Auteur Topic: Welke kaketoe  (gelezen 13489 keer)

Ingmar

• Gast
Welke kaketoe
« Gepost op: december 15, 2004, 14:01:09 pm »
Welke kaketoe is nu eigenlijk wel geschikt en niet geschikt om in huis te houden.

Eefjuh

• Gast
Re: Welke kaketoe
« Reactie #1 Gepost op: december 16, 2004, 11:27:08 am »
Dit kun je in 3 dingen verdelen:

De soorten die je alleen kan houden (tot puberteit meestal):
De witkuifkaketoe, kleine/middel geelkuifkaketoe, inkakaketoe en evt rozekaketoe

De soorten die je zowiezo met z'n tweeen moet houden:
Goffini, rozekaketoe

De soorten die je gewoonweg niet in huis moet nemen:
Molukkenkaketoe, Palmkaketoe, Naaktoogkaketoe, Tritonkaketoe (grote geelkuif) 

De reden waarom sommige niet in huis kunnen, is simpelweg omdat ze veels te veel lawaai maken. Een molukkenkaketoe komt met zijn geluid al boven een kleine jetvliegtuig uit!!!!
Houd vooral rekening met je buren met de aanscahf, woon je in t hartje van de stad in rijtjeshuizen met dunne muurtjes, is het wel een goed plan om het eens even met je buren te overleggen..
Na veel gezeik met politie en buren KAN het zijn dat je een ander huis voor je vogel moet zoeken of dat je moet verhuizen..

Daarbij is het een aanrader om een kaketoe niet alleen te laten zitten, ze zijn gigantisch afhankelijk en vragen gigantisch veel aandacht, wat met met de puberteit meestal niet kan geven...

Zie daarvoor een ander topic in gedrag!

marianne

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 04, 2005, 17:20:17 pm »
De goffini is reuze lief heel tam te krijgen en ontzettend ondeugend en slim

De witkuif is een maat groter en KAN heel hard schreeuwen en roepen, dat gaat wel 10x zo hard als een goffini

Bij de goffini heb je CITES nodig, een verklaring van het ministerie.

Beide kaketoes hebben als voordeel dat ze voor iedereen. zowel man als vrouw heel tam zijn, en dus niet eenkennig.

Ze kunnen heel erg stoffen, het kaketoe poeder is veel ergen dan dan van een grijsje en dringt overal in ( bij mij dus in de computer waardoor de koeling vastliep en de precessor naar de maan ging)

Dus heel regelmatig baden is een vereiste, maar dat geldt voor alle kromsnavel/snaveltjes.

iMARIANNE.

fnoardfrysk

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 04, 2005, 19:14:41 pm »
ben jij die persoon die mij een mailtje heeft gestuurd. ik hen een du corps kakatoe is een leuk beest en erg gezellig. hij houd van gezelschap en is blij als hij er uit is. in de kooi vermaakt hij zich ook wel, met de nodige speeltjes, die ik koop op rommelmarkten, speeltjes die voor babys geschikt zijn fijne felle kleuren en als er iets bij zit wat beweegt is het helemaal te gek. nu jou vraag welke papagaai geschikt is voor de huiskamer. dat ligt er aan wat je wil. volgens mij is bijna elk soort geschikt en ligt het aan jou, of je gauw geiriteerd bent . natuurlijk maken ze geluid en soms ook iritant geluid, maar dat hoort bij de papagaai en als je hem opvoed net als een kind dan heb je het zelf in de hand. onze straus doet ook wel eens iets wat op dat tijdstip niet zo goed uitkomt dan pakken wij de plantenspuit, en dat weet hij en hoeven wij niets verder te dioen dat hij zich zelf moet vermaken. een papagaai is een gewoonte dier, dus pas op voor bepaalde dingen op bepaalde uren, daar went hij aan en als je het dan een keer niet doet eist hij zijn tijd op. als je een prater wilt moet je een grijze roodstaart nemen dat is volgens mij de beste prater. voor de rest is het waar je voor valt. groeten ducorps

Ingmar

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 27, 2005, 21:25:33 pm »
En een valkparkiet dan, is toch eigenlijk ook een soort kaketoe.

