Auteur Topic: Meyerpapegaai versus edel als eerste vogel  (gelezen 4380 keer)

nephthys

• Gast
Meyerpapegaai versus edel als eerste vogel
« Gepost op: februari 14, 2006, 21:55:20 pm »
Ik heb al jaren een papegaai willen hebben, en ben de afgelopen twee jaar of zo druk bezig geweest (mijn vriend noemt het eerder "geobsedeerd") met lezen over soorten, huisvesting, gedrag, voeding, enz. Ik heb echt talloze uren besteed aan het lezen van verschillende webpagina's, boeken, en tijdschriften (heb zelfs een abonnement op Bird Talk Magazine; erg informatief!), enz, en voel me nu eindelijk klaar om de grote stap te wagen (of zo klaar als dat kan, want je blijft altijd met duizenden vragen over).

Mijn vriend is bereid om een vogel in huis te accepteren, maar heeft het duidelijk gemaakt dat het "mijn vogel" zal zijn. Hij toont gelukkig wel veel interesse als ik uitleg hoe ik de vogel wil opvoeden (of beter gezegd, hoe ik wil dat WIJ de vogel gaan opvoeden), en ik heb hem ook stiekem mijn boek, "Guide to a Well-Behaved Parrot" door Mattie-Sue Athan, zien lezen. Hij is ook erg bezig met het verzorgen en opvoeden van (en spelen met!) onze kat, die ook volledig "mijn verantwoordelijkheid" had moeten zijn, dus ik ben eigenlijk niet bang dat hij de vogel verkeerd gaat behandelen. :)

Zelf zou ik het liefst een edel man willen hebben, maar mijn vriend vindt ze een beetje groot en intimiderend. Hij maakt zich ook zorgen over het lawaai-- ook al staan edels niet echt bekend als schreeuwers, kunnen ze wel behoorlijk veel lawaai maken als ze willen (ik hoor jullie het nu al denken: net zoals alle vogels!), en wij wonen in een rijtjeshuis. Mijn vriend heeft dus een grasparkiet op het oog.

Niets tegen grasparkieten, maar ik ben op zoek naar iets... uitdagenders. Daarom zit ik de laatste tijd te denken aan een Meyer papegaai. Ze zijn een stuk kleiner dan de edelpapegaai, en van wat ik heb begrepen, niet echt luidruchtig. Ze leven ook niet zo lang als een edel (begrijp me niet verkeerd: ik wil heel oud en gelukkig worden met mijn vogel, maar er is echt een kans dat een van de grotere papegaaiensoorten langer leeft dan ik), en hebben ook ietsje minder ruimte nodig, wat goed is aangezien wij een heel klein huisje hebben! :) Ik ben alleen bang dat zo'n kleine vogel als lekker hapje zal worden gezien door onze poes (die trouwens niet naar buiten gaat en tot nu toe geen echte jager lijkt te zijn, maar je weet het nooit).  

Maar... hoe zit dat met het geluidsniveau van een Meyer papegaai? Ik heb best wat edelpapegaaien in "levende lijve" gezien en gehoord (en vond het zelf meevallen, maar mijn vriend niet!), maar nooit een Meyers. Hebben ze echt een zachtere stem als een edel?

Als laatste, heb ik gelezen dat de poicephalus soorten, net zoals grijsjes, eenkennig kunnen worden en onvriendelijk/aggresief kunnen zijn tegen de niet-favoriete familieleden. De edelpapegaai sprak me zo aan omdat dat meestal niet het geval is (tenminste, dat zeggen ze). Heeft iemand hier ervaring mee?

Sorry als dit veel te veel vragen zijn... Ik heb geprobeerd het forum eerst goed door te spitten, maar heb niet echt superveel info over de meyerpapegaai gevonden. Wel ontzettend veel over het bonte boertje, maar ik weet niet in hoeverre deze informatie ook voor de Meyers geldt...

Alvast bedankt,

Megan

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: Meyerpapegaai versus edel als eerste vogel
« Reactie #1 Gepost op: februari 14, 2006, 22:03:02 pm »
eerste en vooral wreed welkom in deze top forum   :-*

ik heb een Timneh grijsje...die is een stuk kleiner dan een gewone grijze en een amazone , en kunnen/leren evenveel
misschien een idee. En lawaai valt goed mee. Ze maken het allemaal op bepaalde perioden maar valt allemaal wel goed mee.
Ik heb me laten vertellen dat grijzen rustiger dieren zijn dan een amazone.

Eenkennig is zoals je het zelf aanbrengt naar de gaai.
Ze hebben misschien 1 vaste persoon, maar hij kan best omgaan met anderen in de familie zonder te bijten en zo.
Zowel ik als mijn vrouw kunnen met het grijsje om...de kinderen volgen later nog.

