Auteur Topic: Van supertamme knuffel naar bijtgraag monster!  (gelezen 9191 keer)

Johnnyhagenaar

• Gast
Re: Van supertamme knuffel naar bijtgraag monster!
« Reactie #30 Gepost op: september 09, 2006, 10:59:39 am »
Hat handopfokvoer van Nutribird is volledig, daar moet je niets door doen.
(Heb je de A19 of 21?)

Ik heb de 21.

Ringetjes doe je om zodat iedereen later terug kan zien hoe oud een vogel is en je kan ook terugzoeken wie de kweker van dat vogeltje is. Ook heeft je vogel dan een uniek kenmerk (handig bij bijv wegvliegen, als je testen moet opsturen ed). Kwekers bestellen die ringen (er zijn hier wel ergens adressen dacht ik). Maar ik dacht ook dat je binnen de eerste 10 dagen moest ringen.
Bij aga's speelt het volgens mij niet zo, maar met een ring kan je ook bewijzen dat je vogel geen (illegale) import is.
Knijpringetjes zijn ook niet betrouwbaar, omdat daarmee gesjoemeld kan worden.

Okee, nou zie ik mijzelf niet als een fokker hoor daar ik één stelletje heb die een nestje ehhhh, "geregeld?" hadden.
Als ik het goed begrijp is het niet echt een must maar wordt dus wel aangeraden te ringen.

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: september 11, 2006, 00:46:03 am »
Vandaag was Syra zichzelf weer niet. Soms uit ze van die fluittonen die ik herken als ze chagerijnig is. Zo'n lage fluittoon van een seconde ofzo. Momenten daarna wil ze weer bij mij zitten en in mijn shirt kruipen. Dat laat ik nu dus mooi niet toe.
Ik heb besloten de vogels deze week te laten kortwieken.

De jonge vogels beginnen het nu interresant te vinden om met mijn vinger te spelen. bekje open en knauwen maar, voor zover dat gaat want het gaat erg zachtjes hoor.
Een van de vogels, Mira, schud na elke hap pap met haar kopje heen en weer. Dit geeft best wat troep. Werkt ook wel op de lachspieren.

Wat ik zie is dat de jongste (van 9 augustus) groter is dan de op één na jongste (7 augustus) en een al voller verendek heeft.
De jongste eet ook meer. Kan dit kwaad want verder zijn ze beide fris en vrolijk.

Cosch

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: september 11, 2006, 06:49:33 am »
Leuk dat het goed gaat! Laat je vogels wel kortwieken bij iemand/vogelarts die het kan en doet zoals jij wilt!

Klik hier voor methodes van kortwieken!

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: september 19, 2006, 00:28:18 am »
En of het goed gaat  :thumsup:
Syra heeft vandaag weer op d'r oude favorite plaatsje gelegen, namelijk in het kuiltje van mijn onder en bovenarm.
Ze was weer lekker aan het knisperen en dan is ze dus superontspannen.

Vandaag heb ik ze lekker verwend met een schaal (verse) groentenmix en een nieuw speeltje voor in de kooi.
Nu ik terugdenk, en dat is altijd erna natuurlijk,  doh is Syra gaan bijten nadat ik met haar naar een dierenarts geweest was.
Syra was anders dan anders en haar uitwerpselen waren anders.
De dierenarts heeft haar toen onderzocht en dat ging niet helemaal zonder slag of stoot. Ik schrok daarvan want Syra is de goedheid zelve en had nog nooit iemand gebeten.

De dierenarts dacht aan iets met haar darmen en vertelde nog GEEN ei te voelen en stuurde mij weg met medicijnen voor door het water.
Daags erna kwam het eerste eitje wat Syra's gedrag duidelijk maakte.

De rest is geschiedenis.
Maar nu, is ze weer helemaal zichzelf en kan ik weer alles met haar doen. