Auteur Topic: Wat eten ze dan in de natuur?  (gelezen 2170 keer)

muisje

• Gast
Wat eten ze dan in de natuur?
« Gepost op: maart 28, 2006, 01:42:19 am »
Wat eten grijze roodstaartjes in de natuur?
Ik kom overal tegen *zaden, vruchten en nooten* hier en daar word verteld dat ze de pitten van de olie-palm lekker vinden, maar ik wil weten hoe die dingen heten die ze in de natuur zouden eten.

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 18:44:35 pm door Cosch »

Cosch

• Gast
Re: Wat eten ze dan
« Reactie #1 Gepost op: maart 28, 2006, 06:44:36 am »
Palmnoten bedoel je.  ;)
Ik weet dat je die bijv bij het NOP kunr kopen en door een aantal dierenwinkels kunt laten bezorgen.
Maar die weet ik eerlijk gezegd niet!

Gr Corina

Tes

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 28, 2006, 13:12:23 pm »
Ik weet niet waar je woont, maar in Gorinchem zit een dierenwinkel (dieca) die
palmnoten verkoopt.

Gr Tessa

Offline sweety

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Vrouw
  • sweety
    • aursil
« Reactie #3 Gepost op: maart 28, 2006, 13:38:12 pm »

hoi muisje

je kunt ze ook via internet bestellen
http://www.papegaaienshop.nl/

vgr sweety

muisje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 28, 2006, 19:09:52 pm »
En wat eten ze nog meer dan in het wild?
Als ik naar mn papegaaienvoer kijk kan ik me niet voorstellen dat zonnebloemen daar in het regenwoud groeien. Net als al die andere dingetjes die in normaal voer zit..dat groeit toch niet in het regenwoud?
palmnoten...ik ga eens kijken of ik dat kan vinden. ik hoop dat ze iets van een proefverpakking hebben..Mickey is zo eigenzinnig.

Wickingh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 28, 2006, 19:36:44 pm »
Hallo,

ik lees uit je bericht dat je het idee hebt dat het eten in het wild ideaal is.
Helaas vogels in het wild moeten het doen met wat op dat moment net voorradig is, niet echt uitgebalanseerd dus. Vergis je niet de levensverwachting in het wild is niet lang, een grijze van 20 jaar is echt een uitzondering.
Dan hebben ze wat dat betreft het veel beter in gevangenschap (als ze geluk hebben uiteraard), want hier kunnen we ze geven wat ze nodig hebben.
Maar je hebt het over zaad met zonnebloempitten, er zijn vele kwaliteiten qua voer in de handel, waarbij het in het algemeen zo is dat hoe meer zonnebloempitten hoe slechter de samenstelling is.
Heb je trouwens ooit wel eens aan pellets gedacht?

mvg Frank

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 28, 2006, 19:39:57 pm »
Vergis je niet de levensverwachting in het wild is niet lang, een grijze van 20 jaar is echt een uitzondering.
Dan hebben ze wat dat betreft het veel beter in gevangenschap (als ze geluk hebben uiteraard),

Verstappen vertelde laatst dat ook een grijsje in Nederland gemiddeld 20 jaar word!  :o
Niet te geloven toch! Veel te jong nog!
Zo veel gaaien krijgen verkeerd voer! en dat is gewoon funest voor ze!  :cry:

muisje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 28, 2006, 20:15:08 pm »
Hallo,

ik lees uit je bericht dat je het idee hebt dat het eten in het wild ideaal is.
Helaas vogels in het wild moeten het doen met wat op dat moment net voorradig is, niet echt uitgebalanseerd dus. Vergis je niet de levensverwachting in het wild is niet lang, een grijze van 20 jaar is echt een uitzondering.
Dan hebben ze wat dat betreft het veel beter in gevangenschap (als ze geluk hebben uiteraard), want hier kunnen we ze geven wat ze nodig hebben.
Maar je hebt het over zaad met zonnebloempitten, er zijn vele kwaliteiten qua voer in de handel, waarbij het in het algemeen zo is dat hoe meer zonnebloempitten hoe slechter de samenstelling is.
Heb je trouwens ooit wel eens aan pellets gedacht?

mvg Frank

De pellets waren niet in trek hier :( Mickey heeft zich gewoon expres uitgehongerd..terwijl ik precies had gedaan zoals op het pak stond. Die pellets waren van nutribird. Ook heb ik *naam vergeten* vaak het voer in huis wat in een groene doos zit. De dierenwinkel heeft het niet altijd op voorraad, dus soms meng ik het met goedkoop voer. Wat is echt goed gemengd voer?. ???