Hier is het ook zo,  ik voed hem alleen op.
Bijvoorbeeld : ik leer hem uit mijn hand eten, als hij het door heeft dan laat ik dat bijvoorbeeld mijn vrouw het doen.
Mijn vrouw is ondertussen ook wel wat bijgedraait.

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2006, 22:03:53 pm »
Hai Megan,

haal je vriend maar over hoor edels zijn veel leuker, liever en heel erg stil , behalve als ze gaan praten dan worden ze nog leuker. Ik heb zo'n kletskous in de kamer zitten ennuh het is een schatje.

:-[ Maar ja ik ben wel (idd lieve lezers ook ik)bevooroordeeld, want ik heb op dit moment een edel 2 weken op eieren  :) , en dat is ook heel uitdagend.
Ik zou zeggen meenemen die vriend en ik laat zien wat voor leuke vogels het zijn,  ;)

mvg Frank

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
  • sweety
    • aursil
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2006, 22:10:29 pm »
hallo

hoi welkom hier en veel plezier  :-*
wij wonen ook in een rijtjes huis
en we  heb ook 2 edels in de huiskamer zitten en met het lawaai valt het wel mee hoor   ;)
alle vogels hebben zo hun tijden dat ze der eigen even laten horen dat weet je van tevoren  ;)
vgr sweety

Tommy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 14, 2006, 22:14:35 pm »
Hoi welkom hier :-*
Ik vind een meyer of bonte boer een leuke oplossing als de een een edel wil en de ander een parkiet ;)
Het zijn beide trouwens ook echt heeeel erg leuke vogels. :hart: En dat 1 kennige... hmmm ik ken aardig wat mensen met een BB en een paar met een meyer, maar ook dat valt reuze mee als ik hun verhalen hoor :)

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #5 Gepost op: februari 14, 2006, 23:06:08 pm »
Ik heb geen ervaring met Meyers.Ik weet wel een collega die ook Edels en Meyers heeft die kan je er het beste antwoord op geven.Ik heb alleen maar edels en momenteel een edelpop jong en een edelman jong.Over het algemeen is de edelman wat rustiger in de omgang,maar het is gewoon zo dat vooral het eerste jaar erg moeilijk is met een papegaai.Als je een hond koopt dan zie je het eerste jaar duidelijk dat het een pup is en zo wordt deze dan ook behandeld.Als je een papegaai in het algemeen koopt dan ziet deze na een week of 12 er al behoorlijk volwassen uit.Het probleem is echter dat het gewoon nog een pup is en deze dan ook zo behandeld moet worden.
Er zijn voorbeelden te over van mensen die een hele moeilijke periode hebben gehad met hun papegaai maar door goede adviezen op deze site er helemaal bovenop gekomen zijn.Iedere papegaai is verschillend maar de manier waarop jij met een papegaai omgaat is heel erg bepalend.
Als je je er van te voren zo in verdiept dan maak je in ieder geval geen sprong in het diepe.
Succes met je speurtocht.

Rob

jokesfokes

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 14, 2006, 23:39:32 pm »
hoi ik heb zelf een meijertje en het geluid dat ze maken kan heel hoog en schel zijn, ook vind ik dat ze nogal bijterig zijn, en dat heb ik van verschillende al gehoord, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Een edelman is inderdaad heel mooi en leuk en ik vind het geluid ook wel meevallen, ik heb zelf 8 verschillende soorten gaaien, en ze zijn allemaal verschillend van karakter en geluid, is heel moeilijk om aan een ander uit te leggen van hoe en wat, want wat de 1 hard vind kan de andere niet deren, ik zou zeggen ga luisteren bij beide soorten, en lees verhalen over beide van andere eigenaren ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: februari 15, 2006, 13:42:44 pm »
Eigenlijk zou je beide papegaaien eens in het echt moeten ervaren voor je een keuze maakt. Dat is wel lastig, want bij de meeste dierenwinkels staan ze niet en kwekers hebben niet alle soorten en misschien voel je je verplicht als je bij een kweker gaat kijken. Toch denk ik dat je pas een keuze kan maken als je ze beide in het echt hebt gezien. (ik zit een beetje met hetzelfde ;))
Zo smelt ik bij plaatjes van een zwartkopcaique en een rode edel, maar ik heb geen van beiden ooit in het echt gezien. Wel laatst bij een dierenhandel een babycaique, toen smolt ik ook :hart: (maar daar heb ik bij allerlei babies last van ;))

nephthys

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2006, 18:48:23 pm »
Dank jullie wel voor het welkom! Eigenlijk moet ik me nog netjes gaan voorstellen in die "Nieuw op het forum" topic.  :-[

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar een edelman. Ik vindt ze echt prachtige vogels, maar nog belangrijker, vind ik dat hun karakter goed bij ons past. Ik ben op zoek naar een rustige, intelligente vogel die goed met meerdere mensen om kan gaan, en die het leuk vindt om bij me te zitten en samen met me te spelen zonder dat hij een grote behoefte aan knuffelen heeft (ik ben zelf ook geen grote knuffelaar). De mogelijkheid dat ze een paar woordjes kunnen leren spreekt me ook aan, maar ik zou uiteraard net zo veel van hem houden als hij dat niet zou doen.

