Auteur Topic: Bourkes man: split voor Rubino?  (gelezen 2778 keer)

jjhver

• Gast
Bourkes man: split voor Rubino?
« Gepost op: september 01, 2006, 13:06:29 pm »
Nieuw vraagstukje. Ik zag vorige week een advertentie waarin een Bourkes parkiet man aangeboden werd welke split was voor rubino. Nou dacht ik dat rubino een combinatie is van lutino en opaline (roze). Dan is de "split rubino" man dus eigenlijk een dubbelsplit lutino-opaline. Dat betekent dat met de juist pop hier dus ook lutino's uit zouden kunnen komen.

Heb ik gelijk of niet?

Groet,

John

jjhver

• Gast
Re: Bourkes man: split voor Rubino?
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2006, 23:35:41 pm »
Is er niemand die de handschoen opneemt?

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2006, 08:05:10 am »
Volgens mij is deze kleur genetisch gecombineerd en zal deze ook als 1 mutatie vererven.

jjhver

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 03, 2006, 20:19:21 pm »
Hallo,

Het komt er concreet op neer: ik kruis een rubino bourkes pop met een split rubino. Heb ik nu kans op lutino jongen?

Groet,

John

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #4 Gepost op: september 03, 2006, 20:24:19 pm »
In principe maakt de kleur van de pop niet uit daar zowel ino als opaline geslachtsgebonden recessief vererft.
Je krijgt uit een split man dan iig mutatie poppen.

We hebben het op de cursus nog niet gehad maar als opaline en ino onafhankelijk van elkaar vererven klopt je verhaal.

jjhver

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 03, 2006, 21:51:08 pm »
Neo,

Ik ben het helemaal met je eens volgens de genetica, maar zit nog steeds met dezelfde vraag! Zijn er geen andere experts die uit de praktijk het antwoord kennen? Iedereen die wel eens met rubino bourkes gestoeid heeft moet dit toch herkennen...................

Bozzee

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 04, 2006, 17:37:41 pm »
Volgens dit : http://www.gencalc.com/gen/dutch_genc.php?sp=0NeofBour Rekenprogramma heb je 15% kans op lutino poppen.

Gr.Edwin.

jjhver

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 04, 2006, 20:51:47 pm »
Edwin,

Bedankt voor het meedenken. De calculator had ik inmiddels ook gevonden. Bij berekening gaan ze er dus kennelijk vanuit dat beide kenmerken apart van elkaar vererven en dus genetisch niet gecombineerd zijn.

Ik zou echter eens vanuit ervaring willen horen of het wel eens iemand gelukt is een lutino te kweken uit een 'split rubino' man.

Inmiddels heb ik een rubino pop gekocht. Ik zoek nu nog naar wildkleur 'split rubino' man en dan weet ik het misschien volgend jaar wel. Ik laat je in ieder geval delen in de ervaring.

Bozzee

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 05, 2006, 20:00:43 pm »
Gaat het er je juist om lutino poppen te kweken dan?
Volgens mij is dat rekenprogramma opgesteld door verschillende kwekers en mutavi, dus ik denk niet dat die er gauw naast zitten.

gr.Edwin.

jjhver

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 06, 2006, 13:00:59 pm »
Ik zou het inderdaad wel leuk vinden om mijn 'eigen' lutino te kweken. Ik ben me nog een beetje aan het orienteren op een vogelsoort om mee door te gaan. Ik kan eigenlijk niet goed kiezen uit rubino en lutino bourks. Op deze manier kan ik beiden kweken. Ik denk dat proberen de beste optie is op dit moment en zoals je zegt: er zal wel veel ervaring in gencalc gestoken zijn.