Auteur Topic: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag  (gelezen 15790 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Discussie over Handopfok, voeding vs. plukken en probleemgedrag
« Reactie #15 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:17:37 pm »
Pfff, als jullie nu eens proberen uit de strijd te gaan.. dan wordt het misschien anders. Ik ben het ermee eens dat de toon waarop iets gezegd wordt bepalend kan zijn voor de communicatie tussen mensen en het is ietsje verkeerd begonnen. Maar zo krijg je alleen maar meer flauwigheden naar elkaar toe. Iedereen kan een plukker krijgen, het zijn soms zulke kleine dingetjes waardoor het ontstaat..! On topic please...  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:20:18 pm »
Niemand hoeft zich te schamen voor een plukker. Wat ongelovelijk gemeen en naar dat je dat zegt!
Ik hoop echt dat helemaal niemand, hier iets van zal aantrekken!  :(   :(

in zijn geval was hij verzot op mijn beschuitpapje waar niets slechts aan is

Yoghurt (of melk) e.d. is erg slecht voor een vogel!

een pinda per dag  of twee daar is nog geen gaai van doodgegaan dus waarom zou dit slecht zijn ? ik heb er hier een die is tussen de 60 en 70 jaar en hij eet dagelijks een pinda voor het slapen gaan .het is uiteraard met alles overdaad schaad !

1 of 2 pinda's per dag is overdaad. En een gaai kan er wel degelijk aan dood gaan. Aan te veel vetten en te veel schimmels.

proppertje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:20:54 pm »
tja persoonlijk vind ik dat er best verschil is in handopfok ,
wij hebben zo eens rondgekeken  en er zijn zelfs kwekers die ze met 1 week oud bij de ouders weghalen ,ze zeggen om ze tam te krijgen maar ze hopen op een volgend legsel ,  onze vogels hebben tot 5 weken bij hun ouders gezeten  nog langer is beter natuurlijk maar ze waren er al af toen wij daar kwamen , had ik geen ervaring gehad met handopfok had ik ze niet meegekregen  en had hij ze nog enkele weken zelf gehouden ,

proppertje

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:24:18 pm »
Niemand hoeft zich te schamen voor een plukker. Wat ongelovelijk gemeen en naar dat je dat zegt!
Ik hoop echt dat helemaal niemand, hier iets van zal aantrekken!  :(   :(

Yoghurt (of melk) e.d. is erg slecht voor een vogel!

1 of 2 pinda's per dag is overdaad. En een gaai kan er wel degelijk aan dood gaan. Aan te veel vetten en te veel schimmels.

melk wel ja  yoghurt mag staat ook in enkele boeken ,
1 of 2 pinda's slecht?  nou voor coco niet  ik denk dat hij de oudste van dit forum is en uiteraard krijgt hij verse en geen beschimmelde ,

Cosch

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:26:47 pm »
Als het goed is voor jouw Coco moet je het vooral blijven geven!  :thumsup:  :thumsup:

En dat hij de oudste is, komt omdat hij al eerste geboren is. De rest moet zich nog maar uitwijzen!

Sanco

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:27:24 pm »

verders zou ik me doodschamen als ik een plukker had  maar dat is mijn bescheiden mening  als jij er trots op bent is dat je goed recht toch ?

Kijk dit vind ik dus echt een rare opmerking?? Hoezo zou je je daarvoor doodschamen? Dit lokt toch ook gewoon gemene opmerkingen uit..  :( maar goed laten we er maar over ophouden, iedereen zijn mening..

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #21 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:29:13 pm »
Iedereen die aan handopfok noodgedwongen of niet heeft gedaan heeft zo z'n eigen ervaringen. Daarom is een forum zo leuk om de verschillen te horen en de mogelijke problemen. Als iemand de antwoorden niet goed leest of begrijpt krijg je misverstanden. Ik probeer daarom in mijn antwoorden zo duidelijk mogelijk te zijn ook met hoeveelheden, ben het misschien wel niet eens met het yoghurtpapje maar de hoeveelheid doet ook een boel. Wat de pinda betreft en vetten het hangt er ook vanaf hoeveel beweging een vogel krijgt. Heeft proppertje niet een grote voliere tot z'n beschikking? Sorry  :offtopicninja:

Sanco

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:32:44 pm »
melk wel ja  yoghurt mag staat ook in enkele boeken ,
1 of 2 pinda's slecht?  nou voor coco niet  ik denk dat hij de oudste van dit forum is en uiteraard krijgt hij verse en geen beschimmelde ,

Even wat info van internet geplukt:

Om met de pinda’s te beginnen, kunnen we zeggen dat een voer dat pinda’s als bestanddeel heeft niet serieus kan worden genomen. Al sinds de jaren zeventig is bekend dat pinda’s zeer slecht zijn voor papegaaien. Ten eerste omdat het teveel calorieën bevat waardoor papegaaien zeer snel een overgewicht ontwikkelen. Ten tweede omdat pinda’s nogal eens begroeid zijn met een schimmel die het giftige aflatoxine produceert. Dit gif wordt opgestapeld in de lever van de vogel en is in kleine hoeveelheden al schadelijk en in grote hoeveelheden dodelijk. Eenmaal in het lichaam aanwezig zal dit gif niet meer uit het lichaam verwijderd kunnen worden.

