Auteur Topic: Wat is een goede kweker  (gelezen 3989 keer)

senna

• Gast
Wat is een goede kweker
« Gepost op: februari 09, 2005, 17:29:37 pm »
Hallo Allemaal,

Een onderwerp als goede kweker is natuurlijk heel erg leuk.(zal zo meteen even mijn eigen naam neer zetten hahahahahahaha)
Maar wat en wie is nu eigenlijk een goede kweker. Ik bedoel jij kan er wel een goede vogel of veel vriendelijkheid ondervinden maar is hij dan meteen een goede kweker? Dennis heeft ook nog steeds goede referenties van mensen die geen problemen hebben gehad, maar . . . .. . . .. . .   

Ik ben heel nieuwsgierig hoe mensen een kweker beoordelen en op welke gronden.

Ik zal enkele vragen stellen om te helpen:

Is een goede kweker . . . . . .. . . .. ....   
Iemand die vriendelijk is?
Iemand die je vragen beantwoord?
Iemand die voor je klaar staat?
Waar het huis netjes is?
Waar de kooien eruit zien alsof ze net zijn schoon gemaakt?
De mensen aardig overkomen?
Koop je een vogel die er erg mooi uitziet ondanks dat het huis een puinhoop is, de man niet aardig, enz
Je een vogel hebt gekocht waar JIJ NOOIT een probleem mee hebt gehad.

Waar let JIJ nou Op? Dat is een nadenkertje niet? Kweker worden is niet zo moeilijk maar een goede kweker . . . . . . . .  Kortom hoe ziet jou ideale kweker eruit?

Aaran

• Gast
Re: Wat is een goede kweker
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2005, 17:32:47 pm »
waar ik zowiezo op let,

actiefheid van zijn vogels,
zijn omgang met de vogels,
zijn hokken groot genoeg schoon etc,
zijn kennis en absoluut de eerste indruk.
Hoeveelheid aan vogels en/of jongen,

En voor de rest is het vertrouwen mensen kennis en indrukken die het doen!

fujimo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2005, 23:39:08 pm »
Dat is een leuke ja.

Al de punten die je aanhaalt zijn belangrijk maar ik heb er nog wel een paar.

* gezondheidsverklaring en testen op de bekende ziekten,paspoort
* als je voor handopfok kiest mag je daar regelmatig zelf komen voeren om er niet vreemd tegenover te komen staan als het kippie eenmaal bij jou is.
* nazorg van de kweker, dus na de verkoop de 1ste maanden belangstelling hebben in het verkochte gaaitje en eventueel begeleiden.
* ik kreeg van beide gaaien een dvd mee waar honderden foto's en filmpjes staan van de 1ste 10 weken opgroei ( echt heel leuk en misschien een tip)

Groeten Eric

senna

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2005, 00:00:20 am »
Dat is inderdaad een leuke. ik neem wel veel foto's en stuur ze op verzoek altijd op maar ik heb er nog nooit een dvd van gemaakt, of zoiets. Hou het in gedachten.

corina

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2005, 08:51:32 am »
Voor mij zou een goede kweker idd

De kooien/volieres schoon hebben!
Vragen beantwoorden
Kennis overdragen
Zijn liefde voor vogels laten merken!

Dat laatste vind ik het belangrijkste van de 4!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2005, 09:25:54 am »
De kooien moeten behoorlijk schoon zijn, hoe het in huis is is minder belangrijk. Vogels mooi in de veren. Men moet de tijd willen nemen om je alles te vertellen, al je vragen te beantwoorden en de liefde voor de vogels is idd. heel belangrijk. De jongen moeten het lierfst wel aan mensen gewend zijn (in het geval dat ze geheel door de ouders worden opgevoed), gezondheidsverklaring en... ja het is wel leuk als de mensen aardig zijn.. Hoewel je natuurlijk ook mensen zult hebben die sociaal minder vaardig zijn en dat kun je ze ook niet kwalijk nemen.. Dan toch wel de belangrijke dingen vertellen en vragen beantwoorden! :)

senna

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2005, 11:52:17 am »
Weet je wat zo grappig is. Als ik kijk naar de mensen die ik over de vloer heb gekregen(en dat zijn er best veel), dat die niets van dit alles doen. De meeste drinken koffie kijken naar het vogeltje en voor de rest interesseerd ze het eigenlijk niet. Ik bied het aan, mogen altijd komen,ben heel open, maar bijna niemand maakt er gebruik van.

