Auteur Topic: Hoogte dominantie (Amerikaans tekst)  (gelezen 2900 keer)

Africangrey

• Gast
Re: Hoogte dominantie (Amerikaans tekst)
« Reactie #15 Gepost op: juli 07, 2006, 18:09:09 pm »
Nou ik moet zeggen dat ik Jamie de eerste 3 maanden niet op de schouder toeliet.
Puur om het feit, dat de schouder niet de plek bij uitstek is om te zitten.
Later mocht hij zo nu en dan op m'n schouder zitten, maar meteen in je gezicht friemelen en iets harder dan toegestaan in je oren bijten :angry:
Dan haalde ik hem meteen eraf om dat af te leren.
Het gaat nu helemaal goed :thumsup: , ik wil gewoon een situatie creeren, waarin Jamie door mij op de schouder toegelaten wordt (ik zet hem erop en haal hem eraf) nooit dat hijzelf naar m'n schouder toe mag lopen.
Als hij bij een vreemde opstapt, heeft hij wel de neiging meteen naar de schouder te hollen en bij ons niet, dus is wel een teken van onzekerheid, maar ik vind het ook wel iets weghebben van 'op je hoede zijn' hoor ;)

Gr
Ineke

jeske5

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: juli 07, 2006, 19:37:29 pm »

Nu spreek je jezelf een beetje tegen he? :)

hoezo spreek ik mezelf tegen?  ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #17 Gepost op: juli 07, 2006, 21:11:57 pm »
 :) Lees maar eens goed.. "Niet dat je dat van een gaai wel wil.."

jeske5

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: juli 07, 2006, 21:56:25 pm »
dat is toch niet mezelf tegenspreken? het ging er om dat een roofvogel niet op de schouder wordt gedragen met het oog op veiligheid. de belangrijkste reden die Hooijmeijer noemt om een gaai niet op je schouder te houden, is in verband met onzekerheid van de vogel. natuurlijk komt daar ook het deel van de veiligheid bij kijken, en je wilt inderdaad ook niet door een papegaai in je gezicht gebeten worden...maar onzekerheid en veiligheid zijn twee verschillende dingen, zeker wel bij beide van toepassing, maar onzekerheid is niet van toepassing op de valkerij.
pff, laat maar, weet niet hoe ik het uit moet leggen, is ook niet echt belangrijk...

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #19 Gepost op: juli 08, 2006, 10:18:43 am »
 ;D :thumsup:

dutchgerard

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2006, 10:37:41 am »
Het is inderdaad makkelijk als je gaai op je schouder zit omdat je dan 2 handen vrij hebt.
Het bezwaar hiervan vind ik dat je je gaai niet onder controle hebt dus Gino zit nooit op mijn schouder maar altijd op mijn arm, been, knie naar gelang dat het uitkomt. Hij probeert het ook nooit meer omdat (in het begin) ik altijd mijn hand boven hem hield als hij wilde klimmen.

Wickingh

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: juli 08, 2006, 10:56:25 am »

dutchgerard

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: juli 08, 2006, 11:10:21 am »
Ja Frank, ik weet wel dat het kan maar de laatste keer trok hij wel de bril van m'n vriendin van haar hoofd.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #23 Gepost op: juli 08, 2006, 11:15:18 am »
Maakt het ook verschil vanaf wat voor een leeftijd je je gaaitje hebt gekregen en of hij moest worden 'heropgevoed'? Pika heb ik vanuit het ei en heb haar vanaf het moment dat het kon overal mee heengenomen om te wennen aan kleuren, geluiden onverwachtse situaties enz. Ze is nu 10,5 week en kijkt nergens raar vanop zowel buiten als binnen. Ik heb haar pas voor 2 dagen geleden voor het eerst op de schouder laten zitten als het mij uitkomt. De meeste bezwaren die ik tot nu toe lees is dat je ze niet onder controle hebt komt dat omdat jullie de vogels ouder hebben gekregen met eventueel een vorige baas (zodat je de vogel niet 'helemaal vertrouwd")of ben ik te optimistich dat ze zo jong bij me is gekomen en denk dat ik haar ken. Moet je je dier niet ook een beetje vertrouwen geven bij andere dieren is dat toch net zo bv ook al voed je je hond nog zo goed op, ook hier blijft altijd een zeker "risico"

gr jeannette

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #24 Gepost op: juli 08, 2006, 11:16:13 am »
Ja Frank, ik weet wel dat het kan maar de laatste keer trok hij wel de bril van m'n vriendin van haar hoofd.

is dit niet gewoon even ondeugend zijn? ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: juli 08, 2006, 11:17:56 am »
Mijn mening:

-ik zie nergens onzekerheid , wel interesse voor leuke dingen bij dat hoofd.
-misschien een nootje of een kusje
-bij de vriendin van Gerard een leuk glinsterding om mee te spelen
-in de vrije natuur zit niet de baas van het stel op de hoogste plek, wel de wachtpost
-waarom zit een vogel zo hoog mogenlijk? Om onbereikbaar te zijn voor belagers vanaf de grond .

Persoonlijk: hoogte en dominatie, ik geloof er niet in,

mvg Frank

Tommy

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: juli 08, 2006, 12:18:37 pm »
Nee, dat maakt niet echt uit Jeannette...Je moet gewoon nooit denken dat je een dier 100% kent ;) Ik kan al mn 6 vogels op mn schouder zetten, doe ik soms ook, en ik vertrouw ze heus wel...maar ik kan nooit in hun hoofd kijken om zeker te weten hoe ze reageren, of hoe ze over een paar jaar zullen reageren als ze ouder zijn. Op je arm voorkom je dat , je ziet hun reactie aankomen en kunt afleiden oid , ook in hun eigen belang. Overigens heb ik ook gelezen dat handopfok vogels eerder zullen bijten dan de net iets minder tamme. Kwestie van durf?

Frank...hoogte en dominantie is dus meestal de verkeerde uitleg van mensen op een heel andere verhaal.
En iedereen kan natuurlijk fotos maken van gaaien op hun schouder, ik denk dat iedereen ze daar wel; eens zet? :) Maar je kunt veel problemen voorkomen door t niet te vaak te doen en als jij met je ara naar buiten gaat en vreemde plaatsen gaat opzoeken (wat je niet doet), dan is het ook handig als je optijd ziet hoe hij reageert toch? ;) Nou ja... gelukkig missen ze niet veel als ze niet op schouders mogen ;D

Wickingh

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: juli 08, 2006, 12:28:40 pm »
Hai Daphne,

je redenering klopt wel hoor en normaal doen we het ook niet  ;) .
Ik wil het ook beslist niet aanmoedigen, het heeft idd nadelen die je beter kan voorkomen.
Het enige wat ik wil ontkrachten, dat het onzekerheid is, in mijn ogen is dat larie,

mvg Frank

Sanco

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: juli 09, 2006, 20:05:31 pm »
Mijn mening:

-ik zie nergens onzekerheid , wel interesse voor leuke dingen bij dat hoofd.
-misschien een nootje of een kusje
-bij de vriendin van Gerard een leuk glinsterding om mee te spelen
-in de vrije natuur zit niet de baas van het stel op de hoogste plek, wel de wachtpost
-waarom zit een vogel zo hoog mogenlijk? Om onbereikbaar te zijn voor belagers vanaf de grond .

Persoonlijk: hoogte en dominatie, ik geloof er niet in,

mvg Frank

Ja zo denk ik er ook over.  :thumsup:

Tommy

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: juli 09, 2006, 20:09:20 pm »
Ik ook ;D

Maar als ze onzeker worden en je naar een nieuwe, bv drukke plek gaat, dan willen ze vaak omhoog om wachtpost te spelen en dat gaat bij mij dus mooi niet door. Er is maar 1 wachtpost en dat ben ik :cool: En daar vertrouwen ze maar mooi op :)