Nog even verder gekeken...sorry, ik ben eigenwijs

Het is inderdaad niet de treurwilg die de meeste salicine bevat, maar de salix alba / white willow en dat is de schietwilg. (overigens is de treurwilg soms wel een kruising van deze en andere ,maar dat maakt niet uit)
Hier kun je hem zien
http://www.bomengids.nl/soorten/Schietwilg__Salix_alba__White_willow.html Dit is dus beslist geen treurwilg

Op een paar amerikaanse chinchilla sites wordt deze schietwilg afgeraden, maar er wordt ook gezegd dat t niet heel schadelijk is.

Je zou volgens hen beter de weeping willow (treurwilg) de pussywillow en nog een andere soort kunnen nemen en dat hebben ze dan weer van papegaaienmensen overgenomen

. Maar er wordt ook op meerdere papegaaiensites gesproken over wilg...en dan weer juist wel de white willow/ schietwilg, als natuurlijke pijnstiller en rustgever bij 1e hulp voor vogels. Verder staat overal dat wilg gewoon kan, ook de weeping willow of treurwilg. Ik durf nu dus zonder problemen elke wilgsoort te geven...er gaat heus niks verkeerd

Wie ooit nog eens de bron tegenkomt van dat verhaal dat hij giftig is...ik hou me aanbevolen

Maar volgens mij is hij niet te vinden.