Auteur Topic: Riboet's koppel grijze roodstaart  (gelezen 5015 keer)

Riboet

• Gast
Riboet's koppel grijze roodstaart
« Gepost op: december 14, 2004, 12:21:50 pm »
Ik wil hier wel mijn ervaringen delen met het broedkoppel Pappagaai en Mammagaai.

Ze hebben hier een L vormige buitenvoliere en een nachthok van 2 meter breed ongeveer, iets meer dan een meter diep en twee meter hoog. In het invlieggat is een bak gezet, waardoor tocht minder kans heeft in het nachthok. Het is dus geen rond invlieggat maar een vierkant gat met een lade erin zeg maar.

In het nachthok hangt het broedblok, een uitgeholde boomstam met een trappetje er in dat naar de bodem van het broedblok leidt.
Ook nog takken natuurlijk waar de twee gaaien ´s avonds graag op zitten. Het nachthok heeft een raam waardoor daglicht naar binnen valt, maar we hebben ook nog een extra spot geplaatst in de ruimte waarin het nachthok staat. Het nachthok is gemaakt van aluminium volierelementen en staat in de stenen garage en wordt omheimd door een ruimte die we gemaakt hebben van oude deuren. Kieren zijn dichtgepurd om tocht te voorkomen. De deur van de ruimte valt automatisch dicht als je naar binnen stapt. Dat is ideaal voor de sluiswerking.

Hoewel ik hem in huis heb, heb ik er niet voor gekozen hem te gebruiken. Het draaibare voederplateau voor in de deur. Weliswaar geeft dat minder rompslomp, maar ik kreeg het voederplateau pas nadat het nachthok gebouwd was. Toen hadden we al een plateau voor het raam gemaakt. Van cliclaminaat, omdat het zich zo makkelijk laat reinigen. De voederbakken hangen aan het gaas dat voor het raam gespannen is. Het leuke hiervan is dat we vanuit het woonhuis de gaaien kunnen zien eten. Dat kan niet bij het voederplateau in de deur omdat de deur niet tegenover het raam staat. Nu moet ik weliswaar iedere dag twee keer het nachthok zelf in, maar ik vind dat de gaaien mij maar leren accepteren. Ze zitten bijna altijd in het broedblok als ik er aan kom, dus dat geeft verder geen problemen.

De buitenvoliere is gemaakt van voliereelementen en ingericht met takken van fruitbomen.

Volgens mij heb ik het makkelijkste broedkoppel dat er is. Ik kreeg ze eind april van dit jaar. Niets geen stress van de verhuizing en de nieuwe omgeving. Niets geen noodzakelijke verandering van dieet. 4 juni het eerste ei! Nou ik had verwacht dat ze pas aan het einde van de zomer wat zouden gaan doen, dus dat was een verrassing! Twee dagen later het volgende ei en 3 of vier dagen later het laatste ei.

Op 5 juli kwam het eerste ei uit.
De geboorte van het grijsje dat we later als werknaam Schreeeuwlelijk gaven en dat nu als Nemo door het leven gaat  :D.

De volgende dag het volgende ei en daarna meteen de derde. Ik heb het idee dat Mammagaai dus pas is gaan broeden nadat het laatste ei gelegd was. Voor de volledigheid. Favo was het tweede jong en Middel het derde jong, maar omdat we dachten dat die het tweede jong was, kreeg hij de werknaam Middel, dat naar later bleek foutief was.

Volgens de vorige eigenaar van het broedkoppel moest ik goed luisteren als ik jongen verwachtte, want ze zouden zich stilhouden. Dat bleek erg mee te vallen. Ik kon ze iedere dag wel even horen piepen, als ik nieuw voer in het nachthok kwam brengen. Mammagaai protesteerde wel met gegrom als ik het broedblok checkte of de drie jongen nog in leven waren, maar ze stond het toe.

