Auteur Topic: Paastakken  (gelezen 14958 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
Re: Paastakken
« Reactie #30 Gepost op: maart 30, 2006, 22:04:39 pm »
en die van de moderators wel dan?
dit gaat niet simpel zijn..
ik denk dat zoiets in het nederlands wel al bestaat zeker. (maar wie ben ik)

hun bomenkennis misschien niet maar hun vertaal-engels naar beschaafd nederlands misschien wel
verder ja .... wie zijn wij ??

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #31 Gepost op: maart 30, 2006, 22:08:02 pm »
hun bomenkennis misschien niet maar hun vertaal-engels naar beschaafd nederlands misschien wel
verder ja .... wie zijn wij ??

vivke, die kunnen nog geen nederlands..ver van engels te kunnen  :P

:-[

oeps terug offtopic..sorry. (ik onthoud me bij deze van verder relaas)
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2006, 22:11:20 pm door Leon »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #32 Gepost op: maart 30, 2006, 22:09:59 pm »
 :-X

Kuikentje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: april 02, 2006, 01:22:24 am »
De treurwilg behoort to de familie van de salicaceae. De schors bevat een aspirineachtige stof: salicine. (aspirine heet officieel acetylsalicylzuur). Niet elke wilgensoort bevat deze stof, maar de treurwilg dus wel. Salicine is erg slecht voor de maag. Mede daarom lijkt het me verstandig deze takken niet aan vogels te geven. ;)

jolanda

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: april 14, 2006, 00:59:28 am »
Huh, niet geven???
Ik geef tommie best vaak een wilgentak.
Is zijn hobby, die takken kan hij helemaal uit elkaar halen en is hij even zoet. Laat hij de klimstok tenminste een keer heel.
Er zit inderdaad onder de bast zelfs een vitamine wat goed is voor de papagaai!
Ze hebben wel het liefst een lekker verse tak, liefst direct van de boom gesnoeid. Wel moet je die even afspoelen onder de kraan omdat er aan de boom in de buitenlucht wel weer een stof kan zitten die niet al te gezond is.
Dus takken even afspoelen, afdrogen en veel plezier voor de gevleugelde vriendjes is verzekerd.

By the way, die takken worden zelfs in kleine stukjes verkocht in dieren zaken hoor speciaal voor de vogeltjes.
Groetjes jolanda

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #35 Gepost op: april 14, 2006, 09:28:06 am »
Huh, niet geven???
Ik geef tommie best vaak een wilgentak.
 By the way, die takken worden zelfs in kleine stukjes verkocht in dieren zaken hoor speciaal voor de vogeltjes.
Groetjes jolanda

Wat voor een wilgentak dan? Kronkelwilg, knotwilg, treurwilg er zijn veel soorten wilgen! Ik denk dat je erover heen gelezen hebt dat TREURwilg niet goed is (en de anderen wel). En kleine stukjes treurwilg zal je echt niet in dierenzaken vinden! (wel van een andere wilg)

De treurwilg behoort to de familie van de salicaceae. De schors bevat een aspirineachtige stof: salicine. (aspirine heet officieel acetylsalicylzuur). Niet elke wilgensoort bevat deze stof, maar de treurwilg dus wel. Salicine is erg slecht voor de maag. Mede daarom lijkt het me verstandig deze takken niet aan vogels te geven. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #36 Gepost op: april 14, 2006, 19:01:53 pm »

Kijk, dit wou ik al een hele tijd weten!! :) Ik vroeg me altijd al af waarom alle wilgentakken goed zijn en de treurwilg niet... ;) Dank je wel!

Tommy

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: april 18, 2006, 15:08:58 pm »
Jahaa, dit klopt ongeveer, maar toch niet helemaal! ;)

In het verleden maakten heelmeesters veel ophef of de helende werking van de boom, zonder de juiste soort aan te duiden.

Men weet nu, dat Wilgen met smalle bladeren praktisch allemaal dezelfde geneeskrachtige werking hebben.

Het voornaamste bestanddeel, dat door de geneeskunde wordt gebruikt is het salicylzuur. Dat wordt bewerkt gebruikt als geneesmiddel in aspirine.
http://blog.seniorennet.be/kruidenhoekje/archief.php?ID=156

De schors van enkele soorten, zoals Amandelwilg en Schietwilg, bevatten salicine, dat lang geleden gebruikt werd als pijnstiller. Er werd daarvoor op de wilgebast gekauwd, of er werd een drank van getrokken. Salicine is erg slecht voor de maag, en werd later verbeterd naar aspirine En schietwilg is de knotwilg die menigeen gebruikt om zn takken af te halen voor de gaaitjes. ;) Lees oa dit :http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilg  en zoek maar eens flink op internet. Voor zover ik weet is de treurwilg een bastaard, en niet de grootste leveransier van salicine ??? Er is nog veel meer te vinden en ik zal ook nog eens in mn kruiden boeken kijken. Ik geef t nog steeds niet...maar ergens klopt t verhaal niet dat treurwilg slecht is en ik kan ook nergens een bron vinden die dit bevestigd. Zou hij echt slecht zijn...dan veel wilgentakken die ik wel geef ook :CENS

