntjes, zo nauwgezet, zo precies,  dat als ik grit over eikrachtvoer strooi en ze zouden het niet willen hebben dat ze het er zo kunnen uitzoeken om het weg te gooien.

Wickingh

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: februari 26, 2006, 17:57:08 pm »
Hai,

ik ben met je eens , dat je voor goede argumenten moet openstaan.
Maar dan vind ik de opmerking""geforceerd proppen"" , ook wel een beetje out off line.

De teksten waar je mee aankomt zijn alle gebaseerd op het uitsluitend voeren van pellets.
In de pellets kan je van alles verwerken, zoals mineralen en kalk enzo.
Alleen hoop ik dat er hier geen mensen zijn die doorslaan in het uitsluitend voeren van pellets.
Dan schiet je in mijn ogen te ver door, ook zaden horen op het menu te staan en daardoor ook grit,

mvg Frank

Ps en je bent welkom hoor in mijn rokershol  ;)
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2006, 18:06:55 pm door Wickingh »

Pluisje

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: februari 26, 2006, 17:58:36 pm »
Oh maar ik denk dat wij ook nog kunnen bijleren hoor  ;). Maar ik ben wel kritisch, zeker als er Amerikaanse studies bijgehaald worden. Die Amerikanen denken vaak ook heel anders dan wij, zijn vaak ook zo overdreven in dingen (hygiene ofzo, en katten worden er ontklauwd  :o want ja je wilt natuurlijk niet dat ze je meubels bekrassen).

En in dat laatste stukje was duidelijk sprake van mengoorzaken, dan moet je niet alleen dat stukje eruit halen wat jouw mening kan bevestigen.

Dit heeft niet met een MENING te maken, het staat in niet