Auteur Topic: Prpppertje 1 jaar verder  (gelezen 9190 keer)

proppertje

• Gast
Prpppertje 1 jaar verder
« Gepost op: augustus 16, 2006, 09:50:18 am »
Proppertje de blauwe voorhoofdamezone is nu ruim 1 jaar en bezit een grote woordenschat  :)
smorgens als ik opkom zegt hij al hallo  proppertje naar buiten ?  neee zeg ik dan  proppertje moet eerst eten ,als de honden naar buiten zijn maak ik zijn kooi open  hij gaat er bovenop zitten en ik zeg dan kroelen ?  jaaa lekker zegt hij  en zit zachtjes in mijn haar te pikken ,de enkele keer dat het hakken wordt zeg ik  neeee dat is hakken   dan kroel ik niet meer en ik ga verder met mijn bezigheden , hij vliegt een tijd rond  gaat zijn liedje zingen  of de stokoude coco pesten ,ik ga in de keuken zijn eten maken en roep  heee prop  kom eens kijken wat ik kook?  hij komt gelijk land op mijn hoofd en zegt  hmmm lekker ,afwachten dat weet je nog niet  zeg ik dan vaak ,  ik hang de bakjes in de kooi en hij vliegt of klimt naar binnen ,  en begint te eten ,  ondertussen zit oude coco lokgeluidjes te maken dat ook zijn bakjes gevuld moeten , daarna lori  (van de blauwe bergen ) die zijn fruit en papje krijgt  en dan ben ik een tijd zoet met de honden ,
zodra ik binnen kom vraagt hij   proppertje nu naar buiten ?  jaaa zeg ik dan want koko en rico (van boudewijn ) komen straks  ik vraag of hij op mijn hand wil stappen en draag hem naar het buitenverblijf onderweg roept hij als we de gang doorlopen vaak    uit de weg voor proppertje   (tegen de honden )
is hij los in het buitenverblijf dan vliegt hij 10 meter verderop  gaat op een tak zitten en zegt  ohhhhhh  ,mooi he ?
en dan zegt hij coco ook naar buiten ?  jaaa nu coco  en dan lori  dus als iedereen buiten is  is hij druk met zichzelf  hij tracht mij uit te nodigen tot samenzang of hij begint zelf waarop ik automatisch inval  , is er visite dan praat hij zeer duidelijk zijn woordenschat als de mensen alleen naar de honden kijken , krijgt hij de aandacht  gaat hij voor zich uit turen en zegt niet veel , als het koko en rico tijd wordt  zeg ik heee ik zie de auto  ,met boudewijn  en koko en rico  boudewijn ? brabbelt hij   jaaaa zeg ik met koko en rico   nu rico intresseert hem geen hol  hij zegt die naam ook niet  maar koko ? jaaaaaa brult hij en vliegt bedrijvig heen en weer , zodra rico het verblijf inkomt is hij totaal niet geintresseerd  maar voor koko vliegt hij tegen het gaas en zegt tegen boudewijn  jaaaa kom maar kom maar , koko gilt zijn geluiden en die twee hebben zo hun eigen begroetings ritueel waar wij ons niet mee bemoeien , als na enkele uren koko weer weggaat  zeg ik  achhh nou ben je weer eenzaam proppertje   jaaaaa  zegt hij duidelijk teleurgesteld  en vliegt mee zover hij koko kan zien , even daarna is hij weer opgewekt en gaat de honden na doen  , als de honden wat veel geluid maken in hun spel  brult hij heeee  ,ook heeft hij een muziekje wat hij feliloos na zingt  hij kan dat heel langzaam en heel vlug ,  als het tijd is om naar binnen te gaan kondig ik dat ruim van te voren aan  en hij roep dan al  proppertje eten ? proppertje pinda ?  als proppertje vlot komt dan krijgt hij een pinda  anders niet  , ik zet de sluis open en na verloop van tijd vliegt hij erin  en laat zich netjes pakken en naar binnen dragen meestal weer roepend  uit de weg voor proppertje  en bij coco brult hij  uit de weg  ,eenmaal binnen gaat hij eten   en heeft daarna nog een tijdje het hoogste woord  een paar maal per week komen er nieuwe woordjes bij of ineens een hele zin ,
als ik naar mijn werk ga  zit hij meestal te dommelen , en kom ik snachts thuis  dan klinkt het vaak heel zacht  hallo proppertje  (hij denkt vast dat ik zo heet ) :)  het is heel leuk om zo mee te maken hoe zijn woordenschat zich uit blijft breiden en hoe hij de dingen snapt , ik ben benieuwd wat hij over weer een jaar allemaal verteld ,als er nieuw takken in het verblijf komen (halve bomen ) zit hij vol bewondering  ohhhh  ennahhhh  te roepen  alles zeer kritisch bekijkend en heen en weer vliegend ,echt heel  leuk !