Verder was ik gewoon erg benieuwd wat papegaaien in de natuur eten, niet dat ik dat mn papegaai ga voeren de hele dag, maar omdat ik het gewoon nergens kan vinden. op alleen olie-palm-pitjes leven ze toch niet in het wild?

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 28, 2006, 20:30:38 pm »
Hai,

ik ben er van overtuigd dat elke papegaai is over te zetten op pellets ook grijzen .
Van de 17 papegaaien(4 grijzen) van mij ,eten ze allemaal pellets.
Het hangt meer af van de motivatie van de eigenaar dan van de vogels zelf, vooral eigenwijzer zijn dan de vogel is het devies.

mvg Frank

pipo

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2006, 13:03:43 pm »
Hoi,
Ik geloof dat ik de enige ben die je vraag begrijpt, maar ik kan je geen antwoord geven. Ik zou het ook niet weten wat voor soort zaden en vruchten ze in de natuur eten.
Mvg

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 29, 2006, 14:12:31 pm »
Hoi,
Ik geloof dat ik de enige ben die je vraag begrijpt, maar ik kan je geen antwoord geven. Ik zou het ook niet weten wat voor soort zaden en vruchten ze in de natuur eten.
Mvg

Misschien dat jij het ons kan uitleggen dan  ???

pipo

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 29, 2006, 15:07:02 pm »
Hoi,

Lees gewoon de eerste vraag "wat eten ze in het wild". Dus wat voor soorten planten groeien er in de Congo en wat voor vruchten groeien daar? Misschien eten ze wel bepaalde insecten.  En niet, wat is de ideale voeding, of als antwoord geef pellets.
Ik denk dat dit bedoeld wordt met de vraag.
mvg

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 29, 2006, 15:51:58 pm »
Hai,

nee hoor dan had ik de vraag goed gelezen, het antwoord was dan ook wat ze op dat moment kunnen verkrijgen. De flora van Congo heeft niet gelijk mijn hele grote belangstelling dus kan ik ze niet bij naam en toenaam noemen, maar zoals de vraagstelster zelf al aangaf noten, zaden en fruit terwijl er ook best wel een insect zal worden gegeten.
De rest van het antwoord was meer aanvullende informatie , mijn excuses daarvoor het zal niet meer voorkomen,

mvg Frank

pipo

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maart 29, 2006, 16:36:43 pm »
Hoi,
Ik geloof dat wij elkaar niet zo goed begrijpen  ???

Sanco

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maart 29, 2006, 17:04:05 pm »
Dit is een stukje van de site www.papegaaieninformatie.nl:

In het wild eten de papegaaien een grote variëteit aan voedsel, inclusief fruit, groenvoer, zaden, noten, bloesems en zelfs zo nu en dan dierlijk eiwit. Tevens zullen ze in het wild zoveel vet-/olierijk voedsel tot zich nemen als ze kunnen vinden.
Realiseer je goed dat deze vrije vogels de hele dag in de weer zijn om voedsel te vinden en dus veel bewegen. Dit is niet te vergelijken met de vogel thuis.

Dus, wat zou voor onze huiskamervogel dan een goed alternatief zijn?
Tenslotte wil je het beste voor je vogel!
Je weet wat de schijf van 5 voor mensen inhoudt: veel volkoren producten, granen en bonen, fruit, groentes, eiwitten en weinig vet.
Zo'n gezonde combinatie voor papegaaien is er ook.
Maar we kunnen onze vogels natuurlijk nooit een exacte replica van het voedsel aanbieden dat een wilde papegaai uit de natuur haalt. Daarbij speelt het seizoen tevens een rol, en welk voedsel op een bepaald moment voor handen is. Gelukkig zijn er de afgelopen jaren (en nog) nogal wat onderzoeken gedaan, om te streven naar een zo compleet mogelijke voeding voor papegaaien in gevangenschap

Voor meer info kun je kijken op http://www.papegaaieninformatie.nl/voeding.htm

Groetjes Colette