Auteur Topic: Kale plekjes tijdens de rui?  (gelezen 5192 keer)

Wickingh

• Gast
Re: Kale plekjes tijdens de rui?
« Reactie #15 Gepost op: maart 19, 2006, 11:51:01 am »
Hai Janina,

het is van hier uit natuurlijk gissen, maar als ik veel van je verhalen lees, denk ik dat enkele van je vogels in het wild geen enkele overlevingskans hadden gehad.
Dat Alphie dicht bij de wildvorm ligt zegt ook niets over inteelt.
Ik denk dat er veel factoren zijn die de gezondheid van de stammen gevaarlijk hebben aangetast en dat de aga-eigenaren/kwekers daar in de nabije toekomst de gevolgen van gaan ondervinden.
Zeker als kwekers hun mindere vogels toch blijven inzetten voor de kweek. Het grote probleem hier is natuurlijk ook nog eens dat de kweek van aga's te gemakkelijk is, elke leek kan jonkies op stok krijgen, maar of ook die de juiste beslissingen nemen?
Stel de grootouders van van Alphie waren beide zuivere wildkleuren, dan zijn de ouders van Alphie wss ook wildkleur. Nu komt de oma te overleiden tijdens de nestelperiode en nu laat de kweker een jonge pop uit het nest bij opa. Het nest dat daarop volgt betekend dat er inteelt is gepleegd en voila daar hebben we Alphie. Nu is dat als het 1 keer gebeurd meestal niet erg, maar omdat de kweek heel snel gaat komt vervuiling van de soort ook heel snel tot stand.
Wat nu de oorzaak van de conditie van je vogel is , is natuurlijk giswerk, maar mij verbaast het niet dat er zoveel aga's met dit soortproblemen. Dit verhaal geldt niet alleen voor aga's maar voor meer snel kweekbare soorten die zich lenen voor vnl. mutatiekweek. Gelukkig zijn er wel verantwoordelijke kwekers, maar wat doen die met de zwakkere exemplaren? De nek omdraaien is immers zielig (ik maak nu weer geen vrienden ben ik bang), maar zou wel eens de enige oplossing kunnen zijn voor een gezond bestand in de avicultuur,

mvg Frank

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #16 Gepost op: maart 19, 2006, 11:58:27 am »
Tja dat inteelt niet goed is, weet ik  wel.
Als ik zie hoe het met Tammy is, een grijze collie, zo'n slecht verenpakje, veel jeuk ( geen beestjes  ;) )   :-X dan weet ik wel dat ik hem zowiezo nooit papa laat worden  ;)
Helaas, want inderdaad, het zijn mooie vogels... :-[

Maar goed, ik heb ze nu eenmaal, ook Alphie en mijn vraag is wat ik er aan kan doen, meer dan ik nu al doe.
Om hem nu iedere rui met een kale buik rond te laten huppelen?
Ecobird gebruik ik nog maar een half jaar, dus of het echt goed is, weet ik nog niet.
Dan zal de tijd het wel uitwijzen denk ik?

Wickingh

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: maart 19, 2006, 12:02:27 pm »
Hai Janina,

ik denk dat er weinig extra's te doen is wat zinvol is.
In de menselijke geneeskunde die veel verder is dan de vogelgeneeskunde , moet ook nog vaak genoeg zeggen ""sorry maar we kunnen verder niet veel doen"".

Maar misschien kan je een truitje voor hem breien, zoals je ook wel bij die k*ttelikkertjes ziet  ::) ,

mvg Frank

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #18 Gepost op: maart 19, 2006, 12:52:05 pm »
Ik kan niet breien  :P

Maar goed, ik kom er dan vanzelf wel achter, denk ik  ???

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #19 Gepost op: maart 21, 2006, 21:12:49 pm »
Ik vrees dat Alphie toch plukt  :cry:

De nieuwe rolletjes verdwijnen als sneeuw voor de zon en Lizzy heeft de energie niet om ze bij Alphie weg te halen, dus doet ie het toch zelf.
Verdorie, is er toch iets wat ik niet goed doe?  :( ???

ginny

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: maart 24, 2006, 18:53:38 pm »
Ik heb met poesje naar de da geweest, daar hij terug geplukt heeft nadat zijn verwondingen genezen waren.Hij zei dat het plukken psychologisch was en bijna niet af te leren is.Hij heeft voor 10 dagen antibiotica gekregen,een zalf om 2keer daags in te smeren en biochol voor de lever en de veren vlugger te groeien.Na 4 dagen verzorging was alles weer bijna genezen en was het weer zover,hij had weer erge gaten onder zijn vleugel gebeten.Nu heeft mijn man een kapje gemaakt zoals van een hond en we hopen dat als zijn veren terug gegroeid zijn  dat hij het stopt Eerst dachten we dat hij plukte door te weinig aandacht en geen vriendin had,maar nu is hij bij mij de ganse dag los en speelt hij zeer veel,komt ook graag bij ons en toch verminkt hij zichzelf.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2006, 19:58:08 pm door ginny »

Wickingh

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: maart 24, 2006, 19:29:39 pm »
Goh Ginny,

ik ben blij dat we nu met een echte vogelexpert te maken hebben op dit forum, we gaan nog veel van je leren  :thumsup: ,

mvg Frank

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #22 Gepost op: maart 24, 2006, 19:53:52 pm »
Goh Ginny,

ik ben blij dat we nu met een echte vogelexpert te maken hebben op dit forum, we gaan nog veel van je leren  :thumsup: ,

mvg Frank

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #23 Gepost op: juni 21, 2006, 16:19:32 pm »
We zijn nu een aantal maanden verder en Alphie ziet er beter uit dan ooit.
Hij zit sinds hij bij mij is op andere voeding, pellets, ecobird,  icm zaad, bij de vorige eigenaar kreeg hij enkel harrisons.

Zijn staartveren zijn prachtig geworden, geen gerafelde uiteindes meer. Ook de kale plekjes op zijn borstje zijn helemaal dichtgegroeid.
Al zijn veren zijn nu prachtig!

Kan ik hieruit opmaken dat zijn conditie niet al te best was?

Cosch

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: juni 21, 2006, 16:47:10 pm »
Fijn om te horen dat het zo goed gaat!!  :thumsup:

Je zou zeggen dat hij idd geen goede conditie had!  :(

Offline Angelique

• Net zelfstandig
« Reactie #25 Gepost op: juni 21, 2006, 18:37:06 pm »
Hartstikke goed dat Alphie er nu zo goed uit ziet!!