Auteur Topic: Erg zware kuiken!  (gelezen 6376 keer)

senna

• Gast
Erg zware kuiken!
« Gepost op: februari 13, 2005, 11:49:58 am »
Hallo allemaal,

Gisteravond komt een collegakweker gezellig even op bezoek.Hij heeft twee koppels NG edelpapegaaien en probeert te kweken. Hij heeft vorig jaar èèn kleintje gehad.  :)

Op 18 januauari is er wederom een kleintje geboren. Verscholen onder moeders kon hij hem steeds niet goed zien. Gistermiddag heeft hem hem uit het nest gehaald met de bedoeling verder op handvoeding te gaan. De kleine, nu 25 dagen, is zo dik dat hij de grond met zijn pootjes niet raakt. Hij weegt 349 gram. dan heeft hij alleen dons op zijn vleugels en koppie. De rest van zijn lichaam is NAAKT. Ook geen donsstreepjes niets. Op zijn vleugeltjes heeft hij ook pennetjes en daar komen de eerste veerpuntjes te voorschijn. Hij weet zodoende dat het een man is.

Wie oh wie, heeft zoiets ook meegemaakt en kan mijn vriend vertellen wat het is en/of het verloop is? Ik heb zoveel vogeltjes met de hand opgevoed maar heb zoiets nog nooit eerder gezien/gehoord. ???

Helaas heb ik geen foto want hij heeft geen digi. >:( En ik ben nog niet bij hem geweest.

gr corina

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2008, 12:34:06 pm door Cosch »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Vraag van een collegakweker !!!!
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2005, 13:25:16 pm »
De kleine, nu 25 dagen, is zo dik dat hij de grond met zijn pootjes niet raakt.

Hè? Hoe moet ik me dat voorstellen? Is hij met zijn 349 gram dan ook véél te zwaar?

Helaas ik kan je niet helpen.. ben geen kweker :(

senna

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2005, 13:45:42 pm »
Hoi Loes,

349 gram voor een kuiken van ruim drie weken is zwaar. Maar dat maakt nog niet eens zoveel uit. Van morgen had hij hem gewogen en bleek hij 425 te wegen. ??? Zomaar even in een nacht 75 gram aankomen?

maar ik vind het raar dat hij absoluut geen dons over zijn lichaampje heeft. Al schijnt het wel goed met hem te gaan en is hij ook alert.

gr corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2005, 13:47:35 pm »
Ja, je zou toch zeggen dat er iets mis is.. Zou het geen vocht kunnen zijn, dat ie zomaar 75 gram in één nacht aankomt? Had jij geen contacten met fam. de Moor?  :CENS

senna

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2005, 14:01:59 pm »
Yep. Al contact gezocht ;D

Maar ik weet niet of thiely zoiets mee gemaakt heeft. Heb de oproep op verschillende sites neer gezet maar geen reactie tot op heden.

Behalve van jou loes :thumbsup: je bent een toppertje

gr corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: februari 13, 2005, 14:06:39 pm »
Kan wel reageren, maar kan je niet helpen helaas... ???

Het is op zondag ook nooit zo héél druk op het forum, hopelijk komt Eric (Fujimo) of Neo nog (vast wel!) en weten die meer... Zoiets kan toch ook bij andere soorten voorkomen... ???
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2005, 14:08:50 pm door Loes »

fujimo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 13, 2005, 14:58:47 pm »
Ik ben er , ::)
Ik had net je verhaal gelezen op de edel lijst Corina , en ik zag dat Thiely gereageert heeft en hem ook heel zwaar vond.
Tessa van ons is een popje en die weegde 400 gram toen ze 8 weken was en is nu 320 gram.
Tessa zit nog 1 keer aan de pap en is nu 16 weken en zal na een jaar weer terug zijn op de 400 gram
Nu is 320 gram heel licht voor een edel maar 425 gram voor een jonkie van 3.5 week vind ik wel heel erg zwaar.
het zou kunnen als hij het enige jong was in het nest want dan zijn ze over het algemeen een stuk zwaarder.

Groeten eric

senna

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 13, 2005, 17:01:22 pm »
Dank voor je reactie Eric,

De meeste volwassen edels wegen tussen de 400 en 500 gram. dus ik geloofde het eerst ook niet. Hij zal wel eerder geboren zijn en zo maar hij zegt van niet. Zijn pootjes schijnen de grond niet te kunnen raken. Nou maak ik me niet zo bezorgd om het gewicht. Hij valt vanzelf wel af als hij op handvoeding gaat.  Maar ik heb nog nooit een kale gezien, noch er over gehoord. En ik heb de hele tijd met Thiely zitten mailen en die begrijp er ook niets van. En zij heeft toch een hele ervaring met edelkuikens. ;) en grijsjes.

