Auteur Topic: Handopfok  (gelezen 9470 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Handopfok
« Reactie #15 Gepost op: februari 14, 2005, 17:35:01 pm »
Maar je bent dus helemaal niet afwijkend, Corina! Je bent het er mee eens dat je er niet zomaar aan moet beginnen. Jijzelf legt het de mensen heel goed uit, ze moeten het voordoen, krijgen info mee, bent dag en nacht bereikbaar voor ze... Maar zoals in het geval van Barbara, dan ben je zo onzeker als wat, als je niet goed voorgelicht bent.... Inmiddels ben je zelf een ervaren kweker voor wie het dagelijks werk is, dat is heel wat anders dan iemand die dit voor het eerst gaat doen. Bij onzekerheid zeg ik: niet doen! ;)

Enne... de weaning period is zeker de wenperiode of zo?  :CENS
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2005, 17:37:13 pm door Loes »

Wickingh

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: februari 14, 2005, 18:15:44 pm »
Hallo ,

Weet je wat het hele verhaal zou moeten zijn.
Laat de kweker de handvoeding geven en degene die zijn vogeltje voor in huiskamer koopt niet laten modderen.
Hooguit als de vogel nog een voeding gebruikt voor het lekkere.
Laat de leek niet klungelen, maar ook de kweker heeft het moeten leren dus die moet eigenlijk weten dat je dat beter door een deskundige kan laten doen.

Mvg Frank

carlito

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: februari 14, 2005, 19:54:04 pm »
inderdaad handopfok zou zoveel mogelijk vermeden moeten worden, maar soms is het de enige optie of de diertjes sterven aan de hongersnood.
Toch zou ik hier willen aangeven dat veel problemen kunnen vermeden worden als je met een omgebogen koffielepeltje voert i.p.v. met een spuit. Het ziet er ook vriendelijker uit.
In het begin moet je de voeding wat in het bekje laten lopen, maar al vlug sabbelen ze zelf van de lepel.
Maar laat u inderdaad steeds bijstaan door een expert.

senna

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: februari 14, 2005, 20:22:27 pm »
Hoi Loes,

Nee. Ik lees veel engelse boeken en verhalen op internet en ken gewoon de nederlandse vertaling niet. . . . hahahahaha .    . ik ben blond.

Ik weet wel wat er mee bedoeld word. De periode van dat kuikens van de pap afgaan en zelfstandig beginnen te eten. Veel te gauw denken mensen dat als ze zelf pikken dat het wel goed gaat. En sterven er onnodig veel vogels. Puur omdat ze toch te weinig binnen krijgen. Bij mijn grote papegaaien raad ik meestal aan om de avond voeding zo lang mogelijk te geven. Heeft de papegaai iets om naar uit te kijken en je weet zeker dat hij nog een dosis vitamine binnen krijgt. Of met warm weer een dosis vocht.

ik gebruik als ze heell klein zijn een spuitje.Maar zodra het kan schakel ik over op en lepel. ik heb meerdere lepels. Die lepels maak je gewoon zelf. Neem een lepel en klem hem tussen een bankschroef. De binnen kanten komen iets naar binnen en je pap blijft er keurig op leggen. Kanttekening let wel op dat er geen braampjes in zitten. Dat beschadigd de snavel.

een voorbeeldje . . .. 

gr corina

senna

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: februari 14, 2005, 20:28:05 pm »
Sorry  :-[ verkeerd voorbeeldje

nou moet hij goed zijn.

gr corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #20 Gepost op: februari 14, 2005, 20:30:05 pm »
Haha, ik dacht al.... Wat een raar lepeltje  ;D Deze is prachtig! Geweldig gewoon....  :hart:

Geke

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: februari 15, 2005, 09:42:31 am »
ik heb er nog ins met mijn man en de mensen waar wij een baby grijsje kopen wij nemen pas de baby met 13 weken dus dat ik niet zelf de hoef te voeden

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #22 Gepost op: februari 15, 2005, 09:46:12 am »
Ik ben blij dat je nu een weloverwogen beslissing hebt genomen en tam is ie zo wie zo hoor met handopfok door de kweker. Wanneer krijg je hem nu en je blijft toch wel hier om ons op de hoogte te houden van hoe het gaat als je hem hebt en niet te vergeten foto's van je lieveling en verhalen.. En alle vragen die je hebt... ;)

