Auteur Topic: een tweede gijsje  (gelezen 6931 keer)

..ingrid..

• Gast
een tweede gijsje
« Gepost op: juni 19, 2006, 18:43:28 pm »
mijn grijsje ernie is nu net 1 jaar geworden.Hij praat nog niet maar fluit als de beste  :).Ik denk dat tie erg lui is met praten maar dat komt nog wel denk ik.
Mijn vraag is ik wil met de tijd een tweede erbij nemen, moet ik dit doen nu hij nog jong is of kan ik beter wachten tot dat hij praat en een beetje volwassen is???????
Je hoort hier zoveel verhalen over, wat is jullie mening??
alvast bedankt  :thumsup:

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
Re: een tweede gijsje
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2006, 19:29:28 pm »
mijn grijsje ernie is nu net 1 jaar geworden.Hij praat nog niet maar fluit als de beste  :).Ik denk dat tie erg lui is met praten maar dat komt nog wel denk ik.
Mijn vraag is ik wil met de tijd een tweede erbij nemen, moet ik dit doen nu hij nog jong is of kan ik beter wachten tot dat hij praat en een beetje volwassen is???????
alvast bedankt  :thumsup:

Een jaar is normaal gesproken een mooie leeftijd om er een bij te nemen,mits je vogel al goed gewend is aan de dagelijkse routine in jullie huis,niet TE veel verwend is,dus TE veel aandacht heeft opgeeist en zo kan ik nog wel even doorgaan hoor ;).
Even serieus soms wennen vogels snel aan de nieuwe situatie,maar het kan ook wel eens wat langer duren,het kan aan de nieuwkomer liggen maar zoals ik met een knipoog al aangaf ook aan de zittende vogel,maar op deze leeftijd komt het uiteindelijk goed,het hangt allemaal van de eigenaar af,d.w.z jullie gedrag naar de vogels toe.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,want ik weet natuurlijk geen achtergrond van jullie eerste vogel,dus dit lijkt makkelijk allemaal,maar kan zo hier en daar wel eens wat probleempjes geven,met name en dat is wel begrijpelijk hoor,dat je TE snel resultaat wil zien.

Sucses.Kees. Ps Stel je vragen gerust maar hoor.

..ingrid..

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 19, 2006, 22:04:37 pm »
ik denk dat ernie redelijk verwend is  ;) hij is een soort kindje van me.Dus ..........Hij heeft wel regels en is vanaf toen die 7 weekjes was bij ons.Dat hij nog niet praat komt denk ik ook dat hij toch wel aandacht van ons krijgt dus hij hoeft niet zo zn best  te doen  :) :)
Maar ik vind het leuk voor m als tie een soortgenootje heeft.
Maar moet ik dan een baby`tje nemen of liever 1 die al wat ouder is?
En trekt tie dan niet alleen naar zn soort genootje maar ook nog naar ons??
een hoop vragen maar ik ben liever goed voorgelicht, dan dat ik dalijk een grote fout maak en de 2 grijsjes ongelukkig zijn en wij ??? ???

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 19, 2006, 22:31:14 pm »
Ik denk dat een kleintje wat makkelijker is, maar nooit heb je de garantie dat het klikt!
Het kan echt een groot succes worden, maar het kan ook tegen vallen.
Dat weet je nooit van te voren!

Tja sommige zeggen dat als het klikt ze meer naar elkaar toe trekken. Maar ik denk niet dat het zo is, dat ze dan ineens niks mee rmet je te maken willen hebben!  :)
En het is wel een heel mooi gezicht hoor om 2 soortgenootjes zo in elkaar op te zien gaan!

Succes!

Gr Corina

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2006, 23:21:31 pm »
ik zou het zelf ook doen als ik zou mogen
of zijn we dan wat egoistisch ??
maar een maateke voor ernie lijkt me heel leuk,doen zou ik zeggen

..ingrid..

