Auteur Topic: Onze Pipo krijgt een vriendje! Maar hoe jong?  (gelezen 5944 keer)

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Onze Pipo krijgt een vriendje! Maar hoe jong?
« Gepost op: juni 18, 2006, 14:19:17 pm »

Inmiddels is Pipo alweer 14 weken, de baby-snavel is verdwenen wat hij op bovenstaande foto nog wel had. Deze week krijgt hij er een vriendje bij. De kweker is eventueel bereid me een jong te verkopen die nog gehandvoerd moet worden maar ik moet er dan zelf mee starten omdat hij er geen ervaring mee heeft. Pipo hebben we wat verder weg gehaald omdat die kweekster er wel ervaring mee had (handvoeden). Ik ben er nog niet uit hoe jong ik hem zal nemen ik kan ook een jong nemen die op het punt staat uit te vliegen maar het lijkt mij dat die ook nog bijgevoed moet worden? Of zou dit jong bij Pipo gaan bedelen en zou Pipo dan gaan bijvoeden? Dit werkt zo namelijk wel bij grasparkieten. Ik heb zelf wel ervaring dus met handvoeden maar het is jaren geleden dat ik zelf gestart ben met het handvoeden van een kuikentje. Kan iemand mij een tip geven wat ik het beste zou kunnen doen? Ik kan natuurlijk ook wachten tot het jong uitgevlogen is en zelfstandig kan eten maar is het dan moeilijker het jong tam te krijgen? Handvoeden op zich is dus geen probleem alleen de start; dan ik zal het vogeltje er eerst aan moeten laten wennen en daar heb ik dus wel ervaring mee maar dat is jaren geleden.
En verder graag tips over het bijelkaar zetten of geeft dit geen problemen omdat Pipo nog zo jong is?
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2006, 14:25:32 pm door Dianne »

Offline Dianne

• Super Parrot
Re: Onze Pipo krijgt een vriendje! Maar hoe jong?
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2006, 22:06:58 pm »
Inmiddels hebben we gekozen voor een net uitgevlogen jong van net 8 weken. Ze zitten nu een uur bijelkaar en het is eindelijk een beetje rustig in de kooi. Het was een aardig gesteggel vooral vanuit Pipo. Hij viel Kiko meteen aan. Ik heb ze toen even met kooi en al buiten bij de parkietenvoliere gezet omdat Pipo dat altijd heel intressant vindt. Nu werd hij daar inderdaad ook wat rustiger van en gunde Kiko wat rust. Nu staan ze dus op hun eigen plek in de kamer ik hoop dat het morgen er wat vriendelijker aan toe gaat. De kooi en spulletjes hebben we van te voren schoongemaakt en anders ingericht zoals ik hier al gelezen had.

TWEETY

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2006, 22:10:56 pm »
veel succes ermee :-*

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2006, 23:00:41 pm »
Up-date  :P
Helaas mag Kiko alleen aan de tralies hangen van Pipo. Zo gauw Kiko op een stok gaat zitten en al zeker op de schommel of touwladder wordt Kiko weg gejaagd door Pipo.  :( Wat een eigenwijs ding is Pipo!  ::)

Is dit allemaal nog binnen de perken volgens jullie?

jeske5

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2006, 23:05:08 pm »
in principe is dat heel normaal, zeker in het begin. mij lijkt het echter wel verstandiger om ze voorlopig niet in dezelfde kooi te doen, maar ze eerst aan elkaar te laten wennen op 'neutraal' terrein.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2006, 23:11:58 pm »
Tja dat heb ik ook wel eens gelezen, ik heb de afgelopen dagen contact gehad met verschillende kwekers en die vertelde me juist om ze meteen bijelkaar te zetten zeker omdat Pipo nog zo jong is  :CENS Ik denk dat ik ze vanacht bijelkaar laat, vliegt Pipo morgenvroeg meteen Kiko weer aan de kan ik hem alsnog apart zetten.

jeske5

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2006, 23:15:56 pm »
volgens mij heeft dat met de leeftijd niet zo veel te maken, eerder met het feit hoe erg Pipo de kooi al als zijn territorium ziet. hij ziet Kiko dan als indringer.