Na zeseneenhalve week hebben we de jongen uit het nest gehaald. Toch denk ik erover bij het volgende nest een of meerdere jongen door de ouders te laten grootbrengen tot uitvliegen. De jongen krijgen dan nog meer mee van de ouders en een grijsje van 11 weken is ook nog wel goed tam te krijgen.

Van de drie jongen, wilde ik eigenlijk eentje houden. Favo, van Favorietje, omdat ze zo deed denken aan onze eerste, veel te vroeg overleden gaai Joris, maar Middel heeft door allerlei omstandigheden goed zijn best gedaan om hier te blijven en geloof mij maar, twee gaaien opvoeden is weliswaar intensief maar wel veeeeeeeeee leuker.

Als ik het komende jaar weer nestjes krijg, zo heb ik me voorgenomen, houd ik geen grijsjes zelf  :'(. Ik kan straks echt geen tien gaaien gaan huisvesten  ;D!

Hier nog een foto van mijn favoriete bull en de drie kleine grijsjes. Ik zal ook eens kijken of ik wat foto´s van de voliere online kan krijgen.

Groeten,

Barbara

Aaran

• Gast
Re: Riboet's koppel grijze roodstaart
« Reactie #1 Gepost op: december 14, 2004, 12:32:25 pm »
Hey Riboet geweldig dat je ons op de hoogte gaat houden, met het broedkoppel pappa en mammagaai. Ik heb je bericht even afgesplitst omdat het andere topic een informatie topic was, hier gaan we verder genieten van jou verhalen met pappa en mamma gaai  :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: december 14, 2004, 12:42:18 pm »
Aha, ik vond het al zo gek dat ik daar niet kon reageren! Ik vind het ook superboeiend, hoop dat het weer gaat lukken van de zomer! Schattig zeg die foto's van die drie op de bank!! Ik vind het trouwens een goed plan om de jongen bij de ouders te laten. Het schijnt dat ze dan psychisch gezonder zouden zijn en minder snel gedragsstoornissen zouden ontwikkelen.... En inderdaad krijg je ze best nog tam met 11 weken!! :)

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 14, 2004, 13:26:14 pm »
Ik heb wel eens gehoord dat je ze juist weg moet halen omdat anders de ouders ze dood bijten! Of is dat een fabeltje?

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: december 14, 2004, 15:02:52 pm »
Lijkt me onzin, zeker als ze nog bijgevoerd worden door de ouders!
In de natuur verlaten de jongen na 90-100 dagen het nest. Dus 12 weken kun je ze er zo wie zo al bij laten. Misschien als de pop weer een ander legsel heeft, dat ze dan wat moeilijk zouden gaan doen naar de oudere jongen?
« Laatst bewerkt op: december 14, 2004, 15:07:20 pm door Loes »

Aaran

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2004, 15:09:22 pm »
Nou er zijn zat koppels bekend die de vogels met succes groot brengen, ik denk dat het voor keur is van de kwekers om dit zo te doen ivbm, tamheid maar dit wil niet zeggen dat de vogel tan ook meteen tam is.

Denk dat de meeste kwekers zeggen anders bijten de ouders ze dood, om het handopfok goed te praten.  :-\ denk ik tenminste.

Aaran

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 14, 2004, 15:10:38 pm »
Hey riboet?

Hoe zit dat nu is de donkere op de foto pappagaai??

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 14, 2004, 15:11:47 pm »
Ik weet niet meer van wie ik dat hoorde hoor! Maar degene zei dat Grijsjes in gevangenschap niet zelf de kleintjes kan grootbrengen! Of misschien ging het wel om een bepaald koppel ofzo! Kan idd best de kweker zijn geweest die dat zei!

???  ???  ???  ???

gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: december 14, 2004, 15:30:36 pm »
Ja, het zal heus wel eens gebeuren dat er iets niet goed gaat, dat hoor je wel vaker. Als de ouders het niet goed doen moet je ze natuurlijk weghalen... Maar ik denk dat als het wél goed gaat, je ze het beste bij de ouders kunt laten. En 11 weken is dan denk ik een mooie leeftijd om dat te doen!

