Auteur Topic: Simon bijt...:-(  (gelezen 1786 keer)

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
Simon bijt...:-(
« Gepost op: mei 26, 2006, 21:13:03 pm »
Het leek allemaal zo goed te gaan met Simon hier in huis ,maar sinds gisteravond  bijt hij me steeds vaker.
Voorbeeld;als ik hem normaal uit z'n kooi haal dan laat ik 'm opstappen en zeg dan "stap op" dan stapt hij op en zo haal ik 'm uit zijn kooi.Dan plaatst ik 'm op de grond,standaard of op m'n schoot,dit gaat allemaal perfect ,maar.....tot gisteren avond...ik wilde Simon dus uit z'n kooi halen en deed hetzelfde als normaal,maar deze keer had hij waarschijnlijk geen zin en hapte naar m'n vinger,ik zei toen "nee,niet doen" en negeerde hem even,vervolgens wilde ik het weer proberen en toen hapte hij naar mijn vinger en beet er in...ik heb m'n hand in de kooi gehouden om hem niet te laten merken dat ik er "anders" van wordt,maar telkens greep hij naar mijn hand,toen "nee,niet doen" gezegd en de kooi deur gesloten en hem voor "straf" daar laten zitten en genegeerd.Vandaag precies weer hetzelfde,toen heb ik 'm weer even laten afkoelen en de deur pas later weer opengezet...ik liep heel even weg en daar was hij zelf uit de kooi gekomen en zat boven op zijn kooi.Even later was hij er af en liep op de grond en wij zaten op de bank en hij wil dan vaak op schoot komen zitten en dan plaats ik mijn hand voor hem zodat hij dan op kan stappen,dit ging goed tot dat hij op schoot zat.Ik had wat lekkernij'tjes bij me en voerde Simon deze,omdat hij nog niet gebeten had en om hem even te verwennen.Op een gegeven moment wilde ik opstaan om wat te doen en wilde ik Simon laten opstappen om elders te plaatsen en zodra ik mijn hand naar hem toe reikte om 'm op te laten stappen greep hij er weer naar en beet en hield vast,best effe pijnlijk ,maar liet me niet kennen wederom.Ik heb toen weer "nee,niet doen" gezegd en hem in zijn kooi geplaatst.Wat kan ik hier aan doen?
Kan het bijv. broedsgedrag zijn,want de laatste tijden wil hij me ook af en toe weer voeren en dat negeer ik ook en nu bijt hij me dus de laatste 2 dagen sowieso al...
Ik baal hier erg van,want het ging net zo goed.Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn...er zijn geen veranderingen hier in de omgeving,hij is nergens van geschrokken oid...wat kan ik hier aan doen?Graag tips!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
Re: Simon bijt...:-(
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2006, 21:39:36 pm »
Het leek allemaal zo goed te gaan met Simon hier in huis ,maar sinds gisteravond  bijt hij me steeds vaker.
Voorbeeld;als ik hem normaal uit z'n kooi haal dan laat ik 'm opstappen en zeg dan "stap op" dan stapt hij op en zo haal ik 'm uit zijn kooi.Dan plaatst ik 'm op de grond,standaard of op m'n schoot,dit gaat allemaal perfect ,maar.....tot gisteren avond...ik wilde Simon dus uit z'n kooi halen en deed hetzelfde als normaal,maar deze keer had hij waarschijnlijk geen zin en hapte naar m'n vinger,ik zei toen "nee,niet doen" en negeerde hem even,vervolgens wilde ik het weer proberen en toen hapte hij naar mijn vinger en beet er in...ik heb m'n hand in de kooi gehouden om hem niet te laten merken dat ik er "anders" van wordt,maar telkens greep hij naar mijn hand,toen "nee,niet doen" gezegd en de kooi deur gesloten en hem voor "straf" daar laten zitten en genegeerd.Vandaag precies weer hetzelfde,toen heb ik 'm weer even laten afkoelen en de deur pas later weer opengezet...ik liep heel even weg en daar was hij zelf uit de kooi gekomen en zat boven op zijn kooi.Even later was hij er af en liep op de grond en wij zaten op de bank en hij wil dan vaak op schoot komen zitten en dan plaats ik mijn hand voor hem zodat hij dan op kan stappen,dit ging goed tot dat hij op schoot zat.Ik had wat lekkernij'tjes bij me en voerde Simon deze,omdat hij nog niet gebeten had en om hem even te verwennen.Op een gegeven moment wilde ik opstaan om wat te doen en wilde ik Simon laten opstappen om elders te plaatsen en zodra ik mijn hand naar hem toe reikte om 'm op te laten stappen greep hij er weer naar en beet en hield vast,best effe pijnlijk ,maar liet me niet kennen wederom.Ik heb toen weer "nee,niet doen" gezegd en hem in zijn kooi geplaatst.Wat kan ik hier aan doen?
Kan het bijv. broedsgedrag zijn,want de laatste tijden wil hij me ook af en toe weer voeren en dat negeer ik ook en nu bijt hij me dus de laatste 2 dagen sowieso al...
Ik baal hier erg van,want het ging net zo goed.Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn...er zijn geen veranderingen hier in de omgeving,hij is nergens van geschrokken oid...wat kan ik hier aan doen?Graag tips!

