Auteur Topic: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee om?  (gelezen 10630 keer)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee om?
« Reactie #45 Gepost op: maart 17, 2006, 18:40:15 pm »
Hoi Leon,
Het zwetzevertopic staat toch ergens anders  ???
       ;D  ;D  ;D

ja hoor  :-[
 ;D

Vivke heeft deze al verplaatst, maar je kent vivke he
het is steeds maar half werk  :)

;D ;D

edit : ---> sorry loes voor deze offtopic...
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2006, 18:43:07 pm door Leon »

Pluisje

• Gast
Re: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee
« Reactie #46 Gepost op: maart 17, 2006, 22:03:28 pm »
Weglopen en niet kijken is inderdaad een goede straf. Maar ik vind het onverantwoord
om vogels dan zonder toezicht te laten…. je hebt natuurlijk alle gevaren zoals elektrische draden,
scherpe voorwerpen ….en bedenk maar wat.  Van de klimboom zijn ze zo op de grond  ….
Het gebeurt gelukkig heel zelden dat ze gestraft moeten worden maar we zetten ze dan in de kooi en
lopen daarna de kamer uit. Dat gebeurt dan ook op een hele andere manier dan gewoon in de kooi zetten.

Gewoon in de kooi zetten: pratend tegen vogel bvb “je gaat in je kooitje lieverd, ga op je stok zitten…
 goed zooo..slimme meid “ en ze krijgt een knuffel
Als straf in de kooi zetten: Niks zeggen, rustig vogel oppakken en rustig in de kooi op de bodem zetten.
 Deurtje dicht, kamer uit.

Maar hier werkt ook een beloning heel goed. Het klinkt raar maar met te belonen als je vogel goed
gedraagt kan je heel veel bereiken. Bijvoorbeeld na verhuizing ging Aphyna toch veel vaker in de kooi
schreeuwen dan normaal. En toen ze niet schreeuwde kwam ik steeds met een kleine beloning langs
(zonnebloempitje of klein stukje noot). Nou mensen het is echt extreem geworden nu …. ze schreeuwt helemaal niet meer…
 dat is ook weer niet normaal voor een kaketoe. Dus nu oefenen we met succes om op commando te gaan schreeuwen  :thumsup:.

Je kan ook op een andere manier straffen, als je vogel al goed opstappen heeft geleerd. Ladderen, zeg maar op commando op een rustige maar niet
vriendelijke manier van je ene hand naar je andere hand een aantal keer laten opstappen met “op” commando.
Zo laat je op een niet bedreigende manier zien wie de baas is.

Nog een manier om je vogel te laten merken dat je sommig gedrag niet accepteert is “kwade blik” of “evil eye”
kort je vogel direct in de ogen aankijken met een blik zoals cowboys in een westernfilms hebben. En tegelijkertijd
zeg je “Nee”. Zo heeft Aphyna “Nee” commando geleerd.
(Maar dat moet je niet gebruiken als je vogel (nog) bang van jou is, ze kunnen dan nog meer angst krijgen.)

@Sanco, ik wil je het boekje “Gedrag & opvoeding van kromsnavels” aanraden
Het is een klein boekje met heel veel goede tips over gedrag en opvoeding.
Echt een aanrader voor beginners maar ook leuk voor ervaren kromsnavelliefhebbers.   

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee om?
« Reactie #47 Gepost op: maart 18, 2006, 10:04:48 am »
Ladderen helpt inderdaad ook goed! Ik kom er door dit topic achter dat Sjakkie eigenlijk nooit meer "gestraft " of genegeerd wordt! Supergaaitje!! :thumsup:

Pluisje

• Gast
Re: Heeft jullie papegaai ook 'vervelende' gewoontes, en hoe gaan jullie hiermee
« Reactie #48 Gepost op: maart 18, 2006, 12:36:35 pm »
Goed opgevoed, Loes :thumsup:
Wij hoeven ook bijna nooit te straffen.
Maar het gebeurt wel eens dat ze gasten in de tenen bijten en niet naar "Nee"
luisteren. Het gebeurt vooral als iemand blijft logeren en mijn moeder heeft vooral pech.  :(
"Evil eye" doe ik als ze tijdens eten op tafel springen. Ze eten altijd 's avonds aan tafel mee, maar moeten op hun eigen plek
blijven. Net kinderen  :)

pipo

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: maart 18, 2006, 13:31:48 pm »
Hoi,

