Dat er zo gereageerd wordt, komt denk ik doordat het lijkt dat je er alles aan hebt gedaan om je eigen mening bevestigd te zien. En als dat zo is, dan hoef je dus ook niet te vragen of grit noodzakelijk is als je een ander antwoord toch niet had willen horen.
Tja ik weet niet hoor. De zaden die wij aan onze grijzen geven zijn ook niet dezelfde als die ze in de vrije natuur krijgen. Misschien zijn ze zelfs wel harder, misschien zelfs wel met minder vitamine (weet ik haast wel zeker). Hier krijgen ze geregeld een mespunt mengsel maagkiezel/oestergrit over het eivoer. Ik heb Riboet het zelfs nog veel fijner zien maken, dus dat van een mogelijke verstopping daar heb ik erg veel moeite mee. Ach, er zal inderdaad wel eens een gaai dood zijn gegaan door kiezeltjes. Maar 1 gaai wil niet zeggen alle gaaien. Net zoals er 1 gaai 20 jaar wordt op alleen zonnebloempitten maar dat daar tig gaaien tegenover staan die juist door dat eenzijdige dieet de 20 niet hebben gehaald.
Ik geef mijn grijzen zelf de keuze, ik ga ze die keuze niet ontnemen. Dus als ze willen is het er en willen ze niet, dan laten ze het maar liggen. Vind het alleen wel opvallend dat ze dat niet doen.
Oh ik zag trouwens op de homepage van een edelpapegaaienkweker (en ik weet dus niet meer wie dat was, nee was niet Thiely de Moor) dat je het grit wel goed moet spoelen en 24 uur onder water moet zetten om het te reinigen. Dat deed ik nooit, eigenlijk wel stom, want als ik een sepia van het strand meeneem voor de grijzen dan spoel ik die wel altijd grondig. Ga dus het mengsel hier voortaan ook maar eerst spoelen.