ik zou ze vannacht even apart zetten, omdat je ze dan dus ook niet in de gaten kan houden. en dan overdag als je thuis bent bij elkaar in de kooi, of allebeu uit de kooi.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2006, 23:23:08 pm »
Oke misschien inderdaad wel wat verstandiger. Daarbij lijkt het me voor Kiko prettiger als ze zich wat rustiger ergens kan neer nestellen op een stok ipv aan de tralies.

jeske5

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2006, 23:24:29 pm »
idd, dan kan hij/zij ook rustig wennen.
ik wens je in ieder geval veel plezier met de nieuwe aanwinst!  :-*

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: juni 19, 2006, 13:05:39 pm »
Hoe lang duurt het normaal gesproken gemiddeld voor de 2 met elkaar kunnen opschieten? Pipo is erg op mensen gericht dat bleek net wel toen ik ze samen los liet. In eerst instantie ging hij natuurlijk meteen naar Kiko en haar ook een beetje lastig vallen maar gelukkig niet zo erg als gisteren. Maar hij stond haar ook een beetje dommig aan te kijken als Kiko typische aga geluidjes maakte (dit maakt Pipo bijna niet). Uiteindelijk kwam Pipo naar mij toen en liet hij Kiko totaal links liggen. Met het terug zetten dacht ik slim te zijn om Pipo even bij Kiko in de kooi te zetten omdat dat een vreemde kooi voor Pipo is maar helaas ook daar meende hij de baas te kunnen spelen. Mijn dochtertje is helemaal van slag en weet nu niet wat ze er van moet denken. De kweker heeft gezegd dat we mogen ruilen of terug brengen als het niet lukte met de 2 dus dat heeft ze nu in haar hoofd terwijl ze Kiko eigenlijk niet kwijt wil, ze heeft hier tussen de middag aardig wat traantjes gelaten. Ik heb haar ook verteld dat we het zeker een tijdje kans moeten geven. Maar helaas heeft Pipo al doorgebeten in Kiko's vleugel dus in haar ogen is het wel erg zichtbaar dat Pipo Kiko (nog) niet leif vindt. Graag jullie mening: hoe snel merk je een klik of juist een anti-klik?

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #10 Gepost op: juni 19, 2006, 13:14:53 pm »
Mijn mening is niet pushen met bijelkaar in de kooi zetten. Gewoon buiten de kooi aanelkaar laten wennen. Dit kan heel snel gaan maar soms duurt het ook wel even.Kiko maakt andere geluiden dus voor Pipo is dat helemaal maar raar. Ik zou nog even geduld hebben als ze wel eenmaal buiten de kooi met elkaar overweg kunnen, neem dan pas de volgende stap. Kleine tip als je ze dan in Pipo's kooi wilt hebben verander de kooi, dan is het voor allebei een "vreemde"kooi. Uiteindelijk konden mijn aga'tjes het goed met elkaar vinden. Deze ervaring heb ik met volwassen aga's maar ook met een jonkie erbij

Jeannette

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: juni 19, 2006, 13:26:57 pm »
Super bedankt voor je snelle reactie Jeannette! Een hele opluchting! Misschien dat mijn dochtertje straks wat gerustgesteld kan worden hiermee. Buiten de kooi was Pipo ook niet gemeen wel plachen maar niet bijten richting ogen e.d wat hij wel probeerde in de kooi. (Ik weet trouwens het geslacht van beide niet maar praat automatisch van hij en zij) Zou het kunnen dat Pipo die geluiden niet kent omdat hij gehandvoed is?

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #12 Gepost op: juni 19, 2006, 13:44:17 pm »
ja dat kan. Wat geslacht betreft hoeft het ook niets uit te maken. Heb een keer 2 poppen bijelkaar gezet en een keer 2 mannen ging allemaal goed! maar je hebt soms eigenwijze vogels. Als Kiko "natuurlijke"geluidjes maakt is de kans groot dat Pipo ze snel mee gaat doen. Het rare is dat dit met kromsnavels wel lukt met mijn tortelduif en hiervoor een diamantduif lukt dat niet als je deze vogels met de hand grootbrengt zonder soortgenoot accepteren ze deze nooit! meer.

