Auteur Topic: Kira, onze nieuwe Bonte Boer, is gearriveerd!  (gelezen 11979 keer)

007

• Gast
Kira, onze nieuwe Bonte Boer, is gearriveerd!
« Gepost op: juni 14, 2006, 16:53:48 pm »
Gisteren konden we haar ophalen. Ik was al bang dat het niet door kon gaan omdat de bestelde kooi maar niet kwam, maar gelukkig mochten wij van de fokker wel een kooi voor een aantal dagen lenen. Dus gisteren is ze toch nog gearriveerd.
De kweker dacht dat het een popje was, dus hebben we haar Kira genoemd. Kira is een Bont Boertje, maar dan de roodbuik variant en ze is nu ongeveer 11 weken oud.
Maar nu we haar hebben, heb ik een paar vraagjes. Kira is best tam, ze blaast en gromt niet (dat doen ze toch wel eens, als ze bang zijn ofzo?) en loopt ook niet weg als je bij de kooi gaat staan. Maar als je haar wilt aanraken, dan maakt ze een geluidje (ik kan het niet echt omschrijven, echt boos klinkt het niet, maar veel verstand heb ik er niet van) Het lijkt wel een parkiet geluidje. Als je haar dan wel aanraakt, dan 'proeft' ze je hand, ze bijt dus niet. Maar is dat geluidje een teken dat ze het niet leuk vind? Ze maakt alleen geluid als je haar wilt aanraken, maar doet dat niet altijd. Verder heeft ze nog niet veel lawaai gemaakt. Is dit normaal?
Ook het opstappen wil niet zo. Omdat ze nog maar 11 weken is heeft ze dit nog niet geleerd. Elke keer als ik het probeer loopt ze weg. Alleen als ik haar zover krijg dat ze geen kant opkan dan op mijn hand, gaat ze erop. Maar ook zo snel weer af. Komt dit omdat ze moet wennen? Ben ik te ongeduldig met haar het opstappen leren?
Vandaag heb ik haar ook even op haar kooi laten zitten. Maar ook dat lijkt ze wat eng te vinden. En van de kooi af al helemaal. Als ze op mijn hand zit, wil ze het liefst naar mijn schouder. Dat is toch een teken dat ze het nog niet helemaal vertrouwen (dan zoekt ze toch een hoger plekje?)? Hoelang zou het ongeveer duren voordat ze gewend is en het leuk buiten de kooi vind?
Ik weet het, veel vraagjes. Maar ik wil niks forceren en graag weten of ik ook te snel wil ofzo. Bovendien wil ik dat mijn Kira gelukkig is.
Ow ja, vergeten. Aangezien jullie gek op foto's zijn  :):

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: Kira, onze nieuwe Bonte Boer, is gearriveerd!
« Reactie #1 Gepost op: juni 14, 2006, 16:56:28 pm »
nog zo jong en net een nieuwe omgeving ff geduld ;), is ze met de hand grootgebracht?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: juni 14, 2006, 19:10:17 pm »
Gefeliciteerd! :thumsup:
Het maakt idd verschil of Kira handopfok is of niet. Met handopfok zijn ze al aan handen gewend. Maar op je hand laten opstappen, zo moet je wel beginnen. Ook al stapt ze er even snel weer af. Oefening baart kunst!
Maar jij bent volgens mij wel een beetje ongeduldig hoor  :)
Maar het is ook zo leuk en nieuw en spannend he ;)

