Hoi Erwin,
Als edels willen broeden dan doen ze dat gewoon. Ik laat de eiren altijd liggen. Ten eerste zie ik wel of ze bevrucht zijn of niet. De moeder eet 9 van de 10 keer het ei op als het niet bevrucht is. Er zitten vele vitaminen nog in dus kan het geen kwaad voor de moeder.
Ten tweede als je eieren te snel weg neemt dan gaan ze weer nieuwe eieren liggen. Dit kan op een gegeven moment ten koste van het popje gaan omdat het weer veel vitamine en mineralen weg neemt om de eiren te produceren. Ik zou ze dus niet weghalen al weet ik dat ze niet bevrucht zijn. Ook kan je niet echt 28 dagen af tellen. Soms zijn ze er en dag overheen en word het geboren.
Ik geef ze altijd eivoer en een vitamine toevoeging in poedervorm (bogena vitaminemix met kalk) en vitamine met Vitamine A in het drinkwater. Edels kunnen een aantal nesten achter elkaar leggen maar ook zo een tijdje stoppen. het afsluiten van het broedhok resulteerd vaak in agressie bij de vogels of tot plukken. Bij mij is de man gaan plukken nadat de vorige eigenaar het broedhok af had gesloten. Van het plukken is hij nooit meer af gekomen.
Dus mijn advies: laat ze gewoon lekker hun gang gaan. Kijk steeds hoe het is en na 4 weken zie je of er een kleintje is of niet. De eieren verdwijnen vanzelf als ze niet bevrucht zijn en het weerhoud moeders van weer nieuwe eieren te produceren.