Auteur Topic: Clicker  (gelezen 3684 keer)

Alice

• Gast
Clicker
« Gepost op: februari 23, 2006, 23:12:39 pm »
Natuurlijk heb ik de eerste paar blz. van dit forum bekeken. Als het goed is, is er geen uitgebreide topic over het clicker-systeem bij Aga's. Iets wat ik een half jaar geleden ondekt heb op internet via een zeer goed kromsnavel kenner, Jessie. Helaas ben ik een tijd gestopt omdat Mickey nogal oud werd ( uiteindelijk jicht kreeg ) en niet veel zin had waardoor Berrle ook maar weinig ondernam.

Sinds Mickey niet meer is ben ik met Berrle weer verder gegaan. Hij begreep weer precies wat de bedoeling was.....  :o

Het simpel aanleren van het aanraken met de snavel van een pen > Click ( stem erbij: goed gedaan!!! ) > Zonnebloempitje ( beloning )
Op deze manier kun je ze ook de opstap techniek leren. Met je stem "stap op" en/of "stap af" en dan aanwijzen, vragen waar je wil waar hij op gaat zitten. is eigenlijk iets heel simpels. Ze kunnen het snel onder de knie krijgen als je elke dag even oefent.
Het clicken wordt al langer bij honden en apen gebruikt. Voornamelijk bij apen in gevangenschap om hun gezondheid te kunnen controleren. Maar .... elk sociaal dier kun je met een clicker systeem dingen laten doen die jij wil. Ze vinden het altijd leuk om te doen. Ze zijn bezig en kijken altijd weer uit naar een volgende keer waarin ze hun best kunnen doen.
Ook hier zoek ik nog meer simpele tips die ik kan gebruiken om hem aan te leren. Zelf ben ik nu bezig met een belletje. IK heb 'n klein belletje. Als ik dat neer leg en ik zeg : Tingelinggggg .... dan belt hij met het belletje. Hij vindt het gewoon h

Tazz

• Gast
Re: Clicker
« Reactie #1 Gepost op: februari 24, 2006, 09:10:13 am »
Het clicker systeem is afkomstig uit de honden wereld en daar werkt vrijwel hetzelfde. Mensen die daar meer over willen lezen kunnen dan ook het beste de uitgebreide hondetrainings methoden hier mee lezen, aangezien er nog vrij weinig geschreven is over vogels en clickers.

@alice: je kunt je vogel leren een trapje op en af lopen, of ergens in te lopen (doosje of zo) je kunt hem leren kleine voorwerpjes te pakken.................

Alice

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2006, 10:12:33 am »
Ik weet niet of ik zo vrij mag zijn. Anders moet een beheerder de onderstaande link wat mij betrefd maar weghalen ;

http://www.parrotbunch.com/ << klik gedrag en clickertraining

Jessie, de beheerder van deze site, heeft jarenlange ervaring met kromsnavels op professioneel gebied. Ze legt goed uit hoe het kan werken en verwijst ook naar goede sites over clickertraining.
Ik heb een aga die er enorm goed op op reageert en er z

Tazz

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2006, 18:45:28 pm »
In de speelgoedwinkel zijn die klikkers ook volop te koop, maar dan voor een eurootje. Hebben ze vaak ook nog een leuk vormpje!

Pluisje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 25, 2006, 01:55:49 am »
Hoi,
Ik vond het ook erg aantrekkelijk, de clicker training. Ik heb met het mijn kaketoe geprobeerd die al heel veel trucjes al kan
een paar kan je in deze topic zien (filmpjes)
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,11514.0.html,
maar helaas was de clicker geen succes. Ik probeerde haar gewone beloning (goed zo!!!! en (heel soms) een zonnebloempitje)
samen met clicker te combinieren met het idee om later naar clicker over te gaan. Maar ze vond het juist zo onprettig dat ze
een weekje niet meer wilde trainen. Ik liet het nu eff rusten, maar ik ga het binnenkort weer proberen.

Alice

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 25, 2006, 11:45:45 am »
hallo Pluisje,

Volgens mij is een clickertraining ook moeilijker weggelegd voor vogels die al gewend zijn aan jou stem en niet houden van het metalen click geluid. De clicker is denk ik, een snel communicatiemiddel om de vogel te laten begrijpen dat hij goed zit ... De vogel werkt voor het geluid van de clicker en kent de gevolgen. Er zijn zelfs aga's die allen om het geluid iets willen doen waarna een beloning overbodig is, schijnt!
Jouw vogels trainen goed op je stem. Dat vind ik knap! Ze houden misschien niet van het metalen click geluid. Dat kan ook nog. 

Tazz

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2006, 20:58:35 pm »
Ik begin bij honden met iets lekkers geven en tegelijk klikken. Dus zonder dat ze er iets voor hoeven doen. Als je dat een aantal keren herhaalt, leren ze dat klikken iets lekkers/leuks is

Ambertjuh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2006, 14:53:38 pm »
Ik doe clickertraining ook bij Mango...
Tenminste nog nie zo lang ben er net een week mee begonnen..
Hij snapt het alleen niet helemaal geloof ik... Hij snapt niet dat hij
de target stick (ik gebruik eigenlijk een potlood) aan moet raken..
Als ik het bij hem houdt gaat hij erop staan maar het aanraken met de snavel? Nee eggt niet....
Iemand tips?? Want nu vindt Mango die clickertraining natuurlijk nog niet veel aan.. ik heb hem
nog niks kunnen leren.