Maar ik heb voor morgen afgesproken en dan ga ik foto's maken. Hij heeft geen digi en voor hem zelf wil ik het zo en zo vast leggen.Dan kan hij het naderhand nog eens bekijken hoe het allemaal gelopen is. En als hij het goed vind dan zal ik een foto op internet plaatsen. ;D

Maar van alle advertenties heb ik niet veel reacties gehad, hoor. Ik denk dat het toch niet zo vaak voorkomt. En als jullie het willen probeer ik jullie op de hoogte te houden van "Brutus D. Paddington" . . . . .   .hahahahahahahahahaha want zo gaat hij heten. Eh . . .  de roepnaam wordt heel toepasselijk Brutus  :) :) :) :) :)

Ik heb wel eens een naakte kat gehad. Van de drie kittens was er èèn totaal naakt. Bleef achter met groeien enz. Lag ik languit op de grond met een inimini poesje om zijn pootjes stap voor stap terug te zetten onder zijn kontje om hem te leren lopen. ;D
Maar toen hij eenmaal ging groeien . . .   .  was hij de grootste en mooiste en dikste hahahahahaha
We hebben hem toen E.T. genoemd. We hebben hem zelf gehouden en nu vraagd iedereen zich waarom een halfpers die zo mooi is, E.T. heet.

Het zegt natuurlijk ook niet altijd alles maar het kan ook duiden op een ziekte, of verkeerd eten, erfelijkheid enz enz

gr corina

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #8 Gepost op: februari 13, 2005, 18:50:38 pm »
Over het gewicht kan ik weinig vertellen.
Ook ik heb wel een enkele keer een half naakt kuiken gehad. Helaas liep dat nooit goed af.
Wat het geweest is,weet het niet.

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: februari 13, 2005, 18:57:15 pm »
Hai,

Wat voert die vriend , denk dat daar het probleem wel eens zou kunnen liggen

mvg Frank

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #10 Gepost op: februari 13, 2005, 22:11:11 pm »
Over het gewicht kan ik weinig vertellen.
Ook ik heb wel een enkele keer een half naakt kuiken gehad. Helaas liep dat nooit goed af.
Wat het geweest is,weet het niet.
Lekker vooruitzicht.Het gaat om mijn kuiken.
Zaterdagmiddag uit het broedhok bij zijn moeder vandaan gehaald.Was toen kaal op zijn rug.Geen dons.Wel wat op zijn vleugeltjes en onder zijn dikke buik.Het was gewoon een lief vetklepje.Zaterdagavond woog hij 345 gram.Zondag ochtend nuchter 325gram en na voeding
weer 345gram.Was enigs kind.Maar vreselijk dik.Zijn pootjes kwamen amper bij de grond.Zie dat hij nu wat andere vorm begint aan te nemen.Dikke buik verdwijnt gewicht blijft.
In mijn ogen heeft dit dus niets met vitamine gebrek te maken want uit het hok was hij dus kaal.
`t is mijn eerste handopfokker dus allemaal nieuw voor mij.
Ik observeer en wacht af.
Groet Rob Seyts

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #11 Gepost op: februari 13, 2005, 22:20:58 pm »
tot morgen en zo hoor je nog eens wat.Ben alleen niet zo handig hierin

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: februari 13, 2005, 22:28:08 pm »
Hai ,

het is wel belangrijk wat je de ouders voert, zeker voor de 1ste week in de krop zit nl. een stof die jonge kuiens nodig hebben.
Je kan dit een beetje vergelijken met biest bij zoogdieren.
Hebben de ouders door slechte [ minder goede ] voeding deze stof niet aan kunnen maken kan je wachten op problemen.
Ik heb zelf ook 4 edels ze zijn nu nog te jong om mee te kweken.
Toen ik ze kreeg zagen ze er niet geweldig uit na 4 weken op mijn eigen voerschema trokken ze helemaal bij.
Ik zeg niet dat het aan het voer ligt maar die mogelijkheid is er wel degelijk.
Ik heb ook niet de wijsheid in pacht maar bij mij gaat de kweek toch erg goed, heb dan ook voor elk ras een apart voederschema.
Probeer met mijn vraag alleen te helpen en niet de betweter uit te hangen.

mvg Frank

senna

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 13, 2005, 22:35:45 pm »
Hoi rob,

Oefening baart kunst . . . zullen we maar zeggen.

Natuurlijk moet je afwachten. Maar normaal is het niet ;D. Zowel het gewicht en het ontbreken van het dons op de rug is niet wat het zijn moet. Vaak hebben ervaren kwekers allerlei foefjes en middeltjes om kuikens te stimuleren met groeien als dat nodig mocht zijn. Ik had gehoopt dat iemand dit ook een keer mee gemaakt heeft en wat het verloop had geweest.

Zo wast de ene hand de andere. ;)

Maarre . . . Rob, nu jij ook van de partij bent op deze geweldige site, kunnen we morgen dan een foto plaatsen van "Brutus D. paddington"? Ik blijf het een leuke naam vinden.

En Frank,
Je hebt volkomen gelijk. Alleen vind ik niet dat jij de betweter uit hangt ;D maar gewoon je mening verkondigd. En ik ben volkomen met je eens dat voeding bij edels zeer belangrijk is.

groetjes corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: februari 14, 2005, 08:55:15 am »
En Frank, we zijn blij met met jouw mening. En Rob, welkom. Ik ben erg benieuwd naar de foto van Brutus. ik hoop dat er gewoon niets aan de hand is, net als met ET!!! ;)