Ik kan niet zeggen dat wat er nu over het artikel staat in dit topic, zoveel anders is als wat we eerder gekregen hebben in dit topic, behalve dan dat ze dus niet continu veel grit tot hun beschikking moeten hebben(zoals een continu veel zonnebloempitten ook geen gezond iets is), omdat bij een niet volledig dieet de gaaien denken dat ze het met grit kunnen aanvullen. En als er dan een bak vol grit staat, ze dit dan dus ook makkelijk aan de jongen voeren.
Waren in dat onderzoek nou echt geen voorbeelden van volwassen gaaien met een gritophoping in de krop, alleen die drie kuikens? Oh ja, ergens staat dat er wel meldingen zijn gemaakt van volwassen vogels met grit in de krop en dat juist die vogels het doorgeven aan de jongen. Maar ook hierbij staat weer: dat waren vogels waarbij het eten van zoveel grit plaats had
bij een dieet met tekortkomingen!
Al met al kom ik tot de conclusie (net als het artikel trouwens) dat het
continu in grote hoeveelheden tot de beschikking hebben staan van grit bij een
verkeerd uitgebalanceerd dieet een gezondheids
risico in houdt voor de gaaien.
Ik begrijp niet wat de tekst nu heeft toegevoegd aan de dingen die we al eerder lazen

, zelfs de samenhang met tekortkomingen in de rest van het dieet wordt in de conclusie nog eens herhaald. Nogmaals: niet meteen zeggen dat grit in zijn algemeenheid niet goed is, het artikel zegt dat veel grit in samenhang met een verkeerd dieet niet goed is. Dat is iets heel anders dan zeggen dat een vogel sowieso geen grit mag hebben.
Ik zie voor mij dus heel weinig reden om het anders te doen dan dat ik nu al deed. Af en toe (1/2 keer per week, 2 keer per 10 dagen zoiets) een mespuntje grit toevoegen aan het voer (in de tijd dat de eieren gelegd worden doe ik dat dus iets vaker). En het overige voer zo compleet mogelijk houden. Ik voer trouwens heel fijn grit, het grit zoals je dat voor kippen voert, is veel grover.
Ik weet niet over welk grit ze in het artikel spreken.