Natuurlijk heb ik de eerste paar blz. van dit forum bekeken. Als het goed is, is er geen uitgebreide topic over het clicker-systeem bij Aga's. Iets wat ik een half jaar geleden ondekt heb op internet via een zeer goed kromsnavel kenner, Jessie. Helaas ben ik een tijd gestopt omdat Mickey nogal oud werd ( uiteindelijk jicht kreeg ) en niet veel zin had waardoor Berrle ook maar weinig ondernam.
Sinds Mickey niet meer is ben ik met Berrle weer verder gegaan. Hij begreep weer precies wat de bedoeling was.....

Het simpel aanleren van het aanraken met de snavel van een pen > Click ( stem erbij: goed gedaan!!! ) > Zonnebloempitje ( beloning )
Op deze manier kun je ze ook de opstap techniek leren. Met je stem "stap op" en/of "stap af" en dan aanwijzen, vragen waar je wil waar hij op gaat zitten. is eigenlijk iets heel simpels. Ze kunnen het snel onder de knie krijgen als je elke dag even oefent.
Het clicken wordt al langer bij honden en apen gebruikt. Voornamelijk bij apen in gevangenschap om hun gezondheid te kunnen controleren. Maar .... elk sociaal dier kun je met een clicker systeem dingen laten doen die jij wil. Ze vinden het altijd leuk om te doen. Ze zijn bezig en kijken altijd weer uit naar een volgende keer waarin ze hun best kunnen doen.
Ook hier zoek ik nog meer simpele tips die ik kan gebruiken om hem aan te leren. Zelf ben ik nu bezig met een belletje. IK heb 'n klein belletje. Als ik dat neer leg en ik zeg : Tingelinggggg .... dan belt hij met het belletje. Hij vindt het gewoon h