Mark,

als ik het zo lees is Simon je aan het uitproberen en/of zijn het de hormonen.

Ik zelf zou Simon niet straffen door hem in de kooi te zetten. De kooi moet zijn veilige plek zijn en niet iets wat geassocieerd wordt met negatief. Hetzelfde als bij kinderen. Wanneer deze bij visite vervelend zijn is het ook niet goed om te zeggen "Hou op. Anders gaan we naar huis". Thuis moet veilig en leuk zijn.

Wanneer Simon in de kooi zit en hij bijt bij het opstappen, dan is het verstandig om niet op te houden met hem op te laten stappen. Het kan zijn dat hij bijt omdat hij geen zin heeft. Wanneer jij dan stopt (al is het maar voor even), dan denkt hij van "Zo dat heb ik voor elkaar. Even bijten en ik hoef niet op te stappen".

Juist het opstappen is belangrijk dat een gaai dat te allen tijde doet. Of hij nu wilt of niet. In geval van dreigend gevaar, heb je geen tijd om een welles nietes spelletje met hem te spelen. Daar is dan geen tijd voor. Begrijp je wat ik bedoel?

Gewoon doorgaan zoals je gewend bent met hem. Jij bent de baas en niet hij. Jij staat boven hem en dat zal hij moeten begrijpen. In de natuur blijven ze ook met elkaar bezig totdat duidelijk is wie de baas is. Ik weet haast wel zeker dat na een bepaalde periode ze het nog een keer gaan proberen, om te kijken of ze de macht van de ander kunnen overnemen.

Japie en Coco zijn ook erg bijterig de laatste weken, dus ik weet hoe moeilijk het is om te laten zien wie er naar wie moet luisteren.

Succes met Simon.

Groetjes,

Pascal

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2006, 21:46:16 pm »
Inderdaad, uitproberen! Je moet echt hem gewoon op te laten stappen, ook al bijt hij! Net doen of je niets voelt en gewoon doorgaan met wat je doet. Kan pijnl;ijk zijn, maar las hij merkt dat zijn bijten niets uithaalt, zal hij er echt mee stoppen! ;) Voor mij is dit de beste manier, de manier die het snelste werkt..
Je kunt je hand goed spannen (tot een vuist maken) bij het opstappen, dan komt het bijten minder hard aan! :)

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2006, 22:20:21 pm »
Op een gegeven moment wilde ik opstaan om wat te doen en wilde ik Simon laten opstappen om elders te plaatsen en zodra ik mijn hand naar hem toe reikte om 'm op te laten stappen greep hij er weer naar en beet en hield vast!

Even een vraagje. Geef je op een andere manier aan dan de hand onder die gaai zijn snufferd steken dat je wat van hem wil?
Ik zeg altijd tegen mensen: nooit zomaar een hand onder die gaai steken en hem vragen op te stappen (nou ja eisen eigenlijk). Hoe reageer jijzelf als een wildvreemde je ineens een klap op je schouder geeft?
Anders gezegd: roep Simon eens, vraag aandacht (ik lijk mijn hondentrainer wel die zegt dat ook altijd) en op het moment dat je die lijkt te hebben, laat je de gaai opstappen, eventueel nog na een soort van gedagzegging of complimentje.