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2006, 22:08:32 pm »
Lijkt me idd erg leuk om er 2 te hebben zowieso voor ernie maarook voor ons  :) :). Maar is het dan beter een tweede grijze of een ander soort??
Zijn er nog meer mensen die later een tweede erbij geplaatst hebben??Ik ben erg nieuwsgierig  ;) ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2006, 22:45:48 pm »
ik persoonlijk zou in de grijzen blijven,maar ieders smaak is vrij hé

Africangrey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 20, 2006, 22:49:04 pm »
Ik ben ook erg nieuwsgierig :)
Die grijze van mij is nu 7 maanden geweest en hier komt waarschijnlijk ook een tweede (grijze)
 erbij.
Het lijkt me erg leuk ook omdat hij dan een maatje krijgt, hoop dat het klikt he ;D
Wel wil ik nog een tijdje wachten, tot Jamie wat ouder is, 2 jaar ofzo.

Succes met het zoeken van een maatje voor Ernie :thumsup:

Gr
Ineke

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 20, 2006, 22:51:39 pm »
Hooimeijer raadt als 2e vogel juist vaak een andere soort aan. Niet dat je zijn advies hoeft op te volgen natuurlijk, maar misschien wel boeiend om te horen :)

Offline vivke

• Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: juni 20, 2006, 22:54:33 pm »
Hooimeijer raadt als 2e vogel juist vaak een andere soort aan. Niet dat je zijn advies hoeft op te volgen natuurlijk, maar misschien wel boeiend om te horen :)

en wat geeft hij dan aan als reden?

@ ineke,héhé nu al plannen voor een tweede,een maateke voor jamie  :thumsup:

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 20, 2006, 22:59:19 pm »
Ik dacht omdat je dan minder kans liep dat ze een koppel gaan vormen :CENS

Africangrey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 20, 2006, 23:02:47 pm »

Ja dat heb ik ook weleens ergens gelezen.
Als ik me goed herinner raadt hij een Bont Boertje aan als meest geschikt?

Tommy

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 20, 2006, 23:23:03 pm »
Ja dat dacht ik wel ja. Tenminste noemt hij dat wel als geschikte 2e naast een grijsje. Agas ook geloof ik

Riboet

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 21, 2006, 09:44:10 am »
mijn grijsje ernie is nu net 1 jaar geworden.Hij praat nog niet maar fluit als de beste  :).Ik denk dat tie erg lui is met praten maar dat komt nog wel denk ik.
alvast bedankt  :thumsup:

Ik zou zeggen: zo snel mogelijk. Ik zie dat hier. Riboet is de oudste. Ik denk dat Riboet een jaar of 5 was toen Favo en Middel als jonge gaaitjes erbij kwamen. Het bijzetten ging, maar vergeleken met het bijzetten van Chico in de huidige groep (dus een jonge gaai van pakweg 16 weken in een groep met twee 1-jarigen en een 6-jarige) dat ging zonder slag of stoot. Chico werd meteen geaccepteerd en past helemaal in het groepje. Favo en Riboet accepteerden elkaar niet zo makkelijk.

Brut, een van mijn jongen van dit jaar, ging naar een eigenaar met een jong van vorig jaar. Er zat dus nauwelijks een jaar leeftijdsverschil tussen die twee grijzen. Aanvankelijk verliep de kennismaking buiten de kooi tussen die twee een beetje afstandelijk.Maar de eigenaar (die een houding heeft van: jullie zoeken het maar mooi uit, het is jullie probleem) zette de vogels de volgende dag al bij elkaar IN de kooi gegaan en dat ging prima. Ik zie de grijsjes nog bijna dagelijks en die twee zitten dichter bij elkaar dan Favo, Middel en Riboet anderzijds toen ik die bij elkaar zette.

Overigens zijn Chanel en Brut broer en zus, dus van het tegengestelde geslacht, misschien dat het daarom ook zo snel klikte.

Caiolinda

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 21, 2006, 10:37:47 am »
Vind ik wel een beetje rare reactie van die Hooimeijer dus als mensen een normale vriend of vriendin willen moeten we ook maar een aap nemen.

We gaan toch zelf ook naar de mens toe het is toch veel leuker om een echt soortgenootje te hebben ik heb dit inderdaad ook gelezen en nu wil ik wel reageren.

Voor wie neem je nu eigenlijk de tweede ik neem toch aan dat je dat voor je papegaai neemt en niet voor jezelf dan neem je toch dezelfde en geen andere soort. Tuurlijk zal dat ook wel leuk zijn een andere soort maar je ze zullen misschien nooit echt een goede band krijgen en daar gaat het toch om.

Groetjes Linda