Dus zelfs 1 per dag lijkt mij niet goed hoor...  ???

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #23 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:37:57 pm »
Wat de gedragsproblemen met handopfok zijn zie je volgens mij pas als ze volwassen zijn?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #24 Gepost op: augustus 22, 2006, 16:59:07 pm »
melk wel ja  yoghurt mag staat ook in enkele boeken ,
1 of 2 pinda's slecht?  nou voor coco niet  ik denk dat hij de oudste van dit forum is en uiteraard krijgt hij verse en geen beschimmelde ,

Beste Proppertje,

Bekijk het eens anders. Iemand van 30 die nog nooit heeft gerookt kan ook de k-ziekte krijgen terwijl iemand die al 60 jaar kettingroker is het niet hoeft te krijgen. Toch staat het als een huis dat roken niet gezond is voor je.  ;)

Als jij ervan overtuigd bent dat het geen kwaad kan om te geven, dan moet je het vooral blijven geven. Wie zijn wij om jou te zeggen dat je iets NIET moet doen. Toch? Wat betreft de melk en de yoghurt weet ik ook niet beter dat melk niet goed is, maar yoghurt met mate geen kwaad kan. Dit heeft te maken met het verwerken van de vetten of de eiwitten die erin zitten.

Pascal

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #25 Gepost op: augustus 22, 2006, 17:11:11 pm »
verders zou ik me doodschamen als ik een plukker had  maar dat is mijn bescheiden mening

Verder vind ik dit niet zo'n bescheiden mening. Je schopt hier wel tegen mijn scheenbenen aan als ik eerlijk ben.  :(

Mijn Cocootje is een plukker. Maar dat maakt haar niet minder lief. Goed ze ziet er niet uit, maar het is een schat van een beest dat nu eindelijk lekker papegaai kan zijn en gelukkig is nu ze bij mij woont.  :thumsup:

Of ze het plukgedrag ooit zal afleren of dat het zal minderen weet ik niet. Maar me schamen voor haar? DAT NOOIT!

Het plukgedrag is ontstaan door verkeerde voeding bij haar vorige verzorgers. jaja. Ze kreeg daar heel veel doppinda's en ander ongezonde zooi zoals koeken en toastjes (allebei heel) :(  Hiernaast is het gedrag ook ontstaan doordat er geen duidelijke verstandhouding was tussen verzorgers en gaai waardoor ze heel erg stresserig is.

Caiolinda

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 22, 2006, 17:18:36 pm »
Mensen neem een natuurbroed.  :hart:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #27 Gepost op: augustus 22, 2006, 19:45:53 pm »
Jaaaaaaaaa!!!!  :thumsup:

Dorian

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: augustus 22, 2006, 20:03:12 pm »
Hahahaha...

Caiolinda en Loes  cheesy3 cheesy2
Ook dat kan inderdaad.

Ik heb wel eens gehoord dat het echt wel moeilijker is om een natuurbroed vogel tam te krijgen, maar hier heb ik geen ervaring mee. Weet het dus niet.

Ik vind het jammer dat jij, Proppertje, zo boos wordt om hoe je wordt aangesproken, maar vervolgens uitspraken doet die wel HEEL erg kleinerend zijn.
Waarom moet je je schamen als je een plukkertje hebt?
Als je er eentje hebt overgenomen zoals sommige hier, dan kun je daar moeilijk iemand op aanvallen. Of is het zo erg om een plukkende vogel over te nemen?

Ik ben van mening dat jij erg hooghartig doet en weinig ruimte laat voor een normale discussie. Jammer hoor.
Ik vind ook dat Riboet in eerste instantie had kunnen kiezen voor een andere manier van reageren.
Maar ik denk niet dat jij hierover zou moeten vallen Proppertje, gezien alles wat jij er hier uitslaat.

Over pinda's is bekend dat het slecht is voor vogels. Ik vind het sneu voor jouw vogels dat jij ze moedwillig een kans geeft op een vroege dood. En er zijn WEL vogels aan doodgegaan.
Nu gaat het met jouw blijkbaar oude gaai heel erg goed. Maar krijgt dit beest ook al 70 jaar lang elke dag 2 pinda's? Ik weet niet hoe lang jij je gaaien hebt, maar stel dat jij je gaai pas 5 jaar hebt (stel he), dan is 5 jaar 2 pinda's misschien niet genoeg om aan dood te gaan. Maar uiteindelijk is het gewoon slecht.

En yoghurt is minder slecht dan melk, maar ook in yoghurt zitten bestanddelen die de vogel niet afbreken kan. Wanneer een vogel dit iedere dag zou eten, wordt het onverteerde bestanddeel vanzelf te veel en kan ook dit dodelijk zijn voor een vogel.

Ik vind dat je daar wel rekening mee moet houden. Het is bekend, waarom het risico dan toch nemen? Zo eigenwijs kun je toch niet zijn?

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #29 Gepost op: augustus 22, 2006, 20:53:16 pm »
Het is hier vaak hetzelfde
Mensen geven mensen commentaar zodra ze zelf commentaar krijgen raken ze over de zeik
en weten zich geen weg te banen.

Ik ben trots op mijn (ex) schreeuwer.