Tommy

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: april 18, 2006, 16:06:47 pm »
 :-[ Nog even verder gekeken...sorry, ik ben eigenwijs :-[

Het is inderdaad niet de treurwilg  die de meeste salicine bevat, maar de salix alba / white willow en dat is de schietwilg. (overigens is de treurwilg soms wel een kruising van deze en andere ,maar dat maakt niet uit)

Hier kun je hem zien http://www.bomengids.nl/soorten/Schietwilg__Salix_alba__White_willow.html Dit is dus beslist geen treurwilg :(
Op een paar amerikaanse chinchilla sites wordt deze schietwilg afgeraden, maar er wordt ook gezegd dat t niet heel schadelijk is. ::) Je zou volgens hen beter de weeping willow (treurwilg) de pussywillow en nog een andere soort kunnen nemen en dat hebben ze dan weer van papegaaienmensen overgenomen :). Maar er wordt ook op meerdere papegaaiensites gesproken over wilg...en dan weer juist wel de white willow/ schietwilg, als natuurlijke pijnstiller en rustgever bij 1e hulp voor vogels. Verder staat overal dat wilg gewoon kan, ook de weeping willow of treurwilg. Ik durf nu dus zonder problemen elke wilgsoort te geven...er gaat heus niks verkeerd ;)

Wie ooit nog eens de bron tegenkomt van dat verhaal dat hij giftig is...ik hou me aanbevolen ;) Maar volgens mij is hij niet te vinden.

BirdmAster

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: april 18, 2006, 23:20:57 pm »
Ik neem het risico niet een treurwilg aan te bieden aan de vogels. Heb er al eens vaker nare verhalen over gehoord. Heb nu een kronkelwilg aangeboden en naar het schijnt gaat alles prima.

Tommy

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: april 19, 2006, 18:08:55 pm »
Geeft niet hoor, ik begrijp je wel, maar t is toch gek dat men wel t risico wil nemen met andere wilg ;)

charon

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: april 20, 2006, 10:16:18 am »
ook ik ben even gaan neuzen ..................

de "krulwilg" is dus geen wilg hij wordt alleen zo genoemd in werkelijkheid is onze paastak een hazelaar nl. Corylus avellana 'Contorta'
de kronkel/krulhazelaar.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #42 Gepost op: april 20, 2006, 11:10:42 am »
Nee Charon er is wel degelijk verschil tussen de krullende wilg en de krulhazelaar...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #43 Gepost op: april 20, 2006, 11:15:29 am »
:-[ Nog even verder gekeken...sorry, ik ben eigenwijs :-[

Het is inderdaad niet de treurwilg  die de meeste salicine bevat, maar de salix alba / white willow en dat is de schietwilg. (overigens is de treurwilg soms wel een kruising van deze en andere ,maar dat maakt niet uit)

Hier kun je hem zien http://www.bomengids.nl/soorten/Schietwilg__Salix_alba__White_willow.html Dit is dus beslist geen treurwilg :(
Op een paar amerikaanse chinchilla sites wordt deze schietwilg afgeraden, maar er wordt ook gezegd dat t niet heel schadelijk is. ::) Je zou volgens hen beter de weeping willow (treurwilg) de pussywillow en nog een andere soort kunnen nemen en dat hebben ze dan weer van papegaaienmensen overgenomen :). Maar er wordt ook op meerdere papegaaiensites gesproken over wilg...en dan weer juist wel de white willow/ schietwilg, als natuurlijke pijnstiller en rustgever bij 1e hulp voor vogels. Verder staat overal dat wilg gewoon kan, ook de weeping willow of treurwilg. Ik durf nu dus zonder problemen elke wilgsoort te geven...er gaat heus niks verkeerd ;)

Wie ooit nog eens de bron tegenkomt van dat verhaal dat hij giftig is...ik hou me aanbevolen ;) Maar volgens mij is hij niet te vinden.

Altijd al gedacht dat het onzin was. Ik geloof je meteen! ;) Ik had het er pas nog met Corina over dat ik wel eens het naadje van de kous zou willen weten, omdat ik er mijn twijfels bij had, bij die giftige treurwilg!! :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #44 Gepost op: april 20, 2006, 11:19:52 am »

Dit is de kronkelwilg

En HIER kun je er over lezen...

En hier kun je de krulhazelaar zien!!