Nu moet ik mijn vriend alleen overtuigen... :) Ik zat te denken, dat als het enige wat hij tegen een edelman heeft is hoe groot ze zijn, dat een Solomon edel misschien een optie zou zijn. Van de foto's die ik gezien heb, lijkt het alsof ze echt een stuk kleiner zijn dan de Nieuw Guinea en Halmahera soorten, wat misschien minder intimiderend zou zijn.

Dus ik denk dat wij, zoals een paar van jullie al gezegd hebben, maar eerst wat vogels in het echt moeten zien. Ik heb wel eens eerder edelpapegaaien gezien van dichtbij, maar de enige ervaring die mijn vriend heeft met vogels zijn de grasparkietjes van de buren... :)

~Megan

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • sweety
    • aursil
« Reactie #9 Gepost op: februari 15, 2006, 18:55:57 pm »
hoi

ga eens een dagje bij het  nop kijken , daar zie je allerlei papegaaien   ;)

vgr sweety

Rika1963

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 15, 2006, 19:03:02 pm »
hoi ik heb zelf een meijertje en het geluid dat ze maken kan heel hoog en schel zijn, ook vind ik dat ze nogal bijterig zijn, en dat heb ik van verschillende al gehoord, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Een edelman is inderdaad heel mooi en leuk en ik vind het geluid ook wel meevallen, ik heb zelf 8 verschillende soorten gaaien, en ze zijn allemaal verschillend van karakter en geluid, is heel moeilijk om aan een ander uit te leggen van hoe en wat, want wat de 1 hard vind kan de andere niet deren, ik zou zeggen ga luisteren bij beide soorten, en lees verhalen over beide van andere eigenaren ;)

Ik heb ook een Meyer papegaai maar bijten staat niet op zijn lijstje hoor...het is een harstikke grappig kereltje en zou er nog best wel een bij willen !! Ook geluid is zelfs prettig soort fluiten net een kanarie en geen schelle piepen zoals mijn ara maracana kan doen !!

Ik vind een meyertje een zeer goed formaat van vogel tenminste niet te klein, nu moet ik wel zeggen dat mijn Meyertje Jessie wat fors is.
Het zijn ook erge clowntjes en maken je steeds aan het lachen en kunnen ook praten maar goed dat kan met veel aandacht iedere gaai denk ik zo.

Jessie is ook heel erg tam en denkt zelf dat ze een mens is volgens mij, maar hij  is dan ook zeer goed opgevoed door Senna ( Corina ) die Meyertjes kweekt.
Dus ja ik ben ook een beetje bevooroordeeld want ik kies zeker en vast voor een MEYER !!

Rika
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2006, 19:10:59 pm door Rika1963 »

Riboet

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2006, 08:57:25 am »
Ik kan je niet helpen met je keuze, ik heb alleen ervaring met grijsjes en parkietachtigen.

Ik wil je alleen graag complimenteren met de gedegen onderzoeken die je doet VOOR de aanschaf van een papegaai als huiskamergenootje  :thumsup:!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: februari 19, 2006, 09:09:36 am »
Prachtige foto Rika die laatste! ;)

Rika1963

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 19, 2006, 12:12:14 pm »
Dankje Loes, als ik nu een foto van hem probeer te nemen vliegt hij meteen op mijn camera, want die blinkt zo leukkkkkkk hahahaha dus ja dan krijg je dit soort foto's:

;D

nephthys

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: februari 21, 2006, 15:02:55 pm »
Ik wil je alleen graag complimenteren met de gedegen onderzoeken die je doet VOOR de aanschaf van een papegaai als huiskamergenootje  :thumsup:!

Dank je wel! Ik wil gewoon zorgen dat we goed beginnen.... Het is natuurlijk moeilijker om slechte gewoontes-- zowel van mezelf als van de vogel-- af te leren dan om dingen vanaf het begin goed aan te leren! :) Je kunt misschien niet alles voorspellen (ik had bijvoorbeeld bepaalde dingen anders gedaan bij het opvoeden van mijn kat, zoals haar vanaf dag