Ik ben eigenlijk net zo als jullie als ik vogels koop. Kijk niet alleen naar de vogel op zich, maar kijk ook naar hygiëne, andere vogels, manier van omgaan, vragen, open staan voor allerlei zaken enz. Daarbij gaan ze bij mij in quarantaine voor minimaal drie weken. Ben veel te bang dat er iets met mijn eigen vogels gebeurd. Van gezondheidsverklaringen en testen ben ik niet zo weg. Ten eerste kloppen de meeste testen niet en ten tweede is het een moment opname. Zo is een vogel gezond en zo is hij ziek. Ik probeer zo kritisch mogelijk te kopen en probeer zelf alles te doen om ziektes enzo buiten te houden. Ik stap gelijk naar een DA als ik iets niet vertrouw.

Maar als er mensen komen dan blijkt toch dat hun denken van effe een vogeltje ophalen, kost me een half uurtje. Een parkiet of papegaai krijgt parkietenvoer of papegaaienvoer meer toch niet? Wat interesseerd mij die andere vogels nou? Ouders bekijken? waarvoor? Contact houden? waarvoor?En dat verbaasd mij zeer. Of ik kom heel betrouwbaar over hahahaha :) grapje hoor. Het verbaasd mij gewoon.

Hebben jullie deze ervaring ook?

polytelis

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2005, 12:43:18 pm »
Een goede kweker houdt van zijn/haar hobby en zal je dus niet alleen afschepen met de vogel waar jij voor komt maar het liefst laat hij/zij alles zien wat hij/zij heeft en daar veel over vertellen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2005, 13:56:59 pm »
Ik weet van mezelf dat als ik bij jou zou komen, dat ik dan uren bij je zou kunnen zijn, alleen al om heerlijk te praten over de vogels en ervaringen uitwisselen, ik zou zeker al je vogels willen zien en van alles te vragen hebben over voer, etc. hoe jij alles doet, waar je mee schoonmaakt, weet ik veel te veel om op te noemen!!! ;D

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 10, 2005, 23:50:59 pm »
Hai ,

Ik vind een kweker een goede kweker als hij/zij de vogels eigenlijk niet wil verkopen.
Dat is nl. iemand die liefde heeft voor zijn/haar vogels.
Uiteraard hoe zien de volieres/broedkooien eruit.
hoe zien zijn vogels eruit.
Geeft hij/zij goede uitleg en VERTELD HIJ/ZIJ WAT DE NADELEN VAN DAT SOORT ZIJN.
Zodat dat je een afweging kan maken of die vogel wel bij jou en je leefsituatie past.

mvg Wickingh

senna

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 11, 2005, 23:05:21 pm »
ha Loes,
Je bent welkom hoor. Daar hou ik wel van.

Hoi wickingh,

Bedankt voor de reactie. En ja, soms heb ik het heel moeilijk om mijn kleintjes weg te doen.Bij mijn eerste edeltje heb ik echt wel traantjes gelaten. ik geef ook de handvoeding de schuld hoor. Gedurende een aantal weken ben je de hele dag bezig met voeden, verschonen, alert wezen, en aanleren. Ineens valt dat weg.Dan val je zelf ook een beetje in dat gat. Shanti mijn eerste edel heb ik zelfs geschilderd omdat ik zo met hem bezig was toen hij een nieuwe eigenaar had. En dan moet je weten dat ik niet eens kan schilderen . . .   .hahahahahahahaha

corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 11, 2005, 23:28:55 pm »
Hoi Corina ,

Ben heel erg benieuwd naar dat schilderij.
Kijk dat bedoel ik met liefde voor je vogels  :thumbsup:

mvg Frank