Middel wil ook wel eens niet, en zeker bij Leo niet altijd. ALs Middel op de papegaaienspeelplaats zit en hij moet in zijn kooi (omdat we op bed gaan) dan roep ik meestal eerst: Middeltje? En even een kleine aanraking of complimentje en dan pas gaat de hand onder zijn snufferd. Sla ik de eerste fase over, reageert ie ook wel eens hakkerig ;).

billy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2006, 23:01:48 pm »
Over het opstappen vanuit de kooi heb ik geen tips, hiet stappen ze op op het touw of ze willen of niet, bij wijze van ,maar vraag me wel af als hij naar jullie toe komt lopen, zeg je zelf al hij wil dan op schoot en hij krijgt dan ook nog van alles, omdat hij niet bijt.Dus hij bepaalt dat  :)
Laat hem eerst iets doen, en zeker niet als hij aan komt lopen dat hij zijn zin krijgt, jij bepaalt hoe en wat.
Groetjes Els

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2006, 23:17:36 pm »
Even een vraagje. Geef je op een andere manier aan dan de hand onder die gaai zijn snufferd steken dat je wat van hem wil?
Ik zeg altijd tegen mensen: nooit zomaar een hand onder die gaai steken en hem vragen op te stappen (nou ja eisen eigenlijk). Hoe reageer jijzelf als een wildvreemde je ineens een klap op je schouder geeft?
Anders gezegd: roep Simon eens, vraag aandacht (ik lijk mijn hondentrainer wel die zegt dat ook altijd) en op het moment dat je die lijkt te hebben, laat je de gaai opstappen, eventueel nog na een soort van gedagzegging of complimentje.

Middel wil ook wel eens niet, en zeker bij Leo niet altijd. ALs Middel op de papegaaienspeelplaats zit en hij moet in zijn kooi (omdat we op bed gaan) dan roep ik meestal eerst: Middeltje? En even een kleine aanraking of complimentje en dan pas gaat de hand onder zijn snufferd. Sla ik de eerste fase over, reageert ie ook wel eens hakkerig ;).

Hoi Barbara,

nu ik jouw verhaal zo lees met eerst even contact zoeken en dan wat van hem eisen, moet ik zeggen dat ik dat ook doe. Dat gaat automatisch en onbewust al. Dus vandaar dat ik dat in mijn verhaal dus niet getypt heb. Je hebt het perfect zo aangevuld.

Maar even over onderstaande quote

Hoe reageer jijzelf als een wildvreemde je ineens een klap op je schouder geeft?

Mark is toch geen vreemde meer voor Simon? Als ik jou nou de tegenovergestelde vraag stel: Hoe reageer jijzelf als je partner je een klap op je schouder geeft?

Ik lees dat Simon voer opgeeft naar Mark toe, dus er is al een band ontstaan tussen die 2. Simon ziet Mark dus al duidelijk als maatje/partner/verzorger

???   :CENS

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2006, 23:45:20 pm »
Ik steek niet "zomaar" mijn hand uit om Simon op te laten stappen,maar zeg eerst "Simon" of "Siem" tegen hem (zo noemt hij zich zelf ook wel eens) alvorens ik hem effe wil kroelen,opstappen of wat dan ook...miss had ik dat er bij moeten zeggen,maar dat heb ik eigenlijk nooit bewust gedaan ,eerst wat tegen 'm zeggen en dan pas laten opstappen,kroelen oid,maar eigenlijk is dat vanaf begin af aan automatisch gegaan.

TWEETY

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2006, 08:11:08 am »
Het leek allemaal zo goed te gaan met Simon hier in huis ,maar sinds gisteravond  bijt hij me steeds vaker.
Voorbeeld;als ik hem normaal uit z'n kooi haal dan laat ik 'm opstappen en zeg dan "stap op" dan stapt hij op en zo haal ik 'm uit zijn kooi.Dan plaatst ik 'm op de grond,standaard of op m'n schoot,dit gaat allemaal perfect ,maar.....tot gisteren avond...ik wilde Simon dus uit z'n kooi halen en deed hetzelfde als normaal,maar deze keer had hij waarschijnlijk geen zin en hapte naar m'n vinger,ik zei toen "nee,niet doen" en negeerde hem even,vervolgens wilde ik het weer proberen en toen hapte hij naar mijn vinger en beet er in...ik heb m'n hand in de kooi gehouden om hem niet te laten merken dat ik er "anders" van wordt,maar telkens greep hij naar mijn hand,toen "nee,niet doen" gezegd en de kooi deur gesloten en hem voor "straf" daar laten zitten en genegeerd.Vandaag precies weer hetzelfde,toen heb ik 'm weer even laten afkoelen en de deur pas later weer opengezet...ik liep heel even weg en daar was hij zelf uit de kooi gekomen en zat boven op zijn kooi.Even later was hij er af en liep op de grond en wij zaten op de bank en hij wil dan vaak op schoot komen zitten en dan plaats ik mijn hand voor hem zodat hij dan op kan stappen,dit ging goed tot dat hij op schoot zat.Ik had wat lekkernij'tjes bij me en voerde Simon deze,omdat hij nog niet gebeten had en om hem even te verwennen.Op een
gegeven moment wilde ik opstaan om wat te doen en wilde ik Simon laten opstappen om elders te plaatsen en zodra ik mijn hand naar hem toe reikte om 'm op te laten stappen greep hij er weer naar en beet en hield vast,best effe pijnlijk ,maar liet me niet kennen wederom.Ik heb toen weer "nee,niet doen" gezegd en hem in zijn kooi geplaatst.Wat kan ik hier aan doen?

