Hmm, volgens mij kun je een vogel wel degelijk straffen. Hem negeren is ook een "straf". Het is wel zo dat positieve prikkels veel beter werken en de relatie me je vogels veel beter maakt/houdt.
Bv als je je gaai zou slaan als hij van de kooi springt, dan leert hij het wel af, maar dat is niet het type relatie wat je wilt met je vogel en dat moet je natuurlijk nooit doen!!!
Wij hebben een tijd een probleem gehad met Milo onze aga. Als hij los was zat hij alleen maar overal te rijden en dan echt constant en overal

Ik heb toen van gaas een klein kooitje gemaakt met alleen maar 1 stokje erin. Als hi jweer begon, dan pakte wij hem en zette hem in dat kooitje op de grond in een hoek van de kamer. Na een paar minuten (echt NIET langer), haalde we hem daar dan heel enthousiast uit en deden we net of er niets gebeurd was. We hebben dat een paar dagen achter elkaar volgehouden en toen snapte hij precies wat de bedoeling was. Heel af en toe, begint hij nu nog, maar zo gauw we het kooitje maar tevoorschijn halen, stopt hij al. Het is eigenlijk niet eens echt een straf-kooi, meer een time-out kooi. Dat "kooitje" gebruiken wij dus nergens anders voor.
Ik heb ook van mensen met grotere gaaien gehoord dat ze daar bv het toilet voor gebruiken (let wel op gevaren, toilet dicht, enz). Daar kun je hem/haar ook een paar minuten parkeren. Feitelijk is zo'n time-out kooi een methode om de vogel absoluut te negeren/buiten te sluiten en dat vinden ze zo vervelend...