Auteur Topic: tony knabbelt aan klimop  (gelezen 891 keer)

Sanco

• Gast
tony knabbelt aan klimop
« Gepost op: juli 15, 2006, 11:43:35 am »
Hoe erg is het dat Tony aan de klimop heeft geknabbeld? ik had hem net op zijn standaard buiten gezet, maar omdat we gisteren visite hadden hebben we de standaard iets verplaatst waardoor die dichter bij de plant stond dan normaal. vanmorgen vergeten om hem weer van de plant af te zetten  :-[ Ik baal er zwaar van want hij had stukjes plant aan z'n snavel hangen en ik weet dus niet zeker of hij het ook heeft doorgeslikt.. :o het is deze plant, zie foto:

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: tony knabbelt aan klimop
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2006, 12:07:18 pm »
Ik kan niet zien welke klimop jij hebt, ik ben niet zo'n plantenkenner. Toch moet je heel voorzichtig zijn, want er is een veelvoorkomende klimop die giftig is. Die heet dan in het Engels poison ivy!

Sanco

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2006, 12:08:40 pm »
 :o daar was ik al bang voor! Maar hoeveel moeten ze ervan eten tot het gevaarlijk wordt? 

charon

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2006, 12:27:17 pm »
dit is poison ivy

niet die van jou dus

Dit vond ik over Hedera

Citaat
Het blad van de H. is een beetje giftig, het vruchtvlees van de bessen daarentegen is zéér giftig. De plant heeft een huid- en slijmvlies irriterend effect. Het gaat hier wel om volwassen planten. Vooral de zwarte bessen bevatten giftige saponine glycosiden. In de juiste combinatie heeft het echter een pijnstillende en krampopheffende werking.

en ergens anders dit :

Citaat
Bessen en blad zijn giftig bij inname.

Dieren eten ervan, maar hebben geen last van het gif.
De bessen zijn gevaarlijk voor mensen, maar alleen het eten van een grote hoeveelheid bessen heeft akelige consquenties.
Bij de klimmende hedera zitten de bloemtakken meestal hoog. De struikplant Hedera helix arborescens heeft niet klimmende bloeiende takken, die wel dicht bij de grond zitten. Van deze variëteit zijn dus de bessen voor kinderen bereikbaar.

iemand heeft mij zelfs vertelt dat ik de hedera als beplanting in de voliere zou kunnen gebruiken
voor de zekerheid heb ik het toch maar niet gedaan
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2006, 12:31:49 pm door charon »

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2006, 12:34:41 pm »
Jeetje, dat is schrikken. Coco heeft ook wel es een hap uit een plant genomen.  :angry:

ik hoop dat er gauw iemand wat meer weet.
Ik weet niet of je je al zorgen moet maken om zo'n kleine hoveelheid!  :CENS

Sanco

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 15, 2006, 12:50:12 pm »
Is dat ding van mij dan de hedera?? Wat fijn dat jullie zo snel reageren. Ik weet nu wel zeker dat ik voortaan eerst goed kijk of hij erbij kan of niet..