Beste Rene,
Ik vind dat onze Blauw-Gele precies het zelfde is als de andere gaaien soorten.
De onze gaat sávonds zijn nachthok in en als het buiten donker wordt gaat het in het nachthok ook donker worden wij gebruiken geen verlichting(hebben wel 2 ramen)
Sóchtends als ik op sta de ene dag 9.00 uur en de andere dag bijv. 10.30 uur. dan loop ik naar het nachthok en dan open ik de deur en zijn kooi en verschoon zijn eten en water en geef hem ook fruit en maagkiezel.
Ik vergeet nooit om goedemorgen te zeggen wat hij gelijk beantwoord met goedemorgen.
Dan wil hij na een paar minuten bij mij opstappen op mij arm (geeft hij ook aan) en dan breng ik hem naar buiten naar zijn (voliere) vlucht waar hij in gaat spelen met zijn 10 meter lange 56mm dikke touw wat ik kriskras door zijn vlucht heb opgehangen.
Dan ga ik naar zijn nachthok en haal zijn voerbakjes en drinkbak en hang ik in de vlucht.
Dan praten we nog wat en dan ga ik eten en mezelf verzorgen.
Na een half uur / uur ga ik hem uit zijn voliere halen en zet ik hem op mijn zelf gemaakte klimboom dit vindhij erg leuk kan hij lekker ravotten en spelen en knagen ( de speelboom moet je wel 1 x in de 2 weken vernieuwen ( is van wilgen hout)
Na 1 of 2 uurtjes gaat hij dan weer zijn voliere in en daar blijft hij tot sávonds tot hij weer in zijn nachthok gaat,
Af en toe neem ik hem mee naar binnen en zit hij op de leuning van een stoel naar tv te kijken of computerles te volgen.
Ook als het regent of niet maakt niet uit hij wil gewoon op zijn speelboom zitten.
Ook zoals je wel op de foto kan zien gaat hij ook mee uit rijden op mij scoot mobiel.
Ik ben nu bezig zijn vlucht te vergroten hij is nu 2 meter breed x 1 meter diep x 2 meter hoog en gaat naar 4 of 6 meter lang x1,5 meter diep en 2 meter hoog.
Daarbij krijgt hij nu een vast daaraan gemaakt nacht verblijf van 3,5 meter x 2,5 meter en 2 meter hoogte.
Ik zou als ik jou was een Ara nemen als je er veel tijd voor hebt en niet te vergeten de ruimte .
Ara's zijn vogels die echt veel ruimte en afwisseling nodig hebben je wilt zelf ook niet opgesloten worden voor minimaal de eerstvolgende 50 jaar op je eigen toilet.
Zorg er ook voor dat als je aan deze criteria voldoet je heel conseqent moet zijn met opvoeden.
b.v bijten door hem gelijk zijn kooi( bij mij nachthok) in en de deur dicht en minimaal een half uur tot een uur geen aandacht geven.
Ara's vinden het verschrikkelijk als ze straf krijgen en dan genegeerd worden en geen aandacht krijgen.
Last but not least : ik heb natuurlijk ook de wijsheid niet in pacht maar ik hou me wel heel strikt aan regels die ik (zijn baasje) gesteld heb , en het kan niet zo zijn dat de Ara bepaald wat ik doe.
Als je nog wat wil weten kan je gerust vragen nogmaals ik vertel alleen hoe ik het doe en zeg niet dat iemand anders dat ook moet doen.
Met vriendelijke groet,
Hans
p.s Hier nog een foto van hem in zijn voliere.