Riboet vond de reactie tegen zichzelf niet eens zo gemeen, hoor. Riboet vond het vooral erg kwetsend voor de mensen die een plukker hebben overgenomen en nog niet weten waar de oorzaak van het plukken gezocht moet worden. Riboet zag in het plukken van Favo namelijk ook wel een soort van falen van zichzelf als opvoeder. Tot ze zich afvroeg waarom maar 1 van de 4 gaaien is gaan plukken, terwijl ze alle vier dezelfde behandeling krijgen. Waarom plukte Favo wel, maar Middel, Riboet en natuurbroedje Chico niet? Omdat Favo van een ander karakter is. Misschien is Favo zelfs wel drie keer intelligenter dan mijn andere drie gaaien en dus extra gevoelig voor mijn stemmingen. Met die kennis in mijn achterhoofd vind ik de beschuldiging dat je je dood moet schamen als je een plukker hebt, een zeer kwetsende. Je mag niemand aanvallen, op het feit dat ie nou eenmaal een gaaitje heeft dat geen doorsnee karakter heeft. Als je een dergelijke uitspraak doet, getuigt het van het gebrek aan kennis van papegaaienkarakters. Niet dat ik die kennis heb, Favo is voor mij nog steeds niet altijd makkelijk te doorgronden en natuurbroed Chico is ook totaal anders in doen en laten dan mijn tamme huiskamergaaien, maar het is mij wel duidelijk dat ieder gaaitje een individu is en dat ze dus ieder apart een andere benadering eisen.
Ik ben nog steeds trots op mijn Favorietje. Ik heb een lange weg met haar afgelegd. Een weg met vallen en opstaan met veel kuilen. Een weg van leren, falen en opnieuw beginnen (en nog moet ik opletten dat ze niet in het oude patroon vervalt). Ik gun niemand die weg, echt niemand.
Ik had vanmiddag een heel verhaal getikt, maar toen ik zag dat door afsplitsing het eigenlijke topic weer terug was (en ik eigenlijk ook heel tevreden was met hoe de modjes het een en ander gesplitst hadden

), vond ik het niet echt meer nodig om dit te plaatsen. Ik doe het nu dan alsnog maar omdat ik vind dat het geen kwestie is van een goed vogelhouder zijn als je geen plukker hebt. Het is een kwestie van geluk. NIEMAND, maar dan ook echt NIEMAND moet zich schamen als hij zij een plukker treft of een gaai met een ander gedragsprobleem (zouden grijzen zonder spraaktalent ook onder die categorie vallen, die van mij hebben nog steeds geen grote woordenschat haha

).
Ik bied mijn excuses aan Proppertje aan voor de felheid waarmee ik heb gereageerd vanmiddag

.
Ik had in mijn verhaal vanmiddag ook nog gereageerd op de vraag van Pika, dus dat wil ik alsnog even doen:
Wat de gedragsproblemen met handopfok zijn zie je volgens mij pas als ze volwassen zijn?
Nee hoor, ik heb bij een handopfokgaaitje van een half jaar al (pluk)problemen gezien. Handopfok is 1 ding, maar de opvoeding is de tweede. Wel zie je dat veel kwekers geen handopfokgaaien voor de kweek willen inzetten, omdat deze door het veel te vroeg uit het nest plukken geen inprentingsfase van de ouders hebben meegekregen en dus niet weten wat ze met een ei moeten doen (behalve voetballen) en hun eerste legsels dus lang niet altijd meteen een succes zijn.
Natuurbroedjes worden ook tam. Mits daar voldoende tijd in geinvesteerd wordt. De meesten hier op het forum hebben inmiddels wel ervaring met een of meer gaaien en ik denk dat het de meesten wel lukt om een natuurbroedgaai tam te krijgen (ik ben bij Chico gestopt, omdat zoals hij nu is al zo ontzettend leuk is dat ik de moeite niet neem om hem versneld tam te krijgen, hij mag het lekker op zijn eigen tempo doen, hihi, ik zie hem wel eens aan voor Middel en dan zit ik maar aan te dringen om hem op te laten stappen en het enige dat ik voel is een snavel die probeert met zachte dwang die hand weg te werken, het bijten is al lang over haha), maar iemand die geen ervaring heeft met een gaai is toch wel gebaat bij een handopfokje EN een goede begeleiding van de kweker en van dit forum bv. Er is dus voor beide kanten wat te zeggen. Wel moet ik zeggen dat het tam krijgen van reeds uitgevlogen vogels een veeeeeeeel grotere voldoening is dan een jong uit het blok plukken

.
(ps: oke, volledig offtopic
maar weten jullie waar Riboet voor staat?
Nee?
Ech niet?
Ook niet na vanmiddag?
Riboet is Maleisisch voor drukte, ruzie, rotzooi
........)