Auteur Topic: Dennis Papegaaien  (gelezen 108632 keer)

Ducorps

• Gast
Re: Dennis Papegaaien
« Reactie #165 Gepost op: april 20, 2005, 12:55:48 pm »
ZO SLECHT IS DENNIS NIET HOOR LEES MAAR!

Echte liefhebber weet dierenspeciaalzaak wel te vinden

Zelfs papegaai inruilen is mogelijk
Door H. de Boer
DEN HAAG – Dennis Janssen verkocht pas nog een paar zwarte kaketoes. Prijs: duurdere middenklasse auto. 't Waren zeldzame vogels en de nieuwe eigenaren „echte liefhebbers.” Vandaar. En wat is duur? „Hoeveel kost een Ferrari? Of een Rolex?” De meeste dieren gaan in Dennis Papegaaien Speciaalzaak voor beduidend minder over de toonbank. Maar de service mag er niet onder lijden. „We ruilen ook papegaaien in, ja.”

Dennis jr. runt samen met zijn vader twee papegaaienwinkels –in Den Haag en Amsterdam– en beheert daarnaast een eigen kwekerij/vogelpark in Den Ilp. „Mijn vader zit al meer dan dertig jaar in het vak en ik ben met vogels opgegroeid.” Een en ander heeft geresulteerd in een toppositie op de Nederlandse markt voor papegaaien, kaketoes en ara's. „Wij hebben bijna alle soorten in huis. Dat kunnen er niet veel zeggen.”

Snelle centen
Per week verwisselen zo'n vijftien dieren van eigenaar, zo'n 600 à 700 per jaar. „We kunnen dat gemakkelijk opvoeren naar 4000”, aldus Dennis jr. Export en genoegen nemen met een lagere marge vormen de ingrediënten voor die strategie.

Toch piekert de ondernemer daar niet over. „Dan krijg je het dierenhandelverhaal, de snelle centen zonder aandacht voor dierenwelzijn. Zo willen wij niet werken. Papegaaien krijgen hier de aandacht die ze verdienen. En onze klanten kunnen zo vaak ze willen terugkomen voor het inwinnen van informatie en tips.” Want het houden van een lorre is een beslissing die niet lichtvaardig moet worden genomen. „Het luistert bijzonder nauw. Het voer, de kooi, het speelgoed, alles.”

Van schuurtjesverkopen en zogenoemde vogeltjesmarkten moet Janssen daarom niets hebben. „Mensen die daar kopen, weten absoluut niet wat ze in huis halen. Vaak gaat het om oudere, afgedankte en ingeruilde vogels. Die kosten inderdaad minder, maar de koper moet vervolgens niet raar opkijken als hij weinig plezier beleeft aan zijn nieuwe huisdier. Helaas krijg je hierdoor wel de negatieve verhalen in de wereld.”

Rolschaatsen
In de Haagse vestiging stapt basisschoolleerling Jeffrey uit Tilburg enthousiast rond. Een keur aan bonte vogels –tussen de 150 en 200– maakt bij tijd en wijle een oorverdovend kabaal. „Wilt u er een vasthouden”, vraagt de knaap vriendelijk? Nou, nee. „Er kan weinig gebeuren. U moet de vogel alleen niet laten schrikken”, doceert de jongen geduldig verder. Ondertussen stopt hij her en der brokjes voer in enorme snavels.

Jeffrey komt regelmatig bij Dennis Papegaaien Speciaalzaak over de vloer. Binnenkort krijgt hij de beschikking over een heuse kaketoe. „Die krijgt een grote kooi in de huiskamer.” Praten doet dit soort wat moeilijk, legt hij uit. „Maar je kunt ze wel veel kunstjes leren. Fietsen, steppen, rolschaatsen.” Zijn vader deed niet moeilijk over de prijs van 4500 gulden. „Pa is helemaal verliefd. De kaketoe wordt van ons allemaal.”

Dennis Janssen is uiteraard in zijn nopjes met „een gestaag groeiende omzet.” Het huisdier mag in zijn algemeenheid de concurrentie van de spelcomputer en de vakantie in zijn nek voelen, de echte papegaaienliefhebbers blijven komen. De winkel in Den Haag was vorig jaar goed voor 650.000 gulden, Amsterdam deed het zelfs nog iets beter. Geld is echter niet alles. „Je moet gewoon een beetje gek zijn van die beestjes. De eerste de beste particulier die dit soort handel ook denkt te kunnen doen, komt bedrogen uit. Die redt het niet”, weet hij zeker.

Zestig jaar oud
De klantenkring van de ondernemers is divers. „Van topdirecteur tot WAO'er.” Vanaf 500 gulden kunnen er zaken worden gedaan. Het tienvoudige daarvan is ook geen enkel probleem. Maar let op, daar heeft de afnemer dan wel wat voor. „Een papegaai is lief en aanhankelijk en wordt gemiddeld zestig jaar oud. Dat spreekt mensen wel aan. Bij een hond weet je dat ie na acht tot negen jaar doodgaat.”

Een pratende lorre is nog steeds een van de meest tot de verbeelding sprekende facetten. Niemand hoeft wat dat betreft bang te zijn voor een kat in de zak. Dennis: „Wij verkopen alleen jonge vogels. Een babypapegaai die je met de hand grootbrengt, spreekt altijd.” Koko, welterusten of lekker slapen, herhaling is de beste leermeester. De twee ara's die Dennis zelf houdt, praten ook. „De oudste zegt Dennis, de andere weigert dat nog.”

