Auteur Topic: voeding grijsje 4,5 weken  (gelezen 1628 keer)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
voeding grijsje 4,5 weken
« Gepost op: mei 27, 2006, 15:46:05 pm »
Hallo,
Pika, mijn grijsje is door mij noodgedwongen met 15gr met de hand grootgebracht (de ouders hadden de 2 oudere jongen al dood laten gaan). Het voeren ging goed en nu is ze met 4,5 week ca 300gr, de weegschaal heeft het begeven dus moet eerst een nieuwe halen. Ze zit op 5 voedingen soms zelfs 6, het is net of haar krop niet groot genoeg is om grotere hoeveelheden voeding binnen te krijgen 20 is vaak echt het maximum. Ik gebruik nutribird A19 en zorg ervoor dat het voer tussen de 38 en 39C is en blijft. Wel krijgt ze veel interesse voor andere spullen in haar couveuze, doekjes en speeltje. Mijn vraag is moet ik haar dwingen meer pap tot zich te nemen of haar interesse in ander voer( en zo ja wat voor voer) te stimuleren. Dat ze meerdere keren per dag gevoerd moet worden vind ik zelf geen probleem, maar wel dat ze er zolang over doet ca 30min. voor 20cc.

Riboet

• Gast
Re: voeding grijsje 4,5 weken
« Reactie #1 Gepost op: mei 27, 2006, 19:31:30 pm »
Dat probleem had ik bij mijn eerste grijze ook. Dat bleek een kwestie van aan elkaar wennen te zijn en was vooral te wijten aan degene die voert = ik dus en mijn onwennig en onhandigheid. Het punt is de vicieuze cirkel waarin je terecht komt. Het duurt te lang en de vogel gaat om zich heen kijken (of nog erger: weglopen). Daardoor duurt het nog langer en vind de vogel het nog veel vervelender, gaat nog meer andere dingen doen en neemt nog minder tot zich etc.. . Nu weet ik dat die fase komt en dwing nu iets meer en ben uiteraard nu ook een stuk sneller en handiger geworden, dus nu overkomt het me niet meer (even afkloppen). Ik houd voor de papvoeding trouwens 37/38 graden aan.

Voer je met een spuitje (even geen zin om terug te zoeken), daarmee kun je de snelheid van het voeren iets opvoeren, met een lepeltje ben je afhankelijk van de gaai.

Overigens zou ik die 20 cc loslaten. Kijk naar de krop. Vol is vol en overvol voeren is gevaarlijk. Ik kreeg bij mijn eerste gaai ook adviezen en richtlijnen in de vorm van cc's en ooooh wat werd ik zenuwachtig toen ik dat er niet in kreeg en mijn Joortje door dat aandringen nog veel meer de kop in de wind leek te gooien en er nog minder in leek te gaan! Wat een drama was dat. Daarom kijk ik niet meer naar de cc's. Ik kijk naar de krop. Vol = vol en voer liever een keertje meer per dag dan een keer te kort. 300 gram lijkt me een mooi gewicht voor je gaaitje van deze leeftijd.

30 minuten voor een voerbeurt van 1 vogel is inderdaad errrug lang. Gaat het in het begin wel vlot? Dan is die 20 cc waarschijnlijk gewoon te veel. En als je de pap een graadje koeler aanbiedt?

Het eerste vaste voer dat ik hier aanbied, is fijngeprakte appel met eikrachtvoer. Het grappige is dat ze dat, eenmaal volwassen, nog steeds heel erg lekker vinden  ;).

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #2 Gepost op: mei 27, 2006, 19:54:51 pm »
leuk te horen dat ik niet de enige ben bij wie dit gebeurd. Het probleem met voeren is inderdaad ontstaan toen ik las hoeveel hij ongeveer moest krijgen, dus ik ga gewoon weer voeren zoals ik dat van te voren deed. Mijn probleem is dat als hij aangeeft dat hij zat is hij op 6 x 10/15cc zit en dit lijkt mij toch echt wat weinig en zijn krop zit dan nog niet vol. Kan het kwaad als ik dan gewoon overstap op even 7 voedingen en gewoon het aanzie wanneer Pika meer tot zich neemt? Welke leeftijd begin jij dit extra voer aan te bieden?

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2006, 20:33:48 pm »
Ik heb Pika net 10cc gegeven ging met smaak en lekker snel zonder te veel morsen. Daarom direct niet meer gegeven dan maar 1 of 2 keer extra bedankt voor de reactie.

djemi

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 28, 2006, 19:32:58 pm »
Sjah ik ben ook maar een leek hoor, maar toen die van mij nog zo klein was at hij ook slecht. Hij kreeg ook nutribird.
Ik ben toen op aanraden overgestapt op ander handopfokvoer, Kaytee, en sinds ik dat ben gaan geven had ie nergens meer last van en at gewoon de hoeveelheid die hij nodig had.

Ik vind het eigenlijk wel een beetje raar dat je maar liefst tot 7x kleine hoeveelheden pap geeft, begrijp wel dat er niet meer in kan maar als het zo blijft zou ik er toch ff naar laten kijken!

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2006, 18:56:33 pm »
Het gaat nu al veel beter!  Pika krijgt nu 5 keer op een dag. Het spuitje met de maatverdeling overboord gegooid. Kijk gewoon naar de krop. Ik krijg ook een beetje het idee dat het doorkomen van de veerpennen invloed heeft gehad. Lijkt zo lief die kleine rode puntjes  :hart:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2006, 18:59:08 pm »
Gelukkig dat het beter gaat! ;)

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #7 Gepost op: juni 05, 2006, 16:37:29 pm »
Pika eet wel wat gemakkelijker, maar ik denk toch dat ik Kaytee ga proberen. De eerste 5 tot 10cc gaat als een trein, maar daarna is het net alsof ze het niet lekker vind. Al een beetje gerommeld met de temp maar ik denk dat ze het gewoon niet zo lekker meer vind. Mijn man is zaterdag al een aantal zaken bij langs geweesd: geen Kaytee, dus morgen maar weer verder zoeken.

groetjes Jeannette

djemi

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 06, 2006, 22:32:04 pm »
Je kan het bij de Vogelkelder kopen weet ik, heb ik het zelf ook verkocht en als het tever van huis is kan je het ook via internet bij ze bestellen http://www.de-vogelkelder.nl/index_main.htm

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2006, 08:26:46 am »
Ik heb het al in huis. Ze staat nu op 1/3 nutribird en 2/3 kaytee,maar het lekker vinden nee hoor :CENS Voer nu af en toe ook met lepeltje. Ze lijkt wel op mijn tweeling die hadden ook een hekel aan pap ;D Kan nu niet wachten tot ze ander eten gaat proberen. Iemand hiervoor nog suggesties? Ze eet de pap nog steeds met tegenzin maar is ontzettend levendig.

groetjes Jeannette