Auteur Topic: Papegaai ontwormen?  (gelezen 1706 keer)

Sanco

• Gast
Papegaai ontwormen?
« Gepost op: februari 15, 2006, 11:36:47 am »
Hoi,

Ik las net op een andere site dat het verstandig is je papegaai eens in het half jaar te ontwormen, vooral als deze veel fruit krijgt. Klinkt logisch. Maar hoe doe je dit? Zijn daar pilletjes voor of moet je dat met een spuitje in de bek toedienen? En vanaf welke leeftijd moet je daar mee beginnen? Kun je ook aan de kweker vragen of hij het de eerste keer wilt doen als je hem ophaalt en daarna zelf elk half jaar herhalen?

Groetjes Colette

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Papegaai ontwormen?
« Reactie #1 Gepost op: februari 15, 2006, 11:54:32 am »
Je kunt het doen met Bogena antiparasiet. Dat zijn druppeltjes voor in de nek, net als bij honden en katten. Heel makkelijk!  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 15, 2006, 11:57:31 am »
Hai Colette,

regelmatig ontwormen geeft resistentie tegen wormen middelen dwz dat het na een paar keer gebruiken niet meer helpt.
De kans dat een huiskamer papegaai wormen oploopt is zeer klein, dus in mijn ogen is dit absoluut niet nodig. Wormen kunnen vogels krijgen als ze in de grond wroeten en niet van fruit  ??? .
Ik eet dagelijks fruit, en ik heb nog nooit wormen gehad.
Als je een papegaai bij mij of bij Bert koopt wordt er een ontlastingsonderzoek gedaan , mochten er dan al wormen in zitten krijgen ze gelijk een kuurtje.
Bij de vogels die bij mij in de voliere zitten laat ik 1 keer per jaar de ontlasting controleren en zelfs daar zijn nog nooit wormen aangetroffen.
Maar wil je de gezondheid van een huiskamer gaai in de gaten houden dan adviseer ik wel om er 1 keer per jaar mee naar een goede vogelarts te gaan,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2006, 12:00:03 pm door Wickingh »

Sanco

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 15, 2006, 11:57:49 am »
Je kunt het doen met Bogena antiparasiet. Dat zijn druppeltjes voor in de nek, net als bij honden en katten. Heel makkelijk!  ;)

Ok

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: februari 15, 2006, 11:59:50 am »
Ook tegen andere dingen: schurftmijt, vederluis etc. Maar ik ben het met Frank eens hoor. Een huiskamergaai hoef je echt niet 1 x per halfjaar te ontwormen.. En van dat fruit snap ik helemaal niet...  :CENS

Sanco

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 15, 2006, 12:02:10 pm »
 En van dat fruit snap ik helemaal niet...  :CENS
Citaat

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat de kans groter is als je papegaai veel fruit eet. Als het fruit misschien schimmels bevat ofzo, of beetje bedorven is? Dus 1x in het half jaar is wat veel, maar hoevaak doe jij het dan?

Wickingh

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 15, 2006, 12:07:52 pm »
Hai Colette,

een papegaai die niet genoeg vitamine A krijgt (oa veel in tomaat) is gevoeliger voor een schimmelinfectie , maar dat heeft niets te maken met schimmels op fruit.
Ook de schimmelinfectie wordt bij het ontlastingsonderzoek voor verkoop evt. ontdekt en is makkelijk te behandelen.
Over schimmels op fruit kan ik kort zijn daar wordt een vogel ziek van en kan daar dood aangaan, dus altijd oppassen en tijdens de zomer bijtijds weghalen.

Kortom je hoeft niet preventief te behandelen, 1 keer per jaar een poepje als voorzorg op kweek laten zetten door de vogelarts is meer als genoeg,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2006, 14:00:38 pm door Wickingh »

Tazz

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 15, 2006, 13:40:55 pm »
En van schimmel krijgen ze geen wormen!

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2006, 14:00:55 pm »
En van schimmel krijgen ze geen wormen!