Meestal zijn er meerdere factoren tegelijk die plukken veroorzaken.
Een slechte start werkt niet mee, te vroeg of fout kortwieken, maar ook pubertijd wanneer ze broeds worden, verveling,
voeding, belichting, lucht-vochtigheid, te weinig slapen, gebrek aan douchen, huidschimmel, zinkvergiftiging, sommige andere ziektes
zoals giardia (deze komt volgens mij in nederland niet voor)... en nog een hele lijst kan worden toegevoegd
Het is zeker heel frustrerend, maar allerbelangrijkste is niet te reageren op het plukgedrag, maar als hij dat 's nachts doet
heb jij het makkelijk

.
Dat stukje over broedsgedrag op de Parrotbunch site is inderdaad heel goed, die adviezen kan je zeker gebruiken.
Wat sommige mensen doen om vogels rustig 12 uur te laten slapen is een klein slaap kooitje aanschaffen
en ergens op een rustige plaats in huis zetten. Ze slapen echt niet als er lawaai rond is. En omdat hij juist dan plukt
zou ik erover denken. Dat hij niet anders gewend is ... hij was nog ook eerder nooit in pubertijd
Het is misschien iets om toch te overwegen.
Aphyna begon met plukken toen ze ~3 was, maar niet zo drastisch, 3-6 veertjes per ruibeurt/jaar.
Ik ben dus 3 jaar nu op zoek naar de "heilige graal" - de oorzaak van plukken.
Is het gelukt? NEE

NOG niet

Een een poging wagen om alle mogelijke oorzaken uit te sluiten (wat in je handen is natuurlijk) kan geen kwaad.