007

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 14, 2006, 19:52:43 pm »
Ach ja, ik weet dat ik misschien wat ongeduldig ben. Ik ga het wel wat rustiger aan doen.
Ze is wel handopfok, tenminste, vanaf 5 weken. Het is dan ook niet zo dat ze echt bang is voor handen. Ze neemt ook alles wel aan. Maar als je haar wilt pakken of laten opstappen loopt ze weg. Niet zo heel snel en zonder paniek gedrag/gefladder, maar ze gaat er wel vandoor. Misschien wil ze gewoon nog niet opgepakt worden? Eerst vertrouwen winnen?
Wat mij trouwens ook opviel is dat ze heel vaak haar vleugels even uitrekt met een pootje mee naar achteren. Nu weet ik dat vogels dat af en toe doen, maar zij doet het wel heel vaak. Is dat misschien een soort van nerveus gedrag?
Ook probeert ze nog niet echt contact te maken met ons. Ze zit in de kooi, loopt wat rond, eet en drinkt, maar komt niet op ons af.  Maar ook dat zal zeker wel komen nadat ze gewend is?
Verder vind ik haar dus ook heel stil. Ze maakt af en toe een soort van parkiet geluidje (en meestal dus alleen als je haar benaderd). Zijn BB'tjes altijd zo stil? En is dat geluid maken bij benadering een waarschuwing ofzo?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: juni 14, 2006, 20:27:28 pm »
als ik het zo lees vermoed ik dat het geluidje dat jij hoort zo'n piepgeluidje is,klaaglijk toontje ??
dat vleugelspreiden op één pootje is helemaal geen tic-nerveux dat is gewoon om hem/haar uit te rekken,zoals wij onze armen naar boven steken en ons uitrekken,
geef haar wat de tijd om te wennen,ik denk niet dat ze echt bang is hoor,maar het is de derde keer in haar korte leventje dat ze van omgeving veranderd,eerst bij de ouders,dan alleen in de kweekbak en nu helemaal ergens anders,met alle vreemde geluiden,geuren,mensen die regelmatig haar komen bekijken ,etc....
snap je wat ik bedoel,geef haar wat tijd ,ik snap best dat je ongeduldig bent hoor,onze flip was ook zo klein en ik ook zo ongeduldig
maar je kan toch niets forceren dus geef haar en jezelf de tijd om te wennen en elkaar te kenne
veel succes ermee

007

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2006, 21:12:06 pm »
Ja, ik ga het ook rustiger aan doen. Niet dat ik dingen forceerde hoor, maar ik laat haar alles doen als zij daar klaar voor is.
Zo heb ik vanavond het 'dakje'  van de kooi open gezet. Ze mocht er dan zelf uit komen als ze dat graag wou. En dat deed ze ook. Ze zat mooi boven op de kooi. Ik heb toen niks gedaan, alleen tegen haar gepraat en haar wat zaadjes aangeboden. Maar het vreemde was dat ze graag op mijn schouder wilde zitten. En dat terwijl de kooi waarop ze zat hoger was dan mijn schouder!? Ik dacht dat onzekere papegaaien altijd het hoogste plekje opzochten, maar ze wou duidelijk liever op mijn schouder zitten. Ik heb haar toen tegen beter weten in op mijn schouder laten zitten (omdat het blijkbaar even niks met dominantie uit had te staan, ze ging immers van een hoger plekje naar een lager plekje - mijn schouder). Daar heeft ze een tijdje gezeten en wat zaadjes gegeten. Daarna heb ik haar laten opstappen op mijn hand en weer de keus gegeven om terug naar haar kooi te gaan. Daar kroop ze dan ook weer in. Heb ik dit zo goed aangepakt?
Heel erg bedankt trouwens voor jullie hulp en adviezen. Ik ben echt blij dat ik dit forum heb gevonden. Het is duidelijk dat dit mijn eerste papegaaitje is en dan wil ik natuurlijk dat alles goed gaat  ;)
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2006, 21:14:20 pm door 007 »

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #6 Gepost op: juni 14, 2006, 23:55:44 pm »
ik persoonlijk heb er niets op tegen dat de gaai op mijn schouder zit,ik voor mezelf vind het zo handiger daar ik dan toch men handen vrij heb

maar wat de keus van kira betreft vermoed ik eerder dat ze dicht bij jou wou zijn,op je schouder heeft ze het gevoel dat je echt kort bij haar bent,ze vertrouwd je blijkbaar al goed vermits ze spontaan de keus maakt dus dat is  :thumsup:
en als je vragen hebt ,stel ze maar gewoon,geen angst voor domme vragen,want die zijn er niet,en trouwens die stel ik af en toe nog zelf eens hoor
dus vraag maar raak !!okéé

ps,geef je haar ook pellets ? vers fruit en groenten ?

007

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2006, 11:54:10 am »
Ok, dus op het schouder zitten is toch niet zo verkeerd? Want als ik haar eindelijk op mijn hand heb wil ze niks liever dan op mijn schouder. Hoe leer ik haar goed op mijn hand te zitten (ook op commando). Ik vind dat dus lastig omdat ze steeds wegloopt. Op een tak doet ze het wel.
Op dit moment zit ze op haar kooi. Ze zit haar te poetsen en wat aan de tak te vreten (het is een krulwilgen tak). Volgens mij is ze dus op haar kooi aardig op haar gemak.
Wat mij trouwens opviel is dat ze aan de onder kant van haar snavel een soort gat heeft? Dat gat zit dus aan de onderkant, bij haar hals. Het is net alsof de snavel niet helemaal doorloopt, vast aan haar kop.
Ze krijgt trouwens geen pellets. Volgens de kweker was dat onzin. Ze krijgt nu dus gewoon papegaaienvoer en groente en fruit. Ze heeft al wortel, kers en appel gehad. En dan natuurlijk ook die wilgentakken.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: juni 15, 2006, 12:18:19 pm »
 Ja, er zijn veel verschillende meningen, maar  het is wel degelijk gebleken dat pellets heel goed zijn voor papegaaien. Doe dan in ieder geval half om half!