jeannette

jeske5

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 19, 2006, 13:55:11 pm »
toen wij onze tweede aga erbij kregen hadden wij Donut al een jaar. hij was erg aan ons gehecht en begon voornamelijk mij echt als partner te zien: voer opgeven, op mijn hoofd rijden...
in het begin was donut dan ook erg jaloers op muffin omdat die nu ineens ook aandacht kreeg. hij gunde muffin niks en kon hem niet luchten of zien. we hebben ze elke dag samen uit de kooi gehaald, dus niet Muffin alleen. zorg echt dat ze allebei tegelijk aandacht krijgen, zodat Pipo daar in ieder geval niet extra jaloers van kan worden. besteed geen aandacht aan geruzie, totaal negeren. als Pipo namelijk merkt dat hij jullie aandacht kan krijgen door Kiko lastig te vallen, zal hij dit zeker blijven doen!
na ongeveer een week hebben we de kooi van Muffin op de grond gezet, deurtje open en allebei de vogels los. zo konden ze zelf beslissen of ze in die kooi wilde of niet. als Muffin er in ging, joeg donut hem er weer uit, terwijl het niet eens zijn kooi was.
omdat wij merkte dat het niet eens zozeer was dat Donut echt een hekel aan Muffin had, maar het puur jaloezie was, hebben we ze na een paar weken gewoon bij elkaar in de kooi gezet en niet gelet op geruzie. zolang ze elkaar niet tot bloedens toe bijten, is het nog acceptabel. ze moeten toch bepalen wie de baas is! niet ingrijpen dus!

heel langzaam begonnen we wat verbeteringen te zien. maar dat waren echt maar heel kleine stapjes. uiteindelijk heeft een maand of drie-vier geduurd voordat ze elkaar echt mochten. nu zijn het de beste vriendjes (en zelfs nu hebben ze nog regelmatig ruzie, maar dat hoort nou eenmaal bij aga's, ze zijn gewoon heel fel  :)).

geduld is echt heel belangrijk, dus ik zou zeker nog niet gaan ruilen omdat je er nu denk ik nog niks van kan zeggen of het wel of niet klikt. er zijn ook wel gevallen waarbij het al vanaf de eerste dag klikt, maar zo gaat het zeker niet altijd.
zolang jij Pipo niet anders gaat behandelen en ze beide aandacht geeft (tegelijk), is er echt wel een kans dat het helemaal goed komt.
ik hoop dat dit je dochtertje ook een beetje geruststelt. het is ook heel vervelend om te zien, dat vinden wij als volwassenen nog wel, laat staan een kind.

succes! :-*

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: juni 19, 2006, 17:37:48 pm »
Onze Joda was al 9 a 10 maanden toen wij Cody erbij kregen. Cody was toen 6 a 7 weken.
Eerst hebben we Cody 2 dagen op een rustig plekje laten wennen. Toen hebben we de kooien naast elkaar gezet en een week later hebben we ze op open terrein (op de grond dus) de eerste ontmoeting laten hebben. Maar een paar minuten. Dat hebben we langzaam opgebouwd. Na weer een week hebben we ze samen in de reservekooi gedaan (dus niet in Joda's kooi en niet in Cody's kooi) voor een half uurtje. Ook dat hebben we opgebouwd. Ik zorgde er wel voor dat er altijd wat lekkers in die wenkooi lag naast het normale voer en water. Dit omdat ik dacht het zo extra leuk te maken.
Op een gegeven ,moment zaten ze hele dagen in de reservekooi en deed ik ze alleen voor de nachten elk in hun eigen kooi. En daarna was het klaar.
Ze "vechten" nu af en toe nog een beetje. Vooral als de ene het voerbakje voor zichzelf opeist (heel stom, want er zijn 2 voerbakjes, maar ja die ene is blijkbaar specialer ::))
Onder Lief en leed kan je lezen hoe het ging toen Cody erbij kwam; het heet: Joda en .......Cody.
Ik vind dat jij ze wel erg snel bij elkaar gezet hebt. Een aga verdedigt zijn territorium en dan is het wel logisch dat je ze niet zomaar bij elkaar kan zetten. Per slot kwam het voor hun als donderslag bij heldere hemel! ;)
Leg je dochtertje maar uit dat ze rustig aan elkaar moeten wennen. Zij zou het ook niet prettig vinden als zij ineens haar bed met een nieuw kindje moest delen.
Succes!