Auteur Topic: Grit?  (gelezen 12343 keer)

pipo

• Gast
Grit?
« Gepost op: februari 11, 2006, 16:35:21 pm »
Hoi,
Ik heb op een site gelezen dat grit voor papegaaien niet nodig zou zijn.
Het grit is alleen nodig voor de kippen, omdat deze de zaden niet pellen, maar ze heel doorslikken. Omdat papegaaien dit niet doen is het eigenlijk dus overbodig. Wat denken jullie hiervan?
Mvg

Wickingh

• Gast
Re: Grit?
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2006, 17:31:30 pm »
Hai,

ik denk dat je maar niet meer op andere sites moet kijken,

mvg Frank

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
  • sweety
    • aursil
« Reactie #2 Gepost op: februari 11, 2006, 17:44:28 pm »

welke site heb je dat gelezen  :o
zolang ik weet hebben ze grit nodig maar tja
sweety

pipo

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 11, 2006, 17:48:27 pm »

pipo

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 11, 2006, 17:52:27 pm »
Hoi,
Hoezo moet ik geen andere sites bezoeken?
Inzichten in voeding veranderen steeds. Mijn grijze heeft bij de vorige eigenaar zijn eerste 2,5 jaar geen grit gehad en als ik het hem aanbied, ik heb het hem nog nooit zien eten. :( Vandaar dat ik eens aan het zoeken was of grit wel erg belangrijk is.
Mvg

jeske5

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 11, 2006, 18:37:04 pm »
een papegaai heeft zeker wel grit nodig hoor. Hele slechte dierenarts die dit stukje geschreven heeft... :(

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 11, 2006, 18:42:47 pm »
 ;D ,

je moet lekker zelf weten waar je gaat kijken, het was een geintje hoor  ;) .

Maar er staat wel dat ze kalk nodig hebben en dat komt nu eenmaal veel voor in grit.
Deze site breekt een lans voor pellets en als je alleen pellets voert is voor de vermaling geen grit nodig.
Maar is het verstandig alleen maar pellets te geven?
Ik denk van niet, papegaaien hebben nu eenmaal de spiermaag niet voor niets.
Ook de auteur van dit verhaal staat niet bekend als erkend vogelarts en dat lijkt me niet geheel onbelangrijk. Ik ben bijv. eens bij een dierenartsenpraktijk in Zelhem geweest, die ook verstand zouden hebben van kromsnavels, nou mijn mond viel me daar open van verbazing wat de papegaaien daar te eten kregen, een zaadmengsel met oa pinda's en veel zonnebloempitten.
Als je het verhaal trouwens goed leest staat er niet dat grit onverstandig is,

mvg Frank

pipo

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 11, 2006, 19:07:04 pm »
Hoi,
Ik zie dat bij het dwergpapegaaienforum toevallig ongeveer dezelfde vraag staat, sorry, had ik niet gezien.
Daar staat ook  nog een andere site vermeld. Ik denk ook niet dat het onverstandig is, maar ja, als hij het niet eet.
Mvg

arnootje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2006, 20:41:40 pm »
hoi,

Ik heb toevallig vandaag ook zeilf grit gekocht, mijn vogels kenden het ook niet maar eten er wel van. Ik heb nog eens even de samenstelling van het spul bekeken en het bestaat voor 96% uit as en 1,5% uit vocht en 32% uit calcium, Ik heb ooit eens gelleerd op school dat as bestaat uit kool en koolstof de werking van het darmstelsel bevordert, ook bindt het schadelijke stoffen aan zich. Maar verbeter me als het niet zo is. Ook calcium is weer belangrijk voor de botten en als laatste bevat het ook nog de nodige mineralen.

Je dient dit ten alle tijde voor je vogel klaar te hebben staan, ze pakken naar behoefte, let wel op bij heel jonge vogels die denken dat het gewoon zaad is en er teveel van eten.

Het verhaal van de kip is ook wel waar als je een maag van een kip opensnijdt kunnen er verschillende kleine kiezels (steentjes) inzitten dit gebruikt de kip. Weet niet meer precies waarvoor het zou kunnen voor het afbreken van schillen? Dit weet ik niet.

Met vriendelijke groet arno

« Laatst bewerkt op: februari 13, 2006, 20:45:19 pm door arnootje »

pipo

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 14, 2006, 16:08:50 pm »
Hoi
Dat van de ruwe as en de koolstof klopt  idd. Vroeger, als mensen last hadden van diarhee, kreeg men norit te eten (is  ook koolstof) en dit bindt idd de evt. schadelijke stoffen. Diarhee over. Mijn grijze krijgt ook pellets te eten en daar zit ook ruwe as en de benodigde mineralen en calcium in. Hij krijgt dus iedere dag een redelijke constante hoeveelheid binnen. Vandaar dat ik denk dat het overbodig is, temeer  omdat hij het dus heel lang niet gehad heeft. Maar ja de tijd zal het leren he, of mijn gaai oud wordt.(Ik bied het hem wel aan hoor, maar eten  :()
Mvg

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 14, 2006, 16:11:17 pm »
Hai pipo,

dan zou de volgende vraag zijn is het verstandig en ook motiverend voor de papegaai om uitsluitend pellets te geven?
Zouden ze hun spiermaag voor niets hebben?

mvg Frank

pipo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 14, 2006, 16:17:43 pm »
Hoi Wicking,
Mijn papegaai kriigt niet alleen pellets te eten hoor, maar een uitgebreide voeding van alles wat hier op het forum aan bevolen wordt. ;)
Ook een goede zaadmix, fruit en groente. De spiermaag hebben ze natuurlijk niet voor niets. Alleen de mensen vinden het nou eenmaal zo leuk om een huisdier te hebben. l
mvg

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: februari 14, 2006, 16:22:26 pm »
Hai,

als je dan ook zaden geeft zou grit dan niet van toegevoegde waarde zijn voor de vertering hiervan?

mvg Frank

pipo

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 14, 2006, 16:38:59 pm »
Hoi,
Dat probeer ik dus uit te zoeken door het hier te vragen en op allerlei sites te lezen en zo tot een concluse te komen. Maar ja, ik kan het slechts z'n snavel in proppen. Bij het dwergpapegaien forum staat ook leuke informatie.
mvg

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 14, 2006, 17:00:37 pm »
Hai,

dat proppen zie ik idd niet zo zitten,maar misschien kan je het door het fruit heen mengen,

mvg Frank