Wickingh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 27, 2005, 21:31:13 pm »
Hai Ingmar,

dan moet ik je teleurstellen een valkparkiet is toch echt een parkiet, ik vind persoonlijk de rose kaketoe de meest lieve kaketoe die er is,en de witkuif en geelkuif soorten veel minder geschikt voor in de huiskamer,

mvg Frank

terra

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 27, 2005, 22:02:58 pm »
hoi
ik heb zelf twee witkuifen en ben hartstikke gek op ze. het zijn echte knuffelbeestjes. maar ik moet je waarschuwen want ze kunnen echt een kabaal maken. die van mij beginnen smorgens liefst zo rond een uurtje of acht. daarna schreeuwen ze als de stofzuiger in aantocht is en als ze vinden dat ze te weinig aandacht krijgen. dan tijdens het avond eten omdat ze in hun kooi moeten eten van mij want anders vallen ze mijn zus aan want die moeten ze niet. en dan als laatste s`avonds om zeven uur tot acht uur afgewisseld van stil zijn en spelen.
met andere woorden ze kunnen lastig zijn en kosten veel geduld en soms ontbreekt dat eraan. denk er dus goed over na als je er wilt
gr angela :D

Jefta

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2005, 20:52:53 pm »
naar mijn mening is elke kakatoe geschikt... en is het afhankelijk van de opvoeding en niet het soort..

Groeten jefta

Sandra

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2005, 22:32:48 pm »
Een valkparkiet mag dan wel een parkiet zijn, maar hij stamt wel af van de kaketoe`s  ;)

terra

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 31, 2005, 11:59:09 am »
naar mijn mening is elke kakatoe geschikt... en is het afhankelijk van de opvoeding en niet het soort..

Groeten jefta

ja ik vind dat elke vogel geschikt kan zijn als huisdier. maar vind wel dat de een meer voor en nadelen heeft dan de ander en je goed moet nadenken wat je wilt en hoeveel je ervoor over hebt. dit bedoel ik in aandacht energie en geld.
gr angela :P

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2005, 12:21:03 pm »
Hai,

Jefta gaat uit van de dr H.theorie dat elke papegaai op te voeden is, dat zal ik niet bestrijden.
Het is wel zo dat vooral witkuif en Molukkenkaketoes echte lastpakken kunnen zijn en elke kans aan zullen grijpen om de macht in de huiskamer over te nemen, met als gevolg dat gezinsleden er bang voor worden.
Zodra de witkuif of de Molukken kaketoe's  dit in de gaten hebben zullen ze nergens voor terug deinzen en hun snavels kunnen zware verwondingen toebrengen.
De voornaamste reden is dat de meeste ándere papegaaiensoorten samen opgroeien , maar bovengenoemde 2 soorten eigenlijk altijd alleen, dit leid ertoe dat deze vogels al snel vinden dat de wereld om hen heen draait.
Dit is de reden waarom ik zeg dat deze vogels MINDER geschikt zijn voor in de huiskamer.
Ik heb ook een heel lieve witkuif gehad alleen kon ik hem absoluut niet loslaten samen met mijn oranjekuif kaketoe ,
omdat hij die aanviel tot bloedens toe........... Ik zeg dat de meeste papegaaien meestal wel samen met elkaar kunnen leven maar ik maak een grote uitzondering voor 2 bovengenoemde ook daardoor minder geschikt voor de huiskamer,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2005, 13:17:57 pm door Wickingh »

Jefta

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 31, 2005, 13:06:33 pm »
helemaal mee eens.. die 2 zijn idd niet voor iedereen geschikt idd. en vereisen idd meer aandacht en discipline dan de gemiddelde vogel... maar alles is mogelijk :-[

Groeten jefta

huub

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 07, 2005, 14:27:14 pm »
Ikzelf heb meer dan 20 jaar een Molukkenkaketou gehad samen met een blauwgele ara en ik kan je vertellen het waren 2 lieverds soms ja soms gaf de molukken (kroll genaamd) wel eens een kreet dat je ff met je hoofd tegen het plafond klapte maar daar wen je snel aan  ;D die ara kon dat ook redelijk goed  ::) .

Maar het grote punt waarom ik zelfs geen enkel kaketou meer in huis zou nemen, is omwille van de grote hoeveelheid STOF dat ze produceren op 1 dag, alle kaketou's zijn stoftapijten maar de regel is hier ook weer hoe groter hoe meer en  onderschat het niet het plakt als lijm, verder zijn het heel lieve nogal introverte diertjes die kaketou's echte aaikopjes  :hart: .

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 07, 2005, 14:39:31 pm »
Heeeeee een Jefta die het niet eens is met Hooimeijer? Nou breekt mn klomp ;D (geintje hoor :-[ )

Hooimeijer vindt namelijk dat kaketoes helemaal niet zo geschikt zijn in huis hoor Jefta ;)

nathalie

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 07, 2005, 15:13:54 pm »
Ik zelf ben in het bezit van een witkuifkaketoe en het is zo een lief makkelijk beestje :hart: hij gilt zelden is alleen een beetje jaloers als een ander huisdier wat aandacht krijgt maar verder het ideale huisdier.
Maar ik begrijp ook wel dat het er onderling veel verschil tussen de witkuiffen kan zitten. ::)

Groetjes Nathalie