Heb een beetje geduld met Kira, als ze het op de stok wel goed doet, dan is dat een mooi begin. Ik houd Sjakko altijd op mijn hand en heb dat haar ook moeten leren. (ik hield mijn hand boven haar koppie als ze naar boven wou klauteren en nu weten we beiden niet beter!! ;)

007

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 15, 2006, 17:27:33 pm »
Ik heb de kweker gevraagd of half om half ook goed was, maar hij raadde dat erg af. Hij kweekte al zijn vogels op zaden en had nooit problemen gehad. Hij vond pellets niet goed, overbodig en maar duur.
Nu is mij weer wat opgevallen bij Kira. Soms maakt ze een soort knorrend geluidje. Echt heel zacht en het lijkt diep van binnen te komen. Weer is het moeilijk te omschrijven maar een soort van brrrrrrr of gewoon rrrrrr lijkt er het meest op. Is dat een soort van waarschuwing, het zogenaamde brommen?

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #10 Gepost op: juni 15, 2006, 17:54:34 pm »
eenzijdig eten is voor mensen niet goed dus ook niet voor dieren ook al heb je een zaadmengsel. Ze eten vaak niet alles. Ik ben van mening dat je je dieren zoveel mogelijk verschillende dingen moet aanbieden die goed voor ze zijn. Maar ja wie ben ik :-[

Loesje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 15, 2006, 18:02:56 pm »
Ik heb ook een bbtje en hij krijgt pellets, zaden (zonder zonnebloempitten), fruit, groente, eivoer en extraatjes (keer een stukje broodkorst etc).
Ik sluit me aan bij Pika, beetje afwisseling is goed.
En dat gat onder aan de snavel is heel normaal hoor, ik was er eerst ook bezorgd om :-[ maar het is heel normaal.
(je bedoelt toch onder aan de snavel, einde hals een soort indeuking?)

Loesje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 15, 2006, 18:03:28 pm »
Oh en voor ik het vergeet: Heel erg gefeliciteerd met Kira :thumsup:

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 15, 2006, 20:37:17 pm »
Gefeliciteerd met je mooie vogel! :thumsup: Hij is PRACHTIG! :hart:

Als ik jou was zou ik eens gaan oefenen met opstappen als t een beetje donkerder wordt...savonds ;) Dan gaat t vast beter ;)

Trouwens...het schouder of hoog zitten heeft niet echt met dominantie te maken hoor, maar je kunt wel minder goed zien hoe je vogel zal reageren op situaties als hij naast je hoofd zit en dus minder goed ingrijpen (afleiden met dingetjes) op momenten van onzekerheid of bijten. En later kan het t idee van partner band versterken (altijd knus naast elkaar zitten), waardoor hij minder aardig wordt naar anderen omdat hij jullie wil beschermen. Dat wil je liever niet, want hij moet niet onaardig tegen anderen zijn en je kunt geen partner worden :) Verder willen ze vaak minder goed opstappen als ze altijd hoog zitten...het is daar fijn en ze willen er dan mss liever niet vandaan, want opstappen betekent dan een minder fijne (lagere) plek en daarom  gaan ze soms moeilijk doen en worden uiteindelijk onzekerder. Als  je hem dus niet altijd op je schouder laat, of niet altijd hoog laat zitten, maar hem er alleen zelf af en toe neerzet, dan draai je dat om ;) Hij hoeft dus niet altijd te bepalen wat er gebeurt, waar hij zit en wat eng is...daar ben jij voor en dat geeft zekerheid ;)

Verder zou ik hem wel pellets geven naast zn andere eten...maakt niet uit wat die kweker zegt. Als hij alles wist....dan had hij hem ook wel al t opstappen geleerd :-[ :) Maar het komt echt wel goed tussen jullie...jij bent duidelijk gek op hem en hij is straks zomaar gewend :a036:

TWEETY

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 15, 2006, 21:34:25 pm »
kira is mooi :hart:

proficiat :-*