Auteur Topic: Paastakken  (gelezen 14959 keer)

charon

• Gast
Re: Paastakken
« Reactie #45 Gepost op: april 20, 2006, 11:34:05 am »
oke dat is dan mijn fout sorry :a036:

Kuikentje

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: mei 02, 2006, 21:43:45 pm »
Ook al is pasen voorbij, nog even iets over de treurwilg.
Ik heb ook nog eens het een en ander nagezocht, net als Tommy.
Het is mij ook niet geheel duidelijk waarom de treurwilg in een slecht daglicht staat bij de vogelliefhebbers.
Hier en daar vind ik op o.a. vogelsites er wel iets over, maar nergens is onderbouwd waarom deze wilgensoort nu eigenlijk ongeschikt is.
Wellicht ligt het aan het feit dat de treurwilg een "wilgenbastaard" is. Het zou kunnen zijn dat andere stoffen (tannine-achtigen) hierbij een rol spelen. Tannine is erg bitter en het werkt adstringerend, niet echt lekker voor de vogels. Misschien bevat deze boom iets meer tannine dan andere wilgensoorten, ik weet het niet.

Toch denk ik dat hier mogelijkerwijs wel eens iets anders aan de hand zou kunnen zijn......
Vanuit de oudheid staat de treurwilg namelijk helemaal niet in een goed daglicht.
De treurwilg wordt al eeuwen als het symbool van dood en rouw gezien. De Engelsen noemen hem Weeping willow.
In vele landen wordt de treurwilg "Judasboom" genoemd, omdat Judas zich aan deze boom verhangen zou hebben. Na zijn wanhoopsdaad zouden zijn ingewanden uit zijn lijf zijn gebarsten. Men trok meteen de parallel met de wilg: De bast van een oude wilg zou openbarsten en het hout verrotten......

Vanuit dat kader bezien zou ik het ook niet graag aan vogels geven.
Ik zal proberen om meer duidelijkheid te krijgen over deze wilgensoort.
Zodra ik meer weet zal ik het laten weten. ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: mei 05, 2006, 13:59:31 pm »
Hmm maar judas is ook al weer in een ander daglicht komen te staan toch? ;)

Over de treurwilg kun je gewoon t beste lezen op engelstalige sites...zoek onder weeping willow (kijk even bij plaatjes en je weet zelf ook 100% zeker dat dat de treurwilg is) en eventueel zoek je met de woordencombi parrots en weeping willow en je zult niet vinden dat ie giftig is...juist niet. Dat t een kruising is klopt, maar t eventuele schadelijke stukje met de vele aspirine is oa afkomstig van de schietwilg of te wel de knotwilg ;) En ook de knotwilg is niet eens schadelijk en kun je zelfs gebruiken als pijnstiller bij vogels. Ze zouden enorme hoeveelheden moeten binnen krijgen voor t echt schadelijk is ;)