Auteur Topic: Vogelziekte?  (gelezen 4324 keer)

gulmaster.

• Gast
Re: Vogelziekte?
« Reactie #15 Gepost op: maart 05, 2006, 10:49:02 am »
Dus ik hoef me geen zorgen te maken van mijn grasparkietjes buiten?? mn 2 schatkjes binnen blijven mooi binnen tot het voorbij is (mits het niet ernstig is voor ze)  :-[

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: maart 05, 2006, 20:38:21 pm »
Wat er bij het inenten sowieso onderschat wordt;

Als je in het bezit bent van pluimvee( watervogels, kippen, etc,) of duiven, kun je de mogelijkheid gaan aangrijpen om ze in te laten enten. Het enige voordeel dat dit zou kunnen hebben is dat je ze niet hoeft op te hokken!

Inenten geeft absoluut géén garantie dat je vogels veilig zijn wanneer er een ruiming zou plaats vinden! Bedenk dit wel.
Als jij binnen een straal 1 km. van een besmet bedrijf woont, worden ook jouw vogels net zo geod geruimd.

Dus inderdaad al een deel geldklopperij en een vals gevoel van veiligheid creeren.

Voor onze kromsnavels is dit echter totaal niet aande orde.
Afgelopen jaar is er een bericht geweest vanuit Engeland dat er een besmette papegaai zou zitten. Dit is echter zo dubieus en omstreden dat hier geen staat op getrtokken kan worden.
Zoals al gezegd, men weet er nog te weinig vanaf.

Laten wij ons dus niet gekker laten maken dan de wereld al is.

;) Peter

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #17 Gepost op: maart 05, 2006, 20:59:01 pm »
vanaf vandaag zijn al mijn kippen en duiven familie van de kromsnavels.
Laat maar komen die griep

Kuikentje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: maart 12, 2006, 01:07:53 am »
Op zich acht ik de kans dat kromsnavels besmet worden niet zo groot. Ze behoren in elk geval niet tot de risicogroepen.
Echter: alle vogels kunnen met H5N1 besmet worden. Het is wel zo dat de ene soort gevoeliger voor de ziekte is dan de andere. Eenden worden b.v. niet of nauwelijks ziek, maar kunnen ze het virus wel weer verspreiden.

Wickingh

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: maart 12, 2006, 01:13:35 am »
Op zich acht ik de kans dat kromsnavels besmet worden niet zo groot. Ze behoren in elk geval niet tot de risicogroepen.
Echter: alle vogels kunnen met H5N1 besmet worden. Het is wel zo dat de ene soort gevoeliger voor de ziekte is dan de andere. Eenden worden b.v. niet of nauwelijks ziek, maar kunnen ze het virus wel weer verspreiden.

Hai,

met dit soort berichten draagt men bij aan het onnodig veroorzaken van paniek.
Het is nog nergens en door niemand vastgesteld dat kromsnavels deze variant kunnen oplopen, dus erg voorbarig om te stellen dat ze het wel kunnen krijgen.
Als het je bedoeling is om aan te sporen tot de nodige voorzichtigheid , ja dan ben ik dat wel met je eens,

mvg Frank

waldy

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: maart 12, 2006, 07:11:33 am »
ik wil mij hier ook graag bij aansluiten  met mijn vraag zijn dus alle kromsnavels horen niet bij de (RISICOGROEP) ik heb ze natuurlijk wel afgedenkt buiten zitten maar dat vind ik ook normaal al voor ze te beschermen tegen de kou en het vieze weer . :thumsup:

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: maart 12, 2006, 08:51:48 am »
Citaat
Echter: alle vogels kunnen met H5N1 besmet worden.

Hoe kom je aan die wijsheid? Overal wordt namelijk alleen maar over pluimvee gesproken.

