Dit is wat ik wil zeggen over de kwestie Dennis/Rentenaar en consorten:
Negatieve aandacht is ook aandacht.
Op een gegeven moment heeft iedereen die naam wel een keer gehoord. Mensen die dan na jaren dan eens een papegaai willen hebben, maar niet in dit serieuzere wereldje rondwandelen, zullen dan wel een keer zoiets hebben: van 'Waar vind ik een papegaai? Oh ja, die Dennis, had die niet iets met papegaaien? Eens even kijken!' Dus ik weet niet of al die aandacht wel zo verstandig is

.
En dan zijn er nog de mensen die weliswaar geen vogel bij hem willen kopen, maar wel de produkten of voer. Ik ben zo'n typje dat dat dan ook niet doet simpelweg omdat je daarmee zijn handel in stand houdt. Zeg nou zelf: waar zou een winkel het meeste meeverdienen? Met het voer. De aanschaf van een gaai levert even een groot bedrag op, maar is eenmalig. Voer komt steeds terug, daar zit de winstmarge. En op speeltjes, bodemmaterialen en dergelijke. Op de terugkerende benodigdheden (en ik spreek uit ervaring).
Mijn ervaring is bovendien dat mensen wel durven te klagen over een zaak (ik hoorde altijd verhalen over mijn concullega's en op een gegeven moment heb ik de personen die over mijn concullega's kwaad spraken gezegd: 'Jullie weten goed te vertellen wat er niet deugt bij XXX, dan betekent het dus ook dat je er geregeld over de vloer komt om dat te kunnen constateren. Als XXX zo verschrikkelijk slecht is als jij zegt, wat doe je daar dan?') maar dat ze er even goed heen gaan. Uit nieuwsgierigheid misschien. Maar hoe vaak wordt er dan niet toch een impulsaankoop gedaan of omdat je er dan toch bent even dat zakje voer meenemen ipv bij je gebruikelijke dierenwinkel?
Wat nodig is, is een mentaliteitsverandering bij mensen. Meer oog voor het welzijn van een huisdier, meer respect. Beseffen dat een huisdier niet een decoratieartikel is wat je weer wegdoet als je het niet leuk meer vindt.
Schoppen tegen iets mag van mij best, maar vertel dan ook dat het beter kan of hoe het beter kan. De kracht ligt hem in voorlichten, kennis overdragen. Die weg zal nog wel langer zijn dan door middel van negatieve aandacht, aandacht vragen voor het probleem. Ik denk wel dat die weg constructiever is.
Groeten,
Barbara