Auteur Topic: vanaf hoe oud mag je een aga kortwieken  (gelezen 3050 keer)

ginny

• Gast
vanaf hoe oud mag je een aga kortwieken
« Gepost op: augustus 24, 2006, 18:28:09 pm »
Daar poesje enkele dagen geleden gestorven is, heb ik mij een nieuwe aga uit een winkel aangeschaft.Ik denk dat hij nog zeer jong is daar het bekje nog zwart is, en volgens de verkoper zit het beestje al 14 dagen in de winkel.Het beestje is verschrikkelijk bang en onwennig, kan zelfs nog niet echt vliegen,kent ook nog geen trosgierst.Daarom weet ik niet als het niet te vroeg is om te kortwieken en uit de kooi te laten,of zou ik beter wachten en hem in de kooi wennen aan mijn hand.Zijn naam is olive.weet er soms iemand hoe oud deze vogel ongeveer is.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 18:49:16 pm door ginny »

Offline Angelique

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
Re: vanaf hoe oud mag je een aga kortwieken
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2006, 19:45:43 pm »
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, maar ik zou nog even wachten met wieken.
Laat hem even wennen en met wieken moet je zowiezo wachten totdat hij 3 maanden is.
Dan heeft hij goed de tijd gehad om te leren vliegen en zijn spieren te ontwikkelen.
Dit zal hij n.l. zeker nodig hebben op het moment dat hij gewiekt is.

ginny

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2006, 19:52:00 pm »
Bedankt voor je snelle reaktie,mag ik hem dan al laten vliegen zonder dat hij tam is?Hij is wel zeer geintreseerd in mijn 5 losvliegende grasparkieten.En mijn probleem is ik weet niet hoe oud hij ongeveer is,ik zei in de winkel 8 weken, maar zei zeiden dat hij veel ouder was daar hij daar al 14 dagen zat.
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2006, 19:54:36 pm door ginny »

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2006, 23:47:00 pm »
Laat hem eerst maar even zijn spieren ontwikkelen!
Tuurlijk mag hij losvliegen als je hem maar weer te pakken krijg hahaha!

ginny

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2006, 14:43:39 pm »
Heb  olive vandaag uit de kooi gehaald om tam te maken,hij was wel verschrikkelijk bang en opstappen lukte nog niet echt,hij probeerde in zijn hoekje alsmaar weg te komen,maar als ik hem in mijn handen nam bleef hij toch wel een paar seconden op mijn vinger zitten.Hij kan wel nog geen hoogte maken, en maar half vliegen( ik weet niet als dat normaal is) en ik kan hem makkelijk pakken om hem terug in zijn kooi te steken.Ik heb het voor de eerste keer maar 5 min. laten duren daar hij wel zwaar ademde door de schrik.Ik hoop dat ik goed bezig ben.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2006, 17:36:04 pm »
Als hij nog niet zo goed kan vliegen, zeker nog niet wieken.
3 maanden is minimum, maar vogels die dan nog niet goed vliegen zou ik dan nog niet wieken.
Tam maken wanneer de vogel niet gewiekt is , is best moeilijk.
Hij moet natuurlijk ook nog conditie opbouwen, vandaar dat hij nu nog snel moe is.

ginny

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2006, 14:26:26 pm »
Het gaat best goed,het is een zeer slim beestje, daar hij weet dat vliegen niet goed gaat en hij toch maar op de grond terecht komt blijft hij op de speelboom zitten enkan ik hem doen opstappen op mijn hand, hij is wel nog bang en loopt weg als ik met mijn hand nader,maar eind de tak is het vliegen of opstappen en hij kiest voor het tweede.In zijn kooitje is hij wel enorm stil,hij speelt niet en roept ook niet al is het dat er naast hem aan de ene kant een kamervoliere staat met 5 grasparkieten en aan de andere kant een kamervoliere met kanaries, daarom denk ik om nog een aga als vriendje aan te schaffen, wat denken jullie of zou ik daar beter nog een tijdje mee wachten?????

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: augustus 27, 2006, 14:49:37 pm »
Gefeliciteerd met Olive!
Hij zat al 2 weken in de winkel he zei je? Hij kent (nog) geen trosgierst. Maar eet Olive dan al wel goed? En wat eet ze dan?
Het zwarte snaveltje verdwijnt ergens tussen de 3 en 6 maanden.
Ik zit nl zo te denken:
als Olive al wel goed eet en al 2 weken in de winkel zit, dan kan ze best 8 weken of ouder zijn. Met 8 weken of ouder behoort ze al goed te kunnen vliegen. Dus kijk eens goed de vleugels na. Is er misschien al een wiekpoging ondernomen? Of is er iets met de vleugeltjes? Hoeft natuurlijk helemaal niet, maar zo gingen mijn gedachten.
Ook onder va is er een hele discussie over op welke leeftijd wieken. Vaak hoor je met 3 maanden, maar er zijn ook die zeggen zodra ze goed kunnen vliegen, want dan zijn de borstspieren ontwikkeld, en dat is dan voor sommigen al met 7a8 weken.

Als je een maatje wil voor Olive, is het natuurlijk voor de gewenning van de aga's het makkelijkst als je dat meteen doet. En ook het gezelligst.  Heb je een aga al wat langer dat moet je een vriendje langzaam introduceren en niet patsboem bij elkaar zetten. En met zijn 2tjes krijg je ze ook wel tam, misschien dat het iets langer duurt, maar ik heb hier ook al gelezen dat dat niet eens altijd zo is.
Succes!

ginny

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 27, 2006, 16:04:04 pm »
Bedankt voor de snelle uitleg lejah. Hij eet zijn zaadjes en eivoer zeer goed en regelmatiig, mest is ook goed.Fruit,trosgierst en vogelmuur komt hij nog niet aan.Ik ziehelemaal niet dat er aan de vleugeltjes geknipt geweest is, maar voor alle zekerheid zal ik een foto posten dan kunnen jullie er mischien iets aan zien.Ik denk eerder dat ze nog niet volgroeid zijn???.In die drie dagen dat ik hem heb heb ik de indruk dat het zwart aan het bekje ook al verminderd is.

edit Cosch: link foto goed tussen [IMG] gezet!
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2006, 20:03:26 pm door Cosch »

Offline Angelique

• Net zelfstandig
« Reactie #9 Gepost op: augustus 27, 2006, 19:58:38 pm »
Dat hij vrij stil is in zijn kooi kan ook met gewenning te maken hebben. 3 Dagen is nog erg kort hoor.
Bij ons waren ze ook eerst vrij stil. Dat komt meestal vanzelf. Als ze aan hun nieuwe omgeving gewend raken gaan ze vanzelf meer spelen en "brabbelen".

Een tweede aga erbij nemen zou ik zeker aanraden.
Dat is wel zo gezellig! Ze noemen aga´s niet voor niets lovebirds.