Auteur Topic: gaat Fred's gedrag veranderen????  (gelezen 10930 keer)

fred

• Gast
gaat Fred's gedrag veranderen????
« Gepost op: april 10, 2006, 10:01:21 am »
Hallo,

Sinds een paar weken is Fred in de ban van zijn hormonen en baltst en probeert een partner (mij) voor zich te winnen. Helaas kan Fred niet snappen dat een mens en een kaketoe niet samen gaan en hij heeft zich uit frustratie behoorlijk uitgeleefd op zijn prachtige borstveren. Heb al van Frank begrepen dat het komt omdat hij gefrustreerd raakt omdat hij wil paren, maar ja dat gaat helaas niet.

Ik weet van onze verdere huisdieren dat daarbij alle periodes van krolsheid (poezen) en loopsheid (honden) toch over gaan als ze niet gedekt worden en vraag me af of Fred's hormonen ook weer gaan liggen na een tijdje???

Ook zijn gedrag, hij is zo ontzettend lief zal dat gaan veranderen?? en wat kan ik dan verwachten en wat zal ik moeten doen. Is de wetenschap nog niet zover dat vogels ook 'geholpen' kunnen worden??

Vragen en nog eens vragen, maar Fred zit er maar mee en ik ben machteloos want ik kan hem niet helpen zijn problemen op te lossen.

Karin en Fred

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: gaat Fred's gedrag veranderen????
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2006, 10:09:07 am »
Dit is hele vervelend ja. Wat je zou kunnen doen is dat Fred in ieder geval 12 uur per dag rust/donker krijgt! Dat heeft invloed op de hormoonhuishouding. Het wordt nu weeer langer licht buiten en eigenlijk zitten ze dan te lang in het licht! Lees ook even op Parrotbunch het gedeelte onder gedrag: Broeds. ;)

www.parrotbunch.com

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2006, 10:12:04 am »
Moeilijk hoor! Weet niet zo heel veel van kaketoes, maar heb begrepen dat dit dan de periode is waar iedereen voor waarschuwt en er veel problemen ontstaan!

Het zal ook wel te maken hebben met de tijd van het jaar! Dat zal het wel verergeren ben ik bang voor.

Succes! Ik hoop dat je je antwoorden krijgt

fred

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2006, 10:42:37 am »
Hallo Loes,

Ik zorg er altijd voor dat Fred zeker twaalf uur donkere 'rust-periode' heeft aangezien in land van herkomst ook de zon 12 uur op en onder is. Dus Fred gaat elke avond rond half 8 naar 'bed' en 's morgens gaat de wekker zeg maar. Kan wel alles gaan lezen over broeden etc. maar dat zal toch onmogelijk worden daar iets mee te doen maar zal eens kijken.

groetjes karin en fred

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2006, 10:53:28 am »
Broeds zijn is dat ze willen broeden/paren zoals fred.   ;) 
Dus hoe je daar mee om moet gaan als ze dat willen maar niet kunnen!

http://www.parrotbunch.com/broeds.htm

fred

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2006, 11:03:29 am »
Hallo Cosch,

Heb het hele stuk gelezen en zal zorgen dat ik hem  niet meer aan zijn snavel zit, aaien over zijn rug, kusjes etc. Staan verschillende dingen in waar ik rekening mee kan houden maar het uittrekken van borstveren in het donker (hij doet het alleen als hij in het donker zit) kan ik natuurlijk zo niet weg nemen. Ik hoop dat het niet erger gaat worden, zal nu al lang duren voordat alle veren terug zijn.

Misschien zijn er nog handige tips

karin en fred

Pluisje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: april 10, 2006, 20:31:22 pm »
Hoi ik heb je al in een ander topic een paar vragen gesteld, maar waarschijnlijk heb je dat niet gezien.
Kan je bedenken dat vóór de nacht dat hij zijn veren heeft gelukt iets gebeurt wat hij als dramatisch heeft ervaren?
Hoe oud is Fred? Als je de kooi afdekt om half 8, blijft het dan stil rond de kooi? Want dat is belangrijk,
als je kooi afdekt en een TV er naast hebt heeft het geen zin, dan slaapt hij niet. Dan voelt hij zich alleen buitengesloten.
Is dat niet een aanleiding voor plukken?
Als ik jou was zou ik toch in eerste instantie langs de vogelarts gaan om uit te sluiten
dat hij iets mankeert. Plotseling beginnen met plukken is vaak psychisch maar niet altijd.
Heb je dit topic al gezien? Er staat een stukje over oorzaken van plukken
https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,652.0.html
Als je pellet voert kan je het stuk over vitamine A overslaan, want in pellets zit alle
vitaminen in de juiste hoeveelheden.

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2006, 22:42:02 pm »
ik heb ook het idee door het broedsgedrag wat ze vertonen, nu meer aandacht willen en krijgen ze de zin niet dat ze dan ook makkelijker gaan plukken of de veren knippen

britney is vanaf zondag heel erg broeds, wil eigenlijk nu nog meer aandacht en als ze het niet krijg dan knip ze de veren maar gaat ook meer krijsen
ze heb nu in 2 dagen tijd meer gekrijst dan de 3 maanden ervoor
is ook erg onrustig, als ze op de kooi los is staat eigenlijk nu constant de kuif omhoog, terwijl dat daarvoor helemaal niet zo was

Pluisje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2006, 23:31:01 pm »
is ook erg onrustig, als ze op de kooi los is staat eigenlijk nu constant de kuif omhoog, terwijl dat daarvoor helemaal niet zo was

Mijn logo is een "gelukkige kaketoe schreeuwt 2x 15 min per dag" minimaal  s'avonds en s'ochtends ;D
En dan ook met kuif omhoog. Dat is dan "displayen" het ligt in de aard van een kaketoe  :thumsup:.

fred

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2006, 15:59:07 pm »
Hallo,

Het zal niet eenvoudig zijn om alles zo aan te passen en eventueel te veranderen dat alles zo gaat zoals het zou moeten aangezien het een vogel met een verleden is en ik dat niet kan uitwissen. Hij heeft in het begin een hele slechte start gehad met hele foute voeding want hij was ipv wit bijna oranje-bruin van kleur. Nu is hij op een enkele oude veer na sneeuwwit en groeien de veren dat het een lieve lust is.

