Auteur Topic: Zelf een vollière bouwen...  (gelezen 3697 keer)

Sofie

• Gast
Zelf een vollière bouwen...
« Gepost op: maart 11, 2006, 13:28:46 pm »
Hehe....na veel wikken en wegen hebben we (ik en mijn ouders) besloten zelf een vollière te bouwen adhv dit voorbeeld:

Maar nu heb ik een vraagje: wat voor bodem wordt er best gebruikt? De vollière komt op het terras...nu we willen toch een bodem.
En hoe maken we het dak het beste? We gaan het schuin laten aflopen. Maar wat voor materiaal gebruiken we best voor het dak.

Thanks!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: Zelf een vollière bouwen...
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2006, 08:26:59 am »
Hoi Sofie,

Neem eens contact op met The Birdman, hij maakt zelf volières, misschien kan / wil hij je helpen.
Veel succes ermee!

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
« Reactie #2 Gepost op: maart 12, 2006, 10:49:20 am »
Als je een dak op je voliere wil dan zou ik gaan voor golfplaatjes en op de bodem hadden wij altijd gewoon zand liggen,hier kun je ook beukensnippers op doen,maar dan moet je voliere geheel dicht zijn want als dat nat wordt dan kan het snel gaan schimmelen.

Sofie

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2006, 07:14:35 am »
Als je een dak op je voliere wil dan zou ik gaan voor golfplaatjes en op de bodem hadden wij altijd gewoon zand liggen,hier kun je ook beukensnippers op doen,maar dan moet je voliere geheel dicht zijn want als dat nat wordt dan kan het snel gaan schimmelen.

Bedankt!

Maar euh die golfplaatjes, gaat dat in de zomer niet te heet worden? En wat gebruik ik al dak in het schuilhok?

Maar ik bedoel over de bodem: wat voor materiaal moet ik best gebruiken? Betonplaten of vinyl,...?

En qua gaas: is van dat vierkantjesgaas van 1cm bij 1cm goed?

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2006, 12:23:07 pm »
Bedankt!

Maar euh die golfplaatjes, gaat dat in de zomer niet te heet worden? En wat gebruik ik al dak in het schuilhok?

Maar ik bedoel over de bodem: wat voor materiaal moet ik best gebruiken? Betonplaten of vinyl,...?

En qua gaas: is van dat vierkantjesgaas van 1cm bij 1cm goed?

Op ons nachtverblijf had ik bitumen golfplaten,waar dus geen zonlicht door heen komt en op de buitenvluchten gewone transparante.Ik had zelf een nevelslang boven over de vluchten lopen die ik bij extreme warmte aansloot op de tuinslang en ik zo de vluchten kon besproeien.Vogels kunnen wel wat hebben.Als je een nachtok(je) maakt dan zal hier binnen in dus schaduw zijn en zorg ook voor vers badwater zodat ze op die manier zich lekker kunnen opfrissen.
Voor een voliere voor aga's zou ik gaas 16x16x1.20 mm of 19x19x1.45 mm nemen (maaswijdte x dikte van het gaas).
Als bodem kan beton,tegels,je bestrating,etc.

Sofie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2006, 08:17:51 am »
Op ons nachtverblijf had ik bitumen golfplaten,waar dus geen zonlicht door heen komt en op de buitenvluchten gewone transparante.Ik had zelf een nevelslang boven over de vluchten lopen die ik bij extreme warmte aansloot op de tuinslang en ik zo de vluchten kon besproeien.Vogels kunnen wel wat hebben.Als je een nachtok(je) maakt dan zal hier binnen in dus schaduw zijn en zorg ook voor vers badwater zodat ze op die manier zich lekker kunnen opfrissen.
Voor een voliere voor aga's zou ik gaas 16x16x1.20 mm of 19x19x1.45 mm nemen (maaswijdte x dikte van het gaas).
Als bodem kan beton,tegels,je bestrating,etc.

Bedankt voor je antwoord!