hoi mark,

ik heb ongeveer het zelfde probleem met tweety(zie topic gelukkig of ongelukkig bij gedrag en verzorging)
het is zomaar van de ene op de andere dag gebeurd en zonder reden, ik heb er veel verdriet van, het is ondertussen al een maand of 3 en er is nog geen verbetering :(

in ieder geval hoop ik dat alles nog goed komt met simon

gr san

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #8 Gepost op: mei 27, 2006, 17:09:33 pm »
Wat balen voor je zeg!
Ik mag toch niet hopen dat het hier zo lang gaat duren.
Jij sterkte en succes gewenst! ;)
Tot nu toe gaat het goed by the way,al ben ik zelf vandaag niet veel bij 'm geweest..
Update volgt!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #9 Gepost op: mei 27, 2006, 19:59:53 pm »
Flurry heeft ook van die neigingen  :( maar meestal is dat na twee of drie keer weer over  :thumsup:
Als hij mij de eerste keer bijt zeg ik heel duidelijk :nee,pas op he ! nee,pas op hoor !
Meestal schrikt hij dan een beetje en stapt hij daarna wel op  :thumsup:

Pluisje

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 28, 2006, 22:49:56 pm »
The Birdman, doorzetten!, het komt zeker goed, Simon is erg op jou gesteld
en dat is je kracht. Jij KAN hem manipuleren met je aandacht!

Moeilijk. Het is echt aanvoelen wat je op het moment moet doen  :CENS
Maar ik ben mee eens dat je je hand niet weg moet trekken als hij bijt bij het opstappen.
Mijn mening is dat je dat wel moet laten merken dat je bijten afkeurt.
"Evil eye" - hem heeeel vuil in zijn ogen aankijken, "nee, niet doen", wat Antonia ook zegt.
Hopen dat hij je aan het uitproberen is en dat het snel over is ook.
Sterkte  :-* Het komt wel goed.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: mei 29, 2006, 08:43:36 am »
Ja hoor, zeker komt het goed!! Laat je niet intimideren, dan is het zo afgelopen!! ;)

dutchgerard

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 29, 2006, 12:18:02 pm »
Mark let vooral op je houding, je moet dominant en zonder twijfel overkomen.
Heb ik van Jefta geleerd, en het werkt nog steeds.
Als het je echt niet meer lukt (wat ik niet geloof) moet je eens een afspraak met hem maken.
Hij doet het graag.

Sanco

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 29, 2006, 15:14:23 pm »
Kun je het misschien proberen met een 'opstapstok'? Dat je hem leert om op een stokje op te stappen, zodat hij daar lekker in kan bijten? Dan is het voor jezelf misschien wat langer vol te houden en kun je hem uitbundig belonen (met wat lekkers) als hij het uiteindelijk doet. En daarna weer verder met de hand proberen? Of is dit geen goeie methode? Ik weet het verder eigenlijk ook niet hoor!  :)

In ieder geval heel veel succes!

fred

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2006, 23:47:33 pm »
Hallo Birdman,

Ik heb dan wel geen grijsje (zoals ik overal lees) maar een witkuif en die kan heel hard bijten en Fred heeft ook een tijdje een 'uitprobeer-tijd' gehad dat ie gelijk in je vingers of hand beet. Eerst was ik heel erg verbaasd maar vooral ook teleurgesteld, je wilt een band opbouwen en je hebt het gevoel dat je afgewezen wordt, daarna heb ik fred aangepakt door hem op het moment als hij mij beet, hem bij zijn ondersnavel vast te pakken en NEE te zeggen, fred kent het woord nee en daarna heb ik hem langzaam losgelaten. Na een tijdje is het bij fred echt over gegaan en doet hij het niet meer.

De aanhouder wint zeg maar.

karin en fred