Hai Janina,
het is van hier uit natuurlijk gissen, maar als ik veel van je verhalen lees, denk ik dat enkele van je vogels in het wild geen enkele overlevingskans hadden gehad.
Dat Alphie dicht bij de wildvorm ligt zegt ook niets over inteelt.
Ik denk dat er veel factoren zijn die de gezondheid van de stammen gevaarlijk hebben aangetast en dat de aga-eigenaren/kwekers daar in de nabije toekomst de gevolgen van gaan ondervinden.
Zeker als kwekers hun mindere vogels toch blijven inzetten voor de kweek. Het grote probleem hier is natuurlijk ook nog eens dat de kweek van aga's te gemakkelijk is, elke leek kan jonkies op stok krijgen, maar of ook die de juiste beslissingen nemen?
Stel de grootouders van van Alphie waren beide zuivere wildkleuren, dan zijn de ouders van Alphie wss ook wildkleur. Nu komt de oma te overleiden tijdens de nestelperiode en nu laat de kweker een jonge pop uit het nest bij opa. Het nest dat daarop volgt betekend dat er inteelt is gepleegd en voila daar hebben we Alphie. Nu is dat als het 1 keer gebeurd meestal niet erg, maar omdat de kweek heel snel gaat komt vervuiling van de soort ook heel snel tot stand.
Wat nu de oorzaak van de conditie van je vogel is , is natuurlijk giswerk, maar mij verbaast het niet dat er zoveel aga's met dit soortproblemen. Dit verhaal geldt niet alleen voor aga's maar voor meer snel kweekbare soorten die zich lenen voor vnl. mutatiekweek. Gelukkig zijn er wel verantwoordelijke kwekers, maar wat doen die met de zwakkere exemplaren? De nek omdraaien is immers zielig (ik maak nu weer geen vrienden ben ik bang), maar zou wel eens de enige oplossing kunnen zijn voor een gezond bestand in de avicultuur,
mvg Frank