Auteur Topic: Grit?  (gelezen 12346 keer)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Grit?
« Reactie #75 Gepost op: maart 04, 2006, 00:54:29 am »
Ik heb wel op een site gelezen (ik dacht parrot bunch)
Dat je om te voorkomen dat je vogels teveel grit eten
je beter één keer per week wat kan geven.

Riboet

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: maart 04, 2006, 08:13:45 am »
Ik kan niet zeggen dat wat er nu over het artikel staat in dit topic, zoveel anders is als wat we eerder gekregen hebben in dit topic, behalve dan dat ze dus niet continu veel grit tot hun beschikking moeten hebben(zoals een continu veel zonnebloempitten ook geen gezond iets is), omdat bij een niet volledig dieet de gaaien denken dat ze het met grit kunnen aanvullen. En als er dan een bak vol grit staat, ze dit dan dus ook makkelijk aan de jongen voeren.

Waren in dat onderzoek nou echt geen voorbeelden van volwassen gaaien met een gritophoping in de krop, alleen die drie kuikens? Oh ja, ergens staat dat er wel meldingen zijn gemaakt van volwassen vogels met grit in de krop en dat juist die vogels het doorgeven aan de jongen. Maar ook hierbij staat weer: dat waren vogels waarbij het eten van zoveel grit plaats had bij een dieet met tekortkomingen!

Al met al kom ik tot de conclusie (net als het artikel trouwens) dat het continu in grote hoeveelheden tot de beschikking hebben staan van grit bij een verkeerd uitgebalanceerd dieet een gezondheidsrisico in houdt voor de gaaien.

Ik begrijp niet wat de tekst nu heeft toegevoegd aan de dingen die we al eerder lazen  ???, zelfs de samenhang met tekortkomingen in de rest van het dieet wordt in de conclusie nog eens herhaald. Nogmaals: niet meteen zeggen dat grit in zijn algemeenheid niet goed is, het artikel zegt dat veel grit in samenhang met een verkeerd dieet niet goed is. Dat is iets heel anders dan zeggen dat een vogel sowieso geen grit mag hebben.

Ik zie voor mij dus heel weinig reden om het anders te doen dan dat ik nu al deed. Af en toe (1/2 keer per week, 2 keer per 10 dagen zoiets) een mespuntje grit toevoegen aan het voer (in de tijd dat de eieren gelegd worden doe ik dat dus iets vaker). En het overige voer zo compleet mogelijk houden. Ik voer trouwens heel fijn grit, het grit zoals je dat voor kippen voert, is veel grover.
Ik weet niet over welk grit ze in het artikel spreken.

Riboet

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: maart 04, 2006, 08:25:04 am »
Ik lees trouwens wel uit het artikel dat gaaien dus heel goed weten dat ze hun dieet moeten aanvullen, als het onvolledig is  :CENS.

Pluisje

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: maart 04, 2006, 12:57:51 pm »
Goedemiddag Riboet,

En als je goed leest is het andersom.

dietary deficiencies in adult birds leading to depraved
consumption of grit and subsequent crop and
gastrointestinal impaction

Als je vogel grit eet betekent dat er iets tekort in het dieet is.
En dan gaan ze zich met grit volproppen met alle risico van dien.
En dat ze zelf weten wat ze moeten hebben is natuurlijk een fabeltje.
In gevangenschap is dat zeker niet zo.
Geef genoeg zonnebloempitten of bakje patat – ze gaan echt niks anders eten, toch?

Maar denk je dat we het eens kunnen worden dat
Maagkiezel niet essentieel is.
Er is een gezondheidrisico als je onbeperkt of teveel grit verstrekt

Wickingh

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: maart 04, 2006, 13:04:32 pm »
Hai Pluisebol,

Citaat
Maagkiezel niet essentieel is.
Er is een gezondheidrisico als je onbeperkt of teveel grit verstrekt

uh nee dat denk ik niet  :CENS ,

mvg Frank

Riboet

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: maart 04, 2006, 13:55:32 pm »
Goedemiddag Riboet,

En als je goed leest is het andersom.

dietary deficiencies in adult birds leading to depraved
consumption of grit and subsequent crop and
gastrointestinal impaction

Als je vogel grit eet betekent dat er iets tekort in het dieet is.

Ja, dus weten ze dat ze iets tekort komen, anders zouden ze geen alternatieven zoeken. Dat vind ik wel opvallend. Of ze ook precies weten dat ze grit moeten hebben, dat weet ik niet, geloof ik ook maar gedeeltelijk in. Ben benieuwd wat de vogels hadden gedaan als ze op anderer manieren tekorten (waarom zegt dat onderzoek niet WELKE tekorten dat voedsel had, dat zou pas interessant geweest zijn, want als dat kalktekorten waren geweest, was de keuze voor het grit wel erg logisch  :CENS) hadden kunnen aanvullen.

Citaat
Maagkiezel niet essentieel is. Er is een gezondheidrisico als je onbeperkt of teveel grit verstrekt

Ik ben het met het laatste zinnetje wel eens. Maar of grit/maagkiezel of een combi (die krijgen ze hier) niet essentieel is, durf ik op basis van dit artikel niet te concluderen. Bovendien schotelen we onze gaaien toch al iets heel anders voordan wat ze in het wild eten. De zaden zijn niet eens hetzelfde. Juist om die reden zou de maagkiezel wel eens een waardevolle functie kunnen hebben.

Pluisje

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: maart 04, 2006, 16:43:34 pm »
Hai Pluisebol,

uh nee dat denk ik niet  :CENS ,

mvg Frank

???  ???  ???

;D  ;D  ;D

pipo

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: maart 04, 2006, 16:58:57 pm »
Hoi,
 ;D ;D ;D
 Ik denk dat het goed is om het te vertalen, want ik geloof dat sommigen het engels niet erg goed begrijpen.

pipo

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: maart 04, 2006, 17:03:53 pm »
Hoi,

Maar ik ben overtuigd hoor

Mvg

Wickingh

• Gast
« Reactie #84 Gepost op: maart 04, 2006, 20:38:30 pm »
???  ???  ???