En dan weer iets: een sluis...is dat nodig. Want we hebben daarvoor geen ruimte. We gaan wel de deurtjes in 2 verdelen. Wat is jouw mening daarover?

En iets over het voerautomaat..ik had gedacht zoiets te gebruiken:

Maar is het misschien beter van zoiets te monteren, dus een draaiplateau dat ik niet verplicht ben van iedere keer de deur te openen...?

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2006, 10:00:01 am »
Sluis is idd veiliger,maar als je daar geen ruimte voor hebt dan zou ik kiezen voor een laag toegangsdeurtje en voor het voeren idd een draaiplateau zodat je minimaal IN de voliere moet.Je zou het badwater bijv. meteen achter het deurtje kunnen plaatsen zodat je niet IN de voliere hoeft ,maar je de bak binnen handbereik hebt van buiten af.Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om het nachthok afsluitbaar te maken en deze van buiten uit dmv een schuif kunt openen of sluiten.Mocht je eens de voliere in moeten dat je ze dan binnen in het nachthok even kunt "opsluiten" zodat je rustig de voliere in kunt en kunt schoonmaken,takken/stokken verhangen etc.

Llewella

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2006, 10:08:51 am »
Sluis is idd veiliger,maar als je daar geen ruimte voor hebt dan zou ik kiezen voor een laag toegangsdeurtje en voor het voeren idd een draaiplateau zodat je minimaal IN de voliere moet.Je zou het badwater bijv. meteen achter het deurtje kunnen plaatsen zodat je niet IN de voliere hoeft ,maar je de bak binnen handbereik hebt van buiten af.Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om het nachthok afsluitbaar te maken en deze van buiten uit dmv een schuif kunt openen of sluiten.Mocht je eens de voliere in moeten dat je ze dan binnen in het nachthok even kunt "opsluiten" zodat je rustig de voliere in kunt en kunt schoonmaken,takken/stokken verhangen etc.

Dat wilde ik ook zeggen! Dat van dat af te sluiten nachthok!

Ik ben zelf ook een beetje aan het uitzoeken hoe of wat voliere bouwen, en heb niet veel ruimte zelf over in de tuin, dus zonder sluis.
Dus ik zou dan ook kiezen voor een af te sluiten nachthok.

En zo'n draaiplateau zou inderdaad reuze handig zijn!

waldy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2006, 11:22:04 am »
wij hebben hier ook niet heel veel ruimte en hebben daarom ook gekozen voor een laag deurtje en dat gaat hier goed hoor wij hebben dan nu van de voliere vier vluchten gemaakt met 1 deurtje aan de buiten kant en de rest van de deurtjes zitten in de tussen stukken dus gewoon van de eene vlucht naar de andere en dat gaat prima vorig jaar voorr de eerste keer in gebruik genomen .

maar het kan nu nog wel eens weer anders gaan worden hier want we willen misschien de tuin nog een keertje in geheel veranderen en dan komem de vluchten aan de schuur te zitten nu hebben ze geen nacht verbijf maar gaat uit stekend zo wel hoor maar we willen straks misschien elke vlucht een nacht verblijf geven in de schuur en dan kan ik zelf alles goed in de gaten houden want dat komen de nestkasten ook in de schuur te zitten hier .zo als we het nu hebben moet mijn man altijd de vluchten in want daar kan ik zelf niet in komen door dat ik iets met mijn been heb  . en dan was het makkelijker voor mij dat ik alles van uit de schuur kan gaan volgen maar ja daar zit wel weer een prijs aan vast dus moeten we daar nog even geduld mee hebben eerst gaat het zo best hoor . :hart:

Tazz

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2006, 11:40:54 am »
Wat ik ook wel eens heb gezien bij mensen die geen sluis hadden, was zo'n vliegengordijn aan de buitenkant van de deur. Daar vliegen ze minder makkelijk doorheen.

Sofie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2006, 13:44:16 pm »
Goed idee van dat af te sluiten nachthok, ga dat hier meteen thuis voorstellen!