Auteur Topic: flip maakte grote herrie,kort of leewiek :s  (gelezen 3414 keer)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
flip maakte grote herrie,kort of leewiek :s
« Gepost op: mei 16, 2006, 15:00:53 pm »
hey

vandaag met flip naar de da geweest, een andere als de va waar ik normaal ga,die was direkt niet bereikbaar,drm
aan de telefoon bracht ze me al op de hoogte dat zij maar aan één kant kortwieken en voorstander zijn van leewieken
toen ik zei dat dit laatste verboden was ,viel ze letterlijk uit de lucht
kben toch maar gegaan ook al had ik er geen goed gevoel over,maja de flip moest zonodig bij gewiekt worden,hij vloog te ver en ik had geen zin om nog een grijsje te verliezen
maar wat een herrie kan zo'n klein grijs ding maken zeg,zo flink en braaf hij is bij onze normale VA zo dwars en lawaaierig was hij hier zeg,oorverdovend,ik kon wel huilen,hij wou echt niet,aan de da beet hij terwijl aan mij hij enkel pitste met zen bek echt omte zeggen ,"doe me dit HIER niet aan"
alleen kon ze het niet,dan maar collega bijgehaald,flip is nog een keer of vier op/weggevlogen eer ze hem konden vasthouden(dus ook weinig gaaienervaring miss)
die collega heeft véél te veel afgeknipt,hij is nu ook een deel van zijn rugbedekking kwijt,zelfs méér dan 7/8 pennen,
laten zien gaat niet want flip vertrouwt het niet als ik aan zijn vleugels kom(gelijk heeft hij)
maw,hij is dus gekortwiekt maar héél lelijk,met halen en ongelijke punten,nuja na de rui zal het weer mooier zijn
hij kan nu zelfs geen halve meter meer overbruggen,het is echt ,boem pardoef de grond op  :cry:

kheb het er nog even erover gehad van dat leewieken,zij doen dat regelmatig zeggen ze,en hadden nog nooit gehoord van verboden bij wet
maar ik ben gaan opzoeken ,leewieken is echt je vogel gehandicapt maken zenne

en hier op deze site lees ik ook niets over het verbod

dit heb ik gevonden op een andere site
Leewieken en kortwieken: een wetswijziging!
Overgenomen uit de Aviornis Nieuwsbrief van de noordelijke regio's.
Onder redactie van Jan Eissens, aviornis@club.tip.nl (najaar 2001)
Persbericht van Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

Op 31 augustus 2001 heeft het Ministerie een persbericht verspreid waarin wordt vermeld, dat verschillende ingrepen bij dieren per 1 september zijn verboden. Het zogeheten Ingrepenbesluit was al op 1 september 1996 in werking getreden, maar daarin was voor een aantal ingrepen een overgangstermijn bepaald. Er wordt over vele ingrepen gesproken, voor honden, katten, paarden, enz. maar ook één die voor onze watervogelliefhebbers uitermate belangrijk is:

Het is niet meer toegestaan vogels te leewieken (verwijderen van het laatste vleugellid), UITGEZONDERD vogels, die BESTEMD zijn om te worden gehouden in een NIET-OVERDEKTE ruimte.

Dieren waarbij na 1 september 2001 één van de genoemde ingrepen is toegepast, mogen niet meer deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Deze dieren mogen niet meer worden verhandeld.

Voor mij blijft onduidelijk wat met "bestemd voor" wordt bedoeld en wat men onder een "overdekte ruimte" verstaat, maar een uitdrukkelijk verbod zonder meer is het dus duidelijk niet

Artikel 40 luidt: "Het is verboden een of meer lichamelijke ingrepen bij een dier te verrichten, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden verwijderd of beschadigd

:o

Kortwieken is het afknippen van een punt van de slagpennen. Meestal laat men de buitenste slagpennen ongemoeid, zodat bij opgevouwen vleugel niet te zien is dat het dier gekortwiekt is. Kortwieken mag niet beschouwd worden als een "lichamelijk ingreep" zoals bedoeld in artikel 40 van de wet. Alleen de veren worden geknipt en daarmee is de behandeling te vergelijken met het knippen van nagels of haren. Kortwieken is een tijdelijke oplossing want na de rui groeien weer nieuwe slagpennen uit. Om wegvliegen te voorkomen moet deze behandeling dus steeds herhaald worden. Kortwieken was en blijft gewoon toegestaan.

er staan nog meer dingen op deze site's,maar meestal komt het op het zelfde neer
wat ik wel veel lees is dat ze bijna allen voorstander zijn van de wieken slechts aan één kantvind ik toch maar raar  :CENS

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: flip maakte grote herrie,kort of leewiek :s
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2006, 15:10:23 pm »
Wat zonde dat Flipkem te kort gewiekt is! :cry: Kwestie van zelf bijhouden als ze weer aangroeien, je laat ze dan gewoon iets langer..

Leewieken is dierenmishandleing! :angry:

En er is geen één vooraanstaand vogelarts in Nederland die aan één kant wiekt! ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2006, 15:11:16 pm »
Ohhhhh  :cry: :cry: :cry:

Nu gaat het lang duren voordat Flipke weer zo mooi is, als hij was!
Ik hoop dat Flipke goed hard gebeten heeft! Wat een enorme sukkels! (netjes gezegd)
Hou hem goed in de gaten dat hij niet gaat bloeden enzo!

En zoek ajb een andere arts uit!

He maar waarom ben je eigenlijk niet gegaan naar degene die Flipke al gewiekt hadden? Die had het super netjes gedaan!

miekje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2006, 15:15:14 pm »
Wat zielig zeg!
Ik hoop voor je dat er snel weer mooie veren komen!

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2006, 15:16:22 pm »
Wat zonde dat Flipkem te kort gewiekt is! :cry: Kwestie van zelf bijhouden als ze weer aangroeien, je laat ze dan gewoon iets langer..

Leewieken is dierenmishandleing! :angry:

En er is geen één vooraanstaand vogelarts in Nederland die aan één kant wiekt! ;)

@ loes,degene die geknipt heeft en voorstander was van leewieken is een nederlander die hier werkt

@ corina,ik ben naar een andere gegaan omdat het voor mij dringend was en de mijne niet bereikbaar was (vakantie ???)
en de eerste keer dat hij gewiekt is,was door de kweker zelf op 3 maand
nuja men besluit staat vast,ik ga daar nooit meer,
wat dat bloeden betreft,begint dat dan niet direkt,kan dat nog tijdje erna ?

dat hij nu maar supersnel gaat ruien dat hij weer men mooie flip is

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 16, 2006, 15:23:03 pm »
Nee als hij zou bloeden had je dat nu al wel gezien! Hij kan zich door lomp gedrag stoten ofzo!
Ik hoop ook dat hij snel gaat ruien!

:cry:

Maar 1 troost, hij is nu wel veilig gekortwiekt!  ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: mei 16, 2006, 15:25:13 pm »
zeg dat wel,hij kan nog geen 40 cm overbruggen/fladderen
ochiere de sukkel,hij heeft me toch al vergeven,zit op men schouder te dutten na een serie zoentjes

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 16, 2006, 16:55:40 pm »
Tsja ...je belt, krijgt te horen hoe slecht ze wieken en toch ga je??? ??? :( Zonder te zeggen/eisen hoe JIJ t wilt?
Sorry, maar dat vind ik vragen om problemen en vooral niet handig van jezelf :-[

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 16, 2006, 17:06:34 pm »
Njah...ik snap ook wel weer dat je bang was dat hij weg zou vliegen. Dus dat je dan toch iets wilde doen om dat tegen te gaan :-*
Hopen dat ie snel weer mooi in zn veren zit ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: mei 16, 2006, 17:23:08 pm »
Tsja ...je belt, krijgt te horen hoe slecht ze wieken en toch ga je??? ??? :( Zonder te zeggen/eisen hoe JIJ t wilt?
Sorry, maar dat vind ik vragen om problemen en vooral niet handig van jezelf :-[

is niet echt juist,wat je daar denkt zenne,toen ik vroeg om te wieken hoe IK het wilde waren ze direkt akkoord,dus dat was niet echt het probleem,hij is gewiekt zoals ik het wou,aan beide zijden alleen veel te kort en niet schoon recht
er is ook een stukje van zijn grijze pitteleer weg en da's helemaal niet mooi
nuja,gedane zaken nemen geen keer en volgende keer neem ik gewoon wat meer geduld tot onze VA er is,t'is wel spijtig dat er zo weinig kundige zijn

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #10 Gepost op: mei 16, 2006, 17:36:12 pm »
Ik vind het wel zielig voor Flip  :cry:
Hopelijk krijgt hij gauw nieuwe veren  ;)

Het feit dat ze hem niet eens goed vast kunnen houden vind ik al slecht,
dat ie één keer kan ontsnappen oké,maar meerdere  ??? dat geeft alleen
maar stress voor hem.
Ik ben blij voor hem .en voor jou dat het niet is gaan bloeden.
Waarschijnlijk had je het zelf beter gekund  ;)

Geef Flip maar een dikke knuffel  :-*

TWEETY

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 16, 2006, 19:11:58 pm »
vivke toch :cry:

arme flip :(

gelukkig groeien ze terug wat ik van tweety niet kan zeggen, het arme schaap ziet er zo van af. toen ik thuiskwam lag er weer een pen met bloed :cry:

ik denk dat ze er pijn in heeft.

geef flipke maar een zoentje van mij en tweetje

san

djemi

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 20, 2006, 17:56:24 pm »
Citaat
En er is geen één vooraanstaand vogelarts in Nederland die aan één kant wiekt!

Toevallig sprak ik vandaag iemand die haar gaai in Amersfoort bij Felt (of hoe je het ook schrijft) heeft laten wieken, die doet het dus ook aan 1 kant en volgens mij is deze vogelarts wel vooraanstaand als ik zo op internet lees?

Cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 20, 2006, 17:58:44 pm »
Feld kan dus echt niet kortwieken! Die verknalt de vogels net zo!  :angry: >:D

Wickingh

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 20, 2006, 19:37:33 pm »

Toevallig sprak ik vandaag iemand die haar gaai in Amersfoort bij Felt (of hoe je het ook schrijft) heeft laten wieken, die doet het dus ook aan 1 kant en volgens mij is deze vogelarts wel achteraanstaand als ik zo op internet lees?