Ik heb al jaren een papegaai willen hebben, en ben de afgelopen twee jaar of zo druk bezig geweest (mijn vriend noemt het eerder "geobsedeerd") met lezen over soorten, huisvesting, gedrag, voeding, enz. Ik heb echt talloze uren besteed aan het lezen van verschillende webpagina's, boeken, en tijdschriften (heb zelfs een abonnement op Bird Talk Magazine; erg informatief!), enz, en voel me nu eindelijk klaar om de grote stap te wagen (of zo klaar als dat kan, want je blijft altijd met duizenden vragen over).
Mijn vriend is bereid om een vogel in huis te accepteren, maar heeft het duidelijk gemaakt dat het "mijn vogel" zal zijn. Hij toont gelukkig wel veel interesse als ik uitleg hoe ik de vogel wil opvoeden (of beter gezegd, hoe ik wil dat WIJ de vogel gaan opvoeden), en ik heb hem ook stiekem mijn boek, "Guide to a Well-Behaved Parrot" door Mattie-Sue Athan, zien lezen. Hij is ook erg bezig met het verzorgen en opvoeden van (en spelen met!) onze kat, die ook volledig "mijn verantwoordelijkheid" had moeten zijn, dus ik ben eigenlijk niet bang dat hij de vogel verkeerd gaat behandelen.

Zelf zou ik het liefst een edel man willen hebben, maar mijn vriend vindt ze een beetje groot en intimiderend. Hij maakt zich ook zorgen over het lawaai-- ook al staan edels niet echt bekend als schreeuwers, kunnen ze wel behoorlijk veel lawaai maken als ze willen (ik hoor jullie het nu al denken: net zoals alle vogels!), en wij wonen in een rijtjeshuis. Mijn vriend heeft dus een grasparkiet op het oog.
Niets tegen grasparkieten, maar ik ben op zoek naar iets... uitdagenders. Daarom zit ik de laatste tijd te denken aan een Meyer papegaai. Ze zijn een stuk kleiner dan de edelpapegaai, en van wat ik heb begrepen, niet echt luidruchtig. Ze leven ook niet zo lang als een edel (begrijp me niet verkeerd: ik wil heel oud en gelukkig worden met mijn vogel, maar er is echt een kans dat een van de grotere papegaaiensoorten langer leeft dan ik), en hebben ook ietsje minder ruimte nodig, wat goed is aangezien wij een heel klein huisje hebben!

Ik ben alleen bang dat zo'n kleine vogel als lekker hapje zal worden gezien door onze poes (die trouwens niet naar buiten gaat en tot nu toe geen echte jager lijkt te zijn, maar je weet het nooit).
Maar... hoe zit dat met het geluidsniveau van een Meyer papegaai? Ik heb best wat edelpapegaaien in "levende lijve" gezien en gehoord (en vond het zelf meevallen, maar mijn vriend niet!), maar nooit een Meyers. Hebben ze echt een zachtere stem als een edel?
Als laatste, heb ik gelezen dat de poicephalus soorten, net zoals grijsjes, eenkennig kunnen worden en onvriendelijk/aggresief kunnen zijn tegen de niet-favoriete familieleden. De edelpapegaai sprak me zo aan omdat dat meestal niet het geval is (tenminste, dat zeggen ze). Heeft iemand hier ervaring mee?
Sorry als dit veel te veel vragen zijn... Ik heb geprobeerd het forum eerst goed door te spitten, maar heb niet echt superveel info over de meyerpapegaai gevonden. Wel ontzettend veel over het bonte boertje, maar ik weet niet in hoeverre deze informatie ook voor de Meyers geldt...
Alvast bedankt,
Megan