Heb je een bron waar je dit vandaan haalt? Zijn we dan wel benieuwd heen.

m.vr.gr.
Peter

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #22 Gepost op: maart 12, 2006, 08:58:45 am »
Hoe kom je aan die wijsheid? Overal wordt namelijk alleen maar over pluimvee gesproken.

m.vr.gr.
Peter

alle pluimvee..is het niet zo dat elke vogel "pluimvee" is? pluimen? niet echt vee maar toch..
Geen idee he...het is mijn idioote brein dat deze logica hier zet...hopende op een verstandig antwoord ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: maart 12, 2006, 11:24:10 am »
alle pluimvee..is het niet zo dat elke vogel "pluimvee" is? pluimen? niet echt vee maar toch..
Geen idee he...het is mijn idioote brein dat deze logica hier zet...hopende op een verstandig antwoord ;)

Uw Belgisch brein schaart alle vogels onder de noemer pluimvee, helaas zullen kromsnavels zich in deze hogelijk beledigd voelen , gelieve hiervan notie te nemen  ::)

mvg Frank

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #24 Gepost op: maart 12, 2006, 12:02:46 pm »
Uw Belgisch brein schaart alle vogels onder de noemer pluimvee, helaas zullen kromsnavels zich in deze hogelijk beledigd voelen , gelieve hiervan notie te nemen  ::)

mvg Frank

Beste frank,
bij deze heb ik hiervan notie genomen en zal deze grove fout niet meer maken
Maar...mijn gaai hier voelde zich niet echt beledigd toen ik hem daarnet "pluimvee" noemde
of zou hij de waard evan het woord nog niet kennen

effe proberen :  - (ik)    * (Pepi)
- Pepi!
* JA?
- Jij bent pluimvee !
* Halo??
- TOK TOK TOKEDEI
* Knap , knauw, GRRRRRR

Auw...hij heeft het begrepen en was er niet gelukkig mee  ;D

Wickingh

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: maart 12, 2006, 12:10:50 pm »
Hai Leon,

en het baasje gaat door het leven met nog maar 9 vingers  :) . I rest my case  :cool: ,

mvg Frank

Pluisje

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: maart 12, 2006, 14:51:36 pm »

m.vr.gr.
Peter

J Am Vet Med Assoc. 2006 Jan 15;228(2):236-41.    
Avian influenza A virus subtype H5N2 in a red-lored Amazon parrot.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16426196&query_hl=2&itool=pubmed_docsum

Vr.gr.

old john

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: maart 12, 2006, 15:08:38 pm »
pluisje als je iets aanhaald lees het dan wel goed in dat stuk praat men over het H5N2 virus en dat is een heel ander virus dat het nu gevreesde en gevonden H5N1 virus wat monenteel heerst je haalt 2 dingen door elkaar zo krijg je juist onnodige onrust onder de mensen

CASE DESCRIPTION: A 3-month-old red-lored Amazon parrot (Amazona autumnalis autumnalis) was evaluated for severe lethargy. CLINICAL FINDINGS: Avian influenza virus hemagglutinin subtype H5N2 with low pathogenicity was characterized by virus isolation, real-time reverse transcriptase PCR assay, chicken intravenous pathogenicity index, and reference sera. The virus was also determined to be closely related to a virus lineage that had been reported only in Mexico and Central America. TREATMENT AND OUTCOME: The chick was admitted to the hospital and placed in quarantine. Supportive care treatment was administered. Although detection of H5 avian influenza virus in birds in the United States typically results in euthanasia of infected birds, an alternative strategy with strict quarantine measures and repeated diagnostic testing was used. The chick recovered from the initial clinical signs after 4 days and was released from quarantine 9 weeks after initial evaluation after 2 consecutive negative virus isolation and real-time reverse transcriptase PCR assay results. CLINICAL RELEVANCE: To the authors' knowledge, this is the first report of H5N2 avian influenza A virus isolated from a psittacine bird and represents the first introduction of this virus into the United States, most likely by illegal importation of psittacine birds. Avian influenza A virus should be considered as a differential diagnosis for clinical signs of gastrointestinal tract disease in psittacine birds, especially in birds with an unknown history of origin. Although infection with avian influenza virus subtype H5 is reportable, destruction of birds is not always required.

PMID: 16426196 [PubMed - in process]

« Laatst bewerkt op: maart 12, 2006, 15:10:12 pm door old john »

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: maart 12, 2006, 17:12:53 pm »
Heel grof door babelfisch vertaald.

