Auteur Topic: Hoe lang moet een 'straf' duren?  (gelezen 1322 keer)

Sanco

• Gast
Hoe lang moet een 'straf' duren?
« Gepost op: mei 17, 2006, 21:52:05 pm »
Tony neemt nog wel eens een duikvlucht van zijn kooi af, de eettafel op of gewoon de woonkamer of de keuken in. Om hem dit af te leren zet ik hem direct in zijn kooi en negeer hem een tijdje. (Ik vind namelijk dat ik bepaal wanneer hij van zijn kooi gaat, plus ben ik bang dat hij zich bezeert als hij dat doet).  Om hem nou de rest van de avond in zijn kooi te laten lijkt mij wat overdreven. Maar als ik hem na een uurtje eruit haal is het dan wel lang genoeg geweest om hem te laten voelen dat hij stout was?  ???
Of zijn er misschien nog andere manieren om dit af te leren??

Edit Cosch: Rare tekens uit titel gehaald
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2008, 14:00:56 pm door Cosch »

Cosch

• Gast
Re: Hoe lang moet een ´straf´ duren?
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2006, 22:01:03 pm »
Ik zou iets korter doen hoor!
10 minuutjes ofzo!
Is lang genoeg hoor! en dan weer belonen voor goed gedrag he?

Zit hij daarna 20 minuutjes netjes op zn kooi, ff wat lekkers brengen en zeggen hoe knap tie wel niet is!  ;)

Sanco

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2006, 22:05:26 pm »
Ja dat klinkt inderdaad al wat schappelijker!  :) Ik voel me af en toe ook net een tiran, té streng is natuurlijk ook nergens voor nodig! Maar het probleem is wel dat als ik hem in zijn kooi zet, hij dan gelijk in de verdediging gaat. Dan gaat ie heel hard door zijn kooi klimmen, en springt gewoon vanaf de stok tegen de deur aan. Dat is volgens mij gewoon aandachttrekkerij. In de hoop dat ik gek ervan word en hem eruit laat. ??? Misschien is het dan beter om te wachten tot hij stil is, en dan weer als beloning eruit halen??

Tommy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2006, 22:17:55 pm »
Als je ze straft door ze in de kooi te zetten,...kunnen ze daar ook misbruik van gaan maken ;)
Dan gaan ze JUISt datgene doen, zodat ze in de kooi mogen ;)

Straffen hoeft zowiezo maar heel kort (minuten). Dus een hele avond wegzetten heeft totaal geen nut :(

Sanco

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2006, 22:22:26 pm »
Als je ze straft door ze in de kooi te zetten,...kunnen ze daar ook misbruik van gaan maken ;)

Straffen hoeft zowiezo maar heel kort (minuten). Dus een hele avond wegzetten heeft totaal geen nut :(

Ja die theorie had ik ook bedacht, maar ik kan me niet voorstellen dat hij zo graag zijn kooi in wil. Ik werk overdag gewoon en haal hem als ik thuiskom eruit. Dus zo heel veel tijd heeft ie niet uit zijn kooi. Een hele avond wegzetten is me tot nu toe ook niet gelukt. Als hij me aankijkt met die oogjes van hem ben ik eigenlijk al weer overgehaald  :)

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2006, 22:36:32 pm »

Maar uit het verhaal blijkt dat de gaai er alles aan doet om bij jullie te zijn, dus is het niet zo dat hij naar de kooi terug wil! Lijkt me!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: mei 19, 2006, 08:54:27 am »

Hier kan ik me in vinden.
Hier werkt terug zetten in de kooi totaal niet als straf, want mijn aga's zijn dol op hun kooi.
Ik heb dan dus een grote kans dat ze hun verkeerde gedrag gaan herhalen om maar in die kooi te komen.  ;)
Het komt niet vaak meer voor gelukkig, maar wil er 1 eens iets doen wat niet mag, zet ik die aga op de grond in de gang en dan ga ik even weg voor een minuutje op 2.
Reken maar dat ze dat niet leuk vinden, moederziel alleen en dan ook nog laag op de grond. ( klinkt zo wel heel hard  :) )
Ze zijn dan dolblij als ik weer enthousiast terug kom en denken ze er wel 2 keer over na om dat nog eens te doen.
Natuurlijk blijven ze dit zo af en toe eens proberen, het zijn net kids  :) maar dan weten ze wat er gebeurd.
Hier is deze methode succes verzekerd  :thumsup:

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2006, 08:55:50 am »

Maar uit het verhaal blijkt dat de gaai er alles aan doet om bij jullie te zijn, dus is het niet zo dat hij naar de kooi terug wil! Lijkt me!

Ik zou toch iets anders nemen dan de kooi, de kooi is een plaats waar hij moet leven, niet waar hij 'zijn straf moet uitzitten' zeg maar  ( alsof ik het over criminelen heb :)
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2006, 08:57:43 am door Janina »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2006, 09:21:29 am »
Als ze bij mij bv op de schommel of standaard zitten en eraf springen
zet ik ze gewoon net zo vaak terug tot ze weer even blijven ziiten,
en dan haal ik ze als een soort beloning eraf  :thumsup:

Als Mati en Coco op de schommel zitten en ik ga eten in de bakjes doen
springen ze ook vaak op de bank en willen naar de kooi,dan zet ik ze terug
en pas als ik zeg dat ze mogen opstappen doen we dat.
Soms moet ik ze drie of vier keer terugzetten maar dan begrijpen ze het wel  :)

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2006, 09:31:23 am »
Zo doe ik het ook. Elke keer weer terug,
Maar ik kom niet direct aanrennen als ze er af springen.
Ik wil niet dat ze verwachten dat ik alles laat staan en naar ze toe kom rennen om ze op te pakken = aandacht!
Ik denk dat je echt met dat soort dingen moet oppassen, want anders blijven ze aan de gang!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2006, 09:37:24 am »
Ja dat is ook zo,maar net als met dat eten.....dat werkt goed  :thumsup:
Want ze krijgen niet voor ze netjes zitten  ;D