Riboet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 14, 2004, 18:06:38 pm »
Wat ik wel eens gelezen of gehoord heb, is dat als bij een broedkoppel ALTIJD de jongen worden weggehaald als ze een week of zes zijn, ze de jongen, als ze niet worden weggehaald, niet voldoende bijvoeren, simpelweg omdat ze geleerd hebben dat hun jongen na zes weken niets meer nodig hebben.

Ik geloof dat Pappa- en Mammagaai wel eerder jongen hebben groot gebracht tot uitvliegen, dus eigenlijk maak ik me daar bij mijn koppel geen zorgen om. Wel lopen de jongen gevaar als je ze bij de ouders laat en de ouders bereiden zich voor op een nieuw nestje. Ik wilde eigenlijk een zwermpje van pakweg vijf vogels, inclusief het broedkoppel, maar door de vorige eigenaar van het koppel is me verteld dat ik dan het broeden kan vergeten. Omdat ik het kweken toch wel erg interessant vind, kies ik daarom voorlopig niet voor een zwermpje. Bovendien vind ik mijn voliere toch wel wat klein voor een zwermpje.

Citaat
Hoe zit dat nu is de donkere op de foto pappagaai??
Ja, de donkere vogel op de voorgrond is Pappagaai. Zie je trouwens de open ring? Ik ga er daarom maar vanuit dat Pappa- en Mammagaai importvogels zijn. Overigens was ik zo verrast door mijn eerste nestje dat ik nog helemaal geen ringen had! Favo, Middel en broer Nemo zijn dus niet geringd. Volgend jaar kies ik daar wel voor.

Groeten,

Barbara

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 14, 2004, 18:13:26 pm »
En hier nog even de hele familie bij elkaar. Heel goed is hier het verschil tussen Pappa- en Mammagaai te zien, zeker wat betreft kleurstelling. De rest van de foto's van de voliere zet ik wel in een ander forum.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: december 14, 2004, 19:52:21 pm »
Oh geweldig!! Wat een schattige foto!!  :) Sjakko is ook zo licht als jouw pop!!
En die verklaring van het altijd weghalen, dat ze dan ophouden met zorgen is een heel aanemelijke!!

Cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 15, 2004, 08:41:56 am »
Ja precies, waarschijnlijk heb ik het halve verhaal gehoord!  :D
Mooie foto trouwens.

Gr Corina

BirdieGirl

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 15, 2004, 10:35:28 am »
Aaah, die laatste foto is leuk!!

jacob1972

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2005, 22:03:15 pm »
Hoi,
Leuk die jongen en een mooi plaatje!! :thumbsup:

nou ik ben het deels wel met jullie eens om ze te laten zitten tot ze uitvliegen.
maar ik heb toch wel degelijk meegemaakt dat een net uitgevlogen oranjekuif kaketoe toch wel behoorlijk werd aangevallen door de man,tot bloedens toe,ik heb dat jong nog net kunnen redden omdat ik er toevallig bijstond.
Daar staan de mannetjes kaketoes om bekend,ze kunnen zelfs van de 1 op de andere dag zelfs de pop aanvallen.
dus altijd zaak om de man te kortwieken en een vluchtroute voor de pop te maken.

En wat dachten jullie ervan dat als je een nakomertje heb,die word meestal slechter gevoerd dan de eerste,het lijkt mij niet dat je dat jong dan dood laat gaan.
En dan zou je toch kunnen ingrijpen,door dan niet de jongste eruit te halen maar de oudste,moeders kan hem namelijk beter verzorgen dan wij en dan trekt zo jong helemaal bij.

Maar daar en tegen vind ik en laat zelf altijd minimaal 1 jong zitten en helemaal door de ouders grootbrengen.
Het is maar net hoe de omstandigheden zijn.
dus jullie stelregel is leuk maar niet altijd van toepassing.
mvg
jacob dozy