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2006, 15:08:56 pm »
Kleinere stapjes ;) Potlood voor hem houden...stap in de richting...klik..belonen.
En dat uitbouwen tot ie t aanraakt...je wacht dus nu te lang, hij moet niet eens de kans krijgen op te stappen. Hoger houden van t potlood kan misschien ook werken/ of kijkt hij er dan niet meer naar om?. Of je doet t potloot in je hand, laat hem er net uitpiepen, houdt hem ervoor..aanraken ...klik...belonen...net zolang tot iedat begrijpt en je steeds meer potlood laat zien.
Offf je tikt heel kort zn snavel aan ...klik... belonen. Werkt allemaal, maar je moet even kijken wat t beste bij jouw vogel past ;) Zoek de stapjes zo uit zodat hij de 1e eigenlijk automatisch doet, dan ben je al een heel eind en kun je verder naar je doel toewerken.

Als je t goed in kleine stapjes verdeelt leert hij in een kwartier targetstick volgen. Succes! :-*

Igor

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2006, 14:44:24 pm »
Heb je Mango al wel geleerd dat de klik iets leuks is? De eerste sessie zouden eigenlijk alleen maar klikken en dan iets geven moeten zijn. Mango leert dan dat de klik iets leuks en positiefs is. Verder sluit ik me helemaal aan bij Tommy: kleinere stapjes en geduld. Je kunt het potlood ook verticaal houden met het puntje naar beneden, Mango kan er dan niet opstappen.

Ambertjuh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2006, 17:55:24 pm »
Heb je Mango al wel geleerd dat de klik iets leuks is?
Ja dat heb ik al gedaan. Hij vond dat wel erg geweldig omdat hij helemaal dol is op trosgierst!  :)
Ik heb vandaag een aantal keer met het potlood zijn snavel aangeraakt en toen geklikt. Het gaat nu wel veel beter dan eerst want hij heeft vandaag al een paar keer het potlood aangeraakt. Ik denk eigenlijk nu dat het meer onwil is. Hij snapt het wel maar vertikt het gewoon dat potlood aan te raken. Ach,, hij is enorm eigenwijs en ontdeugend.. Maarjah,, dat vind ik wil leuk aan hem... Hij vliegt na 5 minuten trainen al zijn kooi in en als ik zijn kooi ergens anders heb gezet waar hij hem niet kan zien vliegt hij overal heen om hem te zoeken. (hij is gekortwiekt maar kan alweer erg goed vliegen). Ik heb wel een handige manier gevonden nu. Als hij op zijn kooi zit en ik hou het potlood bij hem vindt hij dat vervelend en gaat op het potlood bijten. Dit doet hij dus omdat hij dat potlood vervelend vindt maar hij raakt hem nu wel steeds aan! Ach,, en het potlodd volgen doet hij al helemaal niet! Het is gewoon een super eigenwijze vogel met een eigen willetje ::) Misschien gaat hij clickertraining wel nooit interressant vinden. Ik blijf het nog een tijdje proberen maar als hij het niet leuk blijft vinden stop ik ermee. Ik begon het namelijk te doen zodat we samen gezellig met z'n tweetjes iets te doen hadden. En hij het ook leuk gaat vinden om met mij dingen te doen..

Tommy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2006, 14:35:36 pm »
Misschien een idee om in een kleinere en andere ruimte (badkamer? weinig afleiding)  te gaan oefenen? op een standaard en de oefeningen heel kort te houden ;) Dat aanvallen van t potlood belonen is een goed idee! ;D

Alice

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 26, 2006, 16:55:48 pm »
wowwieieei !! Het is ongelooflijk hoe goed aga's onthouden!!!
Ik had het klikken al lange tijd niet meer gedaan en ben er nu met de nieuwe aga erbij toch weer een beetje mee begonnen. Hij wist nog precies wat er van hem verlangd wordt.
Ze zijn echt niet gek!!

Ik heb nu 3 piep-kleine speelgoedautootjes, een belletje en een glimmerkettingkje. Ze verplaatsen het wanneer ik dat wil. De clicker "zien" is voor de schavuiten al een feesssie.
Echt leuk!!

:a036:

Chantal_Coco

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 26, 2006, 18:49:21 pm »
Hoi
Ook ik ben met de clicker bezig bij twee van de vier aga's(Chucky en Chiko) en dat gaat echt goed ik ben nog niet zo heel lang met ze bezig (sinds 2 dagen) want ik wil ze eerst goed laten opstappen en dat gaat nog niet altijd zo als ik het wil (ze bijten dan nog weleens) maar ik ben dan ook pas begonnen en ik vind het al knap dat ze het zo snel snappen   :a036: En ga hier ook zeker mee door en ik ben benieuwd wat ze hierna allemaal kunnen  :) Ik vindt het in ieder geval heel gaaf om te doen en leuk dat er hier een topic over is  :thumsup:

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #14 Gepost op: juni 26, 2006, 19:27:55 pm »
Aga's zijn best slim hè  :thumsup: