hey
vandaag met flip naar de da geweest, een andere als de va waar ik normaal ga,die was direkt niet bereikbaar,drm
aan de telefoon bracht ze me al op de hoogte dat zij maar aan één kant kortwieken en voorstander zijn van leewieken
toen ik zei dat dit laatste verboden was ,viel ze letterlijk uit de lucht
kben toch maar gegaan ook al had ik er geen goed gevoel over,maja de flip moest zonodig bij gewiekt worden,hij vloog te ver en ik had geen zin om nog een grijsje te verliezen
maar wat een herrie kan zo'n klein grijs ding maken zeg,zo flink en braaf hij is bij onze normale VA zo dwars en lawaaierig was hij hier zeg,oorverdovend,ik kon wel huilen,hij wou echt niet,aan de da beet hij terwijl aan mij hij enkel pitste met zen bek echt omte zeggen ,"doe me dit HIER niet aan"
alleen kon ze het niet,dan maar collega bijgehaald,flip is nog een keer of vier op/weggevlogen eer ze hem konden vasthouden(dus ook weinig gaaienervaring miss)
die collega heeft véél te veel afgeknipt,hij is nu ook een deel van zijn rugbedekking kwijt,zelfs méér dan 7/8 pennen,
laten zien gaat niet want flip vertrouwt het niet als ik aan zijn vleugels kom(gelijk heeft hij)
maw,hij is dus gekortwiekt maar héél lelijk,met halen en ongelijke punten,nuja na de rui zal het weer mooier zijn
hij kan nu zelfs geen halve meter meer overbruggen,het is echt ,boem pardoef de grond op
kheb het er nog even erover gehad van dat leewieken,zij doen dat regelmatig zeggen ze,en hadden nog nooit gehoord van verboden bij wet
maar ik ben gaan opzoeken ,leewieken is echt je vogel gehandicapt maken zenne

en hier op deze site lees ik ook niets over het verbod
dit heb ik gevonden op een andere site
Leewieken en kortwieken: een wetswijziging!
Overgenomen uit de Aviornis Nieuwsbrief van de noordelijke regio's.
Onder redactie van Jan Eissens, aviornis@club.tip.nl (najaar 2001)
Persbericht van Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
Op 31 augustus 2001 heeft het Ministerie een persbericht verspreid waarin wordt vermeld, dat verschillende ingrepen bij dieren per 1 september zijn verboden. Het zogeheten Ingrepenbesluit was al op 1 september 1996 in werking getreden, maar daarin was voor een aantal ingrepen een overgangstermijn bepaald. Er wordt over vele ingrepen gesproken, voor honden, katten, paarden, enz. maar ook één die voor onze watervogelliefhebbers uitermate belangrijk is:
Het is niet meer toegestaan vogels te leewieken (verwijderen van het laatste vleugellid), UITGEZONDERD vogels, die BESTEMD zijn om te worden gehouden in een NIET-OVERDEKTE ruimte.
Dieren waarbij na 1 september 2001 één van de genoemde ingrepen is toegepast, mogen niet meer deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Deze dieren mogen niet meer worden verhandeld.
Voor mij blijft onduidelijk wat met "bestemd voor" wordt bedoeld en wat men onder een "overdekte ruimte" verstaat, maar een uitdrukkelijk verbod zonder meer is het dus duidelijk nietArtikel 40 luidt: "Het is verboden een of meer lichamelijke ingrepen bij een dier te verrichten, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden verwijderd of beschadigd
Kortwieken is het afknippen van een punt van de slagpennen. Meestal laat men de buitenste slagpennen ongemoeid, zodat bij opgevouwen vleugel niet te zien is dat het dier gekortwiekt is. Kortwieken mag niet beschouwd worden als een "lichamelijk ingreep" zoals bedoeld in artikel 40 van de wet. Alleen de veren worden geknipt en daarmee is de behandeling te vergelijken met het knippen van nagels of haren. Kortwieken is een tijdelijke oplossing want na de rui groeien weer nieuwe slagpennen uit. Om wegvliegen te voorkomen moet deze behandeling dus steeds herhaald worden. Kortwieken was en blijft gewoon toegestaan. er staan nog meer dingen op deze site's,maar meestal komt het op het zelfde neer
wat ik wel veel lees is dat ze bijna allen voorstander zijn van de wieken slechts aan één kantvind ik toch maar raar