Geke

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: februari 15, 2005, 09:50:45 am »
hallo loes

ik krijg de grijsje ongeveer plusminus 3 juni ik verheug mij er nu al op dit is de eerste keer dat wij een papegaai nemen

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #24 Gepost op: februari 15, 2005, 10:14:59 am »
Leuk! Dan heb je nog een paar maanden voorpret!!  :)
Als ik je een goede raad mag geven: Lees hier lekker veel over de Grijsjes, er staat hier van alles: de leuke en geinige dingen, maar ook de serieuze! Dan weet je waaraan je begint en wat je kan verwachten... ;)

senna

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: februari 15, 2005, 18:19:52 pm »
Geke,

Verstandige keus. :thumbsup:

Laat de kwker het maar doen. Enne . .  ..drie juni . . . .  FOTOOOO'S ! ! ! !

gr corina

amacera de pera

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: februari 15, 2005, 21:26:51 pm »
corina  is het niet moeilijk weer afstand van die klieintjes te doen? ikzou dat toch erg moeilijk vinden,ik weet natuurlijk wel dat je ze niet allemaal zelf kan houden ,maar na weken met dat knuffeltje bezig zijn heb je denk ik een behoorlijke band met hem/haar
het is puur toeval dat ik ook een man en pop heb en er komen toch vragen bij mij naar boven als ik dit zo allemaal lees .
stel ....lora en pedro krijgen een nestje kan ik de baby's dan niet beter door hun laten voeden en tot welke leeftijd kan je ze het best bij de ouders laten,ik heb geen ervaring met het voeden van gaaitjes wel van 1 dag nestjes (katjes) en cavia's van af de geboorte maar dat is natuurlijk heel wat anders... ik weet allen dat ik alles zou doen wat nodig is om z'n beestje gezond groot te krijgen. en ik heb niet een kweker achter me staan ,hier zitten er wel een stuk of tig die ik dan om raad zal vragen .   Gr Ann

senna

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: februari 16, 2005, 10:37:31 am »
Hoi Ann,

Je hebt volkomen gelijk. Ik heb af en toe ook echt moeite om mijn kleintjes af te staan aan de nieuwe eigenaar. Maar ik heb ook een dosis gezond verstand die zegt . . . .. .. . . . nee, nee, je kan niet alles houden. ;)

Bij mij is het ontstaan door dat het een aantal keer mis is gegaan. Dan sta je voor de keuze laat ik het jong dood gaan of grijp ik in. Dit is een hele persoonlijke keuze. Sommige kiezen bewust voor niet in te grijpen. En daar is niets mis mee. Meestal heb ik ook wel een goed contact met de nieuwe eigenaars die me op de hoogte houden van mijn kleintjes. En dat vind ik ook prettig. Ik kan me heel trots voelen als zo'n kleintje dan uitgroeit tot een mooie vogel.

En voor wat betreft je eigen keuze. je kan er alle kanten mee op. Ik zou de kleintjes als het niet hoeft niet weghalen. Wel elke dag checken en ze even vasthouden als dit mogelijk is zo dat je goed in de gaten kan houden hoe ze groeien. Gaat alles goed . . . niet ingrijpen. Wel zou ik me van te voren laten voorlichten wat het is om handvoeding te geven en hoe je dat doet. Altijd handig om te weten.

Enne . . . . . . over kwekers gesproken . . .er zitten er diverse op deze site.  ;D Jij kan alle back-up krijgen die je wil, hoor. Zeker van deze kant.

gr corina

amacera de pera

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: februari 16, 2005, 12:57:02 pm »
ach ik heb nog de tijd om me overal op voorteberijden ik zal eens wat boeken er over lezen ,en leren voeren doe ik ter zijne tijd wel via een van ons ( maar voordat het nodig mocht zijn )ik denk wel dathet allemaal op z'n potjes teregt zal komenen in de tussen tijd hou ik de berichten hier goed in de gaten ,het wil nog niet zeggen dat lora en pedro een nestje zullen krijgen.maar het lijkt mij wel heel leuk Gr Ann

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #29 Gepost op: februari 16, 2005, 14:09:23 pm »
Zitten ze al wel samen in één kooi Ann? ;)