De ondernemer investeerde de afgelopen tijd fors in zijn twee winkels en in de kwekerij. Ook is er geld gestoken in een Zuid-Afrikaanse kwekerij, waar 400 tot 500 vogelparen –als alles goed gaat– straks voor zo'n 700 jonkies op jaarbasis gaan zorgen.

Papegaaienhotel
Service voor alles, wat Dennis betreft. De kelder van de zaak in Den Haag herbergt onder meer een papegaaienhotel. „Willen mensen op vakantie, dan kan dat. Hier is altijd plek.” Desnoods neemt hij de papegaaien mee naar het vogelpark. En bevalt een vogel onverwacht toch niet, dan is zelfs inruilen mogelijk. „Wij proberen zulke beestjes te koppelen en ze zo als kweekparen een goede oude dag te bieden.”

Ducorps

• Gast
« Reactie #166 Gepost op: april 20, 2005, 12:56:57 pm »
Als je op vakantie ga kan je vogel lekker in zijn dierenpark verblijven, tussen al die gezonde vogels van hem toppie toch!

Cosch

• Gast
« Reactie #167 Gepost op: april 20, 2005, 12:59:44 pm »
Ik krijg een beetje kots neigingen!  :-[ Om het zo maar eens uit te drukken!   :D

Gr Corina

ƒ®@N$j€

• Gast
« Reactie #168 Gepost op: april 20, 2005, 13:03:41 pm »
Die kelder... brrrrrr..... het is net een gevangenis, hele dunne gangetjes, vieze TL verlichting, griezelig gewoon!!

Ingmar

• Gast
« Reactie #169 Gepost op: april 20, 2005, 13:05:45 pm »
Er is nu ook een mogenlijkheid om per lid een eigen topic te openen en daar je ervaringen in op te schrijven. Al die verhalen worden gebundeld en bezorgd bij verschilklende instanties.

Kijk maar eens naar de laatste categorie in het ontmoetingsplein.

Wickingh

• Gast
« Reactie #170 Gepost op: april 20, 2005, 13:05:55 pm »
Hai,

wat mij dan weer interreseert is waar stond dat artikel? Dan kan je contact opnemen en een ander geluid laten horen,

mvg Frank

Ducorps

• Gast
« Reactie #171 Gepost op: april 20, 2005, 13:37:16 pm »
Reformatorisch dagblad 7 mei 2001.

Wickingh

• Gast
« Reactie #172 Gepost op: april 20, 2005, 17:30:40 pm »
Hai,

tja is wel een beetje lang geleden om daar nog op te reageren he, maar toch bedankt,
Reformatorisch dagblad 7 mei 2001.
Ik zelf zou kiezen voor een andere krant als je ze zo laat pas in de bus krijgt,

mvg Frank

« Laatst bewerkt op: april 20, 2005, 21:07:33 pm door Wickingh »

terra

• Gast
« Reactie #173 Gepost op: april 20, 2005, 17:43:54 pm »
die twee ara`s van hem zitten echt niet bij hem in de buurt want zoals hij mij vertelde vind zijn vrouw dat papegaaien te veel troep maken en dus het huis niet in mogen. aangezien ik regelmatig in het papegaaienpark ben geweest kan ik jullie vertellen dat die ara`s nergens te zien zijn ook niet in zijn tuin waar je op uit kijkt vanuit de winkel. hij loopt dus weer een beetje interessant te doen en kan een geinterreseerde koper dus helemaal niet vertellen hoe zo`n beestje in huis is want dat weet hij helemaal niet.
die ellendige  >:( >:( >:(
gr angela

languuuhh

• Gast
« Reactie #174 Gepost op: april 20, 2005, 20:53:09 pm »
ik moet kotsen van advertentie   :o    die jongen wordt er vast voor betaalt omdat allemaal te zeggen  >:D >:D >:D >:D >:D >:D

rmb

• Gast
« Reactie #175 Gepost op: april 20, 2005, 22:54:14 pm »
Hai,

tja is wel een beetje lang geleden om daar nog op te reageren he, maar toch bedankt,

Ik zelf zou kiezen voor een andere krant als je ze zo laat pas in de bus krijgt,

mvg Frank

hear hear ............ :thumbsup:

rmb

• Gast
« Reactie #176 Gepost op: april 20, 2005, 22:55:26 pm »
Maar voorlopig heeft ie wel een aardige lap promo ruimte gehad........
Neem niet aan dat hij er voor betaald heeft......

Ducorps

• Gast
« Reactie #177 Gepost op: april 21, 2005, 09:32:37 am »
 :P Wat uitleg voor degene die het misschien niet helemaal snappen.

Dit stukje vond ik op het internet nadat ik dennis papegaaien had ingetikt. Ik heb dit stukje niet direct uit mijn te laat bezorgde editie van het reformatorisch dagblad overgetikt.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #178 Gepost op: april 21, 2005, 10:53:24 am »
Ik denk dat ik het Reformatorisch Dagblad to :CENSch eens ga attenderen op dat artikel en dan vragen of ze hier een kijkje kunnne komen nemen en misschien een artikel over de SLECHTHEID van Dennis kunnen maken..

Ingmar

• Gast
« Reactie #179 Gepost op: april 21, 2005, 10:59:38 am »
lijkt me een goed initiatief loes.

Gaan we allemaal nog wel even onze ervaringen optekenen in de btreffende categorie.