Inderdaad, dat was ik nog vergeten, het ladderen. Dit doe ik eigenlijk alleen maar als hij bijt, als dit in mijn ogen niet terecht is. Dit komt eigenlijk maar sporadisch voor. We hebben een lief gaaitje :thumsup: Maar soms is dit even nodig en het helpt super. Je hebt dan een hele tijd weer geen last. Ik denk ook dat dit alleen bij bijten helpt en niet bij dingen zoals vernielen, want dit gedrag is volkomen natuurlijk. Als ze en soortgenoot aan het bijten zijn,  dan bijt deze echt wel terug als hij hoger in rang staat.
Mvg

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #50 Gepost op: maart 18, 2006, 14:00:03 pm »
bij flip helpt het ook als ik zeg "mag niet " op kwade toon en hem dan echt boos aankijk

maar .... dan is er het ventje aan de overkant van tafel die hem gaat beklagen dat de flip toch met een boze misstess zit zenne,en dan moet je zien hoe hij naar die klaaglijke tonen van marc gaat zitten luisteren terwijl hij mij bekijkt en braaf op men schouder blijft zitten roerloos,want ik heb nog steeds die kwade blik
eigenlijk wel vertederend maar ik (probeer) laat er niets van blijken

Pluisje

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: maart 19, 2006, 22:13:15 pm »
Ik denk ook dat dit alleen bij bijten helpt en niet bij dingen zoals vernielen, want dit gedrag is volkomen natuurlijk.

Ja, tegen vernielen is er een remedie: Meer leuke speeltjes  :thumsup:

Sanco

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: maart 20, 2006, 11:09:24 am »

@Sanco, ik wil je het boekje “Gedrag & opvoeding van kromsnavels” aanraden
Het is een klein boekje met heel veel goede tips over gedrag en opvoeding.
Echt een aanrader voor beginners maar ook leuk voor ervaren kromsnavelliefhebbers.  

Waar kan ik deze kopen? Het viel mij namelijk op dat er weinig boekjes over de Grijze Roodstaart te verkrijgen zijn. Bij ons in de bibliotheek was er niet 1 boekje verkrijgbaar. Alleen kleine stukjes in een algemeen dierenboek..

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #53 Gepost op: maart 20, 2006, 11:23:13 am »
LEuke papegaaienspeeltjes kan je in een beetje ruim gesorteerde dierenwinkel wel vinden en anders kan je ze bestellen op het internet: Happybird bijvoorbeeld. Ik weet niet waar je woont, maar in Gorinchem zit een dierenwinkel die alles voor gaaien verkoopt (goed voer, speeltjes etc.)! ;)

Sanco

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: maart 20, 2006, 12:22:00 pm »
Ja de kweker waar we de papegaai hebben gekocht heeft ook een heel ruim assortiment speeltjes en boekjes. Ik denk dat ik daar maar gewoon een flinke voorraad meeneem als we 'm gaan ophalen. We gaan trouwens volgende week vrijdag bij Tony kijken. Hij is dan 8 weken oud!  :hart:

Wickingh

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: maart 20, 2006, 12:26:28 pm »
LEuke papegaaienspeeltjes kan je in een beetje ruim gesorteerde dierenwinkel wel vinden en anders kan je ze bestellen op het internet: Happybird bijvoorbeeld. Ik weet niet waar je woont, maar in Gorinchem zit een dierenwinkel die alles voor gaaien verkoopt (goed voer, speeltjes etc.)! ;)

:) aandelen gekocht Loes  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #56 Gepost op: maart 20, 2006, 16:55:38 pm »
Ja sorry, hihi, maar als mensen een dierenwinkel zoeken die alles verkoopt voor gaaien, kan ik het niet laten ze even te noemen! :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #57 Gepost op: maart 20, 2006, 16:56:44 pm »
Ja de kweker waar we de papegaai hebben gekocht heeft ook een heel ruim assortiment speeltjes en boekjes. Ik denk dat ik daar maar gewoon een flinke voorraad meeneem als we 'm gaan ophalen. We gaan trouwens volgende week vrijdag bij Tony kijken. Hij is dan 8 weken oud!  :hart:

Leuk joh! En met hoeveel weken krijg je hem mee? ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: maart 20, 2006, 16:59:30 pm »
Ohhhh wat leuk!

He maar grijsjes zijn ook heeeeeeeeeeel erg leuk hoor.
Lig regelmatig in een deuk om ze! En ze kunnen ook heel erg lief zijn.  ;)

Sanco

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: maart 20, 2006, 17:12:38 pm »
We halen hem op als hij 13/14 weken is. Ligt er een beetje aan hoe snel het gaat met de verhuizing. Maar ik kan echt niet wachten! En tuurlijk weet ik dat ze ook heel lief kunnen zijn!  :) Ik geniet echt zo van alle verhalen die ik hier op het forum lees over wat jullie allemaal met ze meemaken!