Auteur Topic: Rare veren  (gelezen 2732 keer)

dutchgerard

• Gast
Rare veren
« Gepost op: juni 23, 2006, 10:50:10 am »
Gino heeft sinds een paar dagen rare veren in zijn nek, (gekarteld) weet iemand wat dit is?

Ook wordt zijn nek een beetje kaal.
Alvast bedankt.

Cosch

• Gast
Re: Rare veren
« Reactie #1 Gepost op: juni 23, 2006, 11:19:26 am »
Kan het geen rui zijn?? Die kale plekjes?
Coco heeft ook wel wat veren die gekarteld zijn aan de bovenkant!

Gr Corina

dutchgerard

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 23, 2006, 11:28:14 am »
Ik hoop dat dat het is, heb Gino namelijk nog nooit echt zien ruien dus ik heb er geen verstand van.
Soms verliest hij wel eens een veertje en van die witte pluimpjes maar dat is normaal heb ik begrepen.

Als hij maar niet gaat plukken!

Bedankt voor je antwoord, geeft me weer wat geruststelling.
Verder gedraagt hij zich net als anders dus ik denk niet dat hij ziek is.

Sanco

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 23, 2006, 11:39:18 am »
Soms kan de rui inderdaad kale plekken opleveren. De rui duurt ongeveer 4-6 weken en voor vogels die binnen gehouden worden soms zelfs langer. Dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dat er wat mis is met Gino hoor! Als het na die paar weken niet ophoudt, of er geen einde komt aan het verenverlies moet je misschien de VA een keertje bellen om te vragen wat het kan zijn.

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 23, 2006, 11:42:35 am »
Grijsjes ruien over het algemeen het hele jaar door! Met af en toe een periode waarin het iets erger is!
Maar ik heb ook wel es een grijsje gezien (Aaran van Natascha) Waarbij het in eens met bosjes eruit viel en die had idd even kale plekken. Dat was ook echt ruien dus!

Gr Corina

dutchgerard

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 23, 2006, 11:43:16 am »
Pfffffffff............. maakte me echt wel zorgen.
Vooral als je hem douched zie je toch wel wat kale plekjes, dan is hij ook wel erg nat hoor!
Het vel wat ik er dan onder zie ziet er gezond en roze uit.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 23, 2006, 11:44:11 am »
Dus die karteltjes zijn normaal?

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 23, 2006, 11:48:00 am »
Coco heeft het ook een beetje! Ik denk dat het oude veren zijn of lomp zijn!  ::)
Ik ben ook wel benieuwd of meer gaaien dat hebben!

Gr Corina

dutchgerard

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 23, 2006, 11:48:50 am »
Ik ook!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #9 Gepost op: juni 23, 2006, 12:23:59 pm »
Hier heeft 1 van mijn aga's ook wat kale plekjes en gerafelde veren gehad voor best wel een lange tijd, nu is hij door de rui heen en is hij weer prachtig, dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 23, 2006, 12:35:59 pm »
Dus die karteltjes zijn normaal?

Ik heb die karteltjes wel gezien bij een papegaai die luis had en toen ik Favo daarvan verdacht had die ook dezelfde veren  :CENS. Ik zou voor alle zekerheid even birdspray gebruiken.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 23, 2006, 12:40:33 pm »
Maar Gino komt nooit in aanraking met andere vogels, kan hij dan toch luis krijgen?

Riboet

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 23, 2006, 13:09:51 pm »
Via een takje van buiten? Niet goed afgespoelde groente, fruit? Een wilgetakje met de schors er nog aan? Vanuit het nest? Maar nooit last gehad omdat het er zo weinig waren, maar nu zijn het er wat meer?

Ik zeg niet dat het dat is, maar ik heb zulke veren wel bij besmette papegaaien gezien, maar ik kan me voorstellen dat ook een papegaai die geen contact heeft met de buitenwereld ze kan oplopen.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 23, 2006, 13:53:29 pm »
Ik kijk het nog even aan en hoop dat het gewoon rui is, anders haal ik wel birdspray.

..ingrid..

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 24, 2006, 14:23:46 pm »
ernie heeft dit ook gehad en nog eigenlijk.Hij heeft een kooi waarbij ik het rooster eruit heb gehaald.En steekt vaak zn koppie er doorheen.Ik dacht dat dit hierdoor kwam dus heb het dicht gemaakt met plexiglas. Alleen een weekje of erna zag ik dat tie begon (?) met plukken  :-[ :-[.Dus het kan ook zijn dat dit een begin stadium is van plukken.Nu plukt tie bijna niet meer.Hij deed dit ook alleen op zijn borstje dus of het echt plukken is weet ik niet hij werd wel wat donzig op zn buikje.De huid eronder is idd erg roze
s6!!
ik hoop dat je hier wat aan hebt.