Fred is van 2002 en balst etc. dat het een lieve lust is. Hij zal wel in de pubertijd zitten en hangt tegen het volwassen worden aan denk ik, volgens frank plukt hij uit frustratie omdat hij niet kan paren. Dat kan ik helaas nooit veranderen voor hem en als dat het geval zal zijn dan is het niet op te lossen.

Het is ook niet zo dat hij elke nacht veren heeft geplukt maar in de afgelopen 3 weken zullen het er een nacht of 4 geweest zijn waarop ik 's morgens veel veren vond.

Zijn kooi staat helaas in onze kamer maar ik zou niet weten waar ik hem een nachtkooi zou moeten geven als hij helemaal apart zou moeten staan en ik geloof dat in de natuur ze elkaar ook kunnen horen maar niet altijd zien. Fred is al niet anders gewend want bij de vorige eigenaar stond hij in de keuken tesamen met nog twee andere kooien en ook de tv aan.

Schreeuwen doet Fred alleen 's avonds maar dan gaat ie ook net zo lang door tot hij op bed gedaan wordt door me (doek over zijn kooi, donker) verder heeft ie wel eens een gek moment maar dat is niet erg hij mag teuten zoveel als hij wil als het maar niet echt schreeuwen is.

Sorry dat ik niet op andere plaatsen reacties zie of lees, zal wel komen omdat ik soms vind dat sommige vragen op het laatst over iets anders gaan dan aan het begin.

groetjes karin en fred

fred

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2006, 16:20:52 pm »
aan de ene kant zijn vrouwtjes misschien vervelender als ze broeds zijn maar zij kunnen tenminste nog in de gelegenheid gesteld worden eieren te leggen en te broeden tot ze het nest verlaten, bij fred zou ik eigenlijk niet weten hoe hem te helpen.

kun je een vogel ook laten 'helpen'??

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2006, 16:25:10 pm »
Volgens mij wel., zodat de popjes geen eieren meer kunnen leggen. Maar weet het niet zeker. Zou ik ff een vogelarts bellen om te vragen of ze een man ook kunnen helpen.
Maar of dat zal helpen met de hormonen????

Ik ben bang dat je hier door heen moet! Maar dat je wel moet zorgen dat je er goed door heen gaat zodat je geen problemen houd als hij volwassen is.

fred

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2006, 17:19:32 pm »
Het is natuurlijk voor hem al behoorlijk vervelend dat ie van persoon naar persoon naar persoon etc. is gegaan dus een probleem heeft ie natuurlijk al wel. Het is jammer dat hij helemaal niets van andere vogels moet hebben want dat vind ie echt dingen van een andere planeet.

Heb al gezocht op het net naar info daarover maar ik ben een knurft op het gebied van zoeken.

Zoek en gij zult vinden toch????? ik zal blijven zoeken

Pluisje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2006, 22:36:26 pm »
Meestal zijn er meerdere factoren tegelijk die plukken veroorzaken.
Een slechte start werkt niet mee, te vroeg of fout kortwieken, maar ook pubertijd wanneer ze broeds worden, verveling,
voeding, belichting, lucht-vochtigheid, te weinig slapen, gebrek aan douchen, huidschimmel, zinkvergiftiging, sommige andere ziektes
zoals giardia (deze komt volgens mij in nederland niet voor)... en nog een hele lijst kan worden toegevoegd

Het is zeker heel frustrerend, maar allerbelangrijkste is niet te reageren op het plukgedrag, maar als hij dat 's nachts doet
heb jij het makkelijk  ;).
Dat stukje over broedsgedrag op de Parrotbunch site is inderdaad heel goed, die adviezen kan je zeker gebruiken.
Wat sommige mensen doen om vogels rustig 12 uur te laten slapen is een klein slaap kooitje aanschaffen
en ergens op een rustige plaats in huis zetten. Ze slapen echt niet als er lawaai rond is. En omdat hij juist dan plukt
zou ik erover denken. Dat hij niet anders gewend is ... hij was nog ook eerder nooit in pubertijd  ;)
Het is misschien iets om toch te overwegen.

Aphyna begon met plukken toen ze ~3 was, maar niet zo drastisch, 3-6 veertjes per ruibeurt/jaar.
Ik ben dus 3 jaar nu op zoek naar de "heilige graal" -  de oorzaak van plukken.
Is het gelukt? NEE  :cry: NOG niet  :CENS
Een een poging wagen om alle mogelijke oorzaken uit te sluiten (wat in je handen is natuurlijk) kan geen kwaad.

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2006, 23:21:55 pm »
Hai,

ik ben benieuwd wie er in huiskamer grote witte kaketoes(witkuiven,geelkuiven en Mollukken) hebben zitten die broedrijp zijn en NIET plukken. Ik ben bang dat dat er maar bar weinig zijn.

mvg Frank