Cosch

• Gast
Re: Prpppertje 1 jaar verder
« Reactie #1 Gepost op: augustus 16, 2006, 09:56:21 am »
Leuk om te lezen dat het zo goed gaat met proppertje! :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: augustus 16, 2006, 10:23:53 am »
Jeetje Heleen, wat súper!!! Het zal best veel schelen dat je een jonkie had en er veel tegen gepraat hebt!!! :thumsup:

Sanco

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2006, 10:38:45 am »
zo dat klinkt echt heel uitgebreid! En slim, lijkt wel alsof je tegen een mens aan het praten bent!  ;D

proppertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 16, 2006, 11:43:07 am »
Jeetje Heleen, wat súper!!! Het zal best veel schelen dat je een jonkie had en er veel tegen gepraat hebt!!! :thumsup:

dat denk ik ook wel , hij begon al vrij vroeg met praten  het eerste wat hij kon zeggen was proppertje ,wat best moeilijk is voor een vogel  maar ik heb een slimme getroffen denk ik  :)
wat ook leuk om te zien is  als ik zeg   armpjes in de lucht en zingen maaaaar   gooit hij zijn vleugels op en begint luidkeels zijn liedje te zingen  onder luid appaus van mij natuurlijk ,( hihi en de buren hebben de dokter nog niet gebeld voor mij )

proppertje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2006, 11:43:55 am »
zo dat klinkt echt heel uitgebreid! En slim, lijkt wel alsof je tegen een mens aan het praten bent!  ;D

onbewust geef ik ook vaak antwoord of hij een mens is geloof ik  ;D

Sanco

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2006, 12:00:54 pm »
dat denk ik ook wel , hij begon al vrij vroeg met praten  het eerste wat hij kon zeggen was proppertje ,wat best moeilijk is voor een vogel  maar ik heb een slimme getroffen denk ik  :)
wat ook leuk om te zien is  als ik zeg   armpjes in de lucht en zingen maaaaar   gooit hij zijn vleugels op en begint luidkeels zijn liedje te zingen  onder luid appaus van mij natuurlijk ,( hihi en de buren hebben de dokter nog niet gebeld voor mij )

Kun je niet een keer filmpjes daarvan maken?? Lijkt me super om te zien!!  :thumsup:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2006, 12:01:55 pm »
Het is wel een heel intelligente gaai hoor  :a036:  echt leuk wat ie allemaal zegt en begrijpt  ::)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2006, 13:04:35 pm »
Ze zeggen gewoon precies wat baasje altijd zegt in een bepaalde situatie.. bij het opstaan, bij het naar buiten gaan, etc. etc. of ze preciés begrijpen wat ze zeggen denk ik niet.. (Sjakko 's morgens met zijn welterusten schat als de doelk er af moet ipv erop..haha), maar het blifjt superknap en supergrappig!! :thumsup:

Sanco

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 16, 2006, 13:08:28 pm »
(Sjakko 's morgens met zijn welterusten schat als de doelk er af moet ipv erop..haha),

Hahhaha ja!  cheesy2

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: augustus 16, 2006, 14:00:05 pm »
Wat ontzettend leuk om te lezen allemaal! Je ziet wel wat consequent gedrag voor positieve invloed kan hebben op een gaai!
Erg erg leuk....

proppertje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 16, 2006, 16:28:47 pm »
Kun je niet een keer filmpjes daarvan maken?? Lijkt me super om te zien!!  :thumsup:

hihi dat wordt moeilijk  maar ik zal eens zien  of het gaat lukken

proppertje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 16, 2006, 16:34:22 pm »
Ze zeggen gewoon precies wat baasje altijd zegt in een bepaalde situatie.. bij het opstaan, bij het naar buiten gaan, etc. etc. of ze preciés begrijpen wat ze zeggen denk ik niet.. (Sjakko 's morgens met zijn welterusten schat als de doelk er af moet ipv erop..haha), maar het blifjt superknap en supergrappig!! :thumsup:

uiteraard zegt hij veel na  maar persoonlijk denk ik dat hij ook de gewoonte heeft ontwikkeld goed te volgen wat ik doe ,
als ik zelf ga eten vraagt hij soms ook  is het lekker?   of hij zegt  voor proppertje ?  neee niet voor proppertje zeg ik dan ,waarop dan vaak een ohh volgt of een jaaaa voor proppertje
en zo heeft hij wel meer in bepaalde situaties dat ik dacht dat hij alleen maar nazegt maar hij precies goed antwoord op de juiste momenten , hij kan ook kleuren onderscheiden  maar sinds hij veel buiten vliegt heb ik dat niet meer zo bijgehouden ,

Koko

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 16, 2006, 16:43:58 pm »

ik stond 1 x bij de voliere, Heleen was achter en ik hoorde een Heee !!! (de honden blafte nogal) ik draaide me om want ik dacht dat Heleen er aan kwam, maar wat bleek het was Proppertje :)

Groetjes
Boudewijn

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2006, 18:40:13 pm »
Ja! Die situaties ken ik! Sajkko roept ook als Argos met zijn poten op mijn schoot gaat: Terug!!
En als ik zeg: waar is ARgos? (tegen de jongens) begint Sjakko al het fluittoontje te fluiten!! ;D