Citaat
In het Nederlands:
DE BESCHRIJVING VAN HET COMPUTER-AIDED SOFTWARE ENGINEERING: 3-maand-oud rood-lored de papegaai van Amazonië (Amazona autumnalisautumnalis) werd geëvalueerd voor strenge lethargie. KLINISCHE BEVINDINGEN: Het vogel subtype van het griepvirus hemagglutinin H5N2 met lage pathogeniciteit werd gekenmerkt door virusisolatie, omgekeerde transcriptasepcr analyse in real time, index van de kippen de intraveneuze pathogeniciteit, en verwijzingsserums. Het virus werd ook bepaald om dicht op viruslineage worden betrekking gehad die slechts in Mexico en Midden-Amerika was gemeld. BEHANDELING EN RESULTAAT: Het kuiken werd toegelaten aan het ziekenhuis en werd geplaatst in quarantaine. De steunende zorgbehandeling werd beheerd. Hoewel de opsporing van H5 vogelgriepvirus in vogels in de Verenigde Staten typisch in euthanasie van besmette vogels resulteert, werd een alternatieve strategie met strikte quarantainemaatregelen en het herhaalde kenmerkende testen gebruikt. Het kuiken kreeg van de aanvankelijke klinische tekens na 4 dagen terug en werd vrijgegeven van quarantaine 9 weken na aanvankelijke evaluatie na 2 opeenvolgende negatieve virusisolatie en omgekeerde transcriptasepcr analyseresultaten in real time. KLINISCHE RELEVANTIE: Aan de kennis van de auteurs, is dit het eerste rapport van H5N2 vogelgriepa virus dat van een psittacinevogel wordt geïsoleerd en vertegenwoordigt de eerste introductie van dit virus in de Verenigde Staten, die waarschijnlijk door onwettige invoer van psittacinevogels. _ vogel griep a virus moeten over*wegen als een differentieel diagnose voor klinisch teken van gastro-intestinaal landstreek ziekte in psittacine vogel, vooral in vogel met een onbekend geschiedenis van oorsprong. _ hoewel besmetting met vogel griep virus subtype H5 reportable, vernietiging van vogel niet altijd ver*eisen.

Inderdaad niet zomaar stof laten opwaaien waar het niet ligt. ;)
Ook wordt er wel eens gerefereerd naar het geval in Engeland waar een surinaamse amazonepapegaai besmet bevonden en geeuthanaseerd was, waarbij later toch bleek dat het niet klopte.

kortom: Psitaciformes zijn nog niet bewezen, gevoelig voor H5N1 te zijn of bij te dragen aan het verspreiden van H5N1.

Volgens Encarta:
Citaat
pluimveerassen, rassen van de kip.
De verschillende pluimveerassen kunnen gesplitst worden in legrassen, legvleesrassen en vleesrassen
Microsoft ® Encarta ® Naslagbibliotheek Winkler Prins. © 1993-2004 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

;)

Kuikentje

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: maart 12, 2006, 18:45:06 pm »
Hai,

met dit soort berichten draagt men bij aan het onnodig veroorzaken van paniek.
Het is nog nergens en door niemand vastgesteld dat kromsnavels deze variant kunnen oplopen, dus erg voorbarig om te stellen dat ze het wel kunnen krijgen.
Als het je bedoeling is om aan te sporen tot de nodige voorzichtigheid , ja dan ben ik dat wel met je eens,

mvg Frank
Ik zou het ook zo kunnen zeggen:
Het is nog nergens en door niemand vastgesteld dat kromsnavels deze variant niet kunnen oplopen, dus erg voorbarig om te stellen dat ze het niet kunnen krijgen.

Je (onterechte) opmerking dat ik paniek zaai komt geheel voor jouw rekening.
Het was wellicht verstandiger geweest eerst om bronvermelding te vragen alvorens je eigen foute conclusies te presenteren:
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit betrouwbaar genoeg?
Ja?
Lezen dan maar.
http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=1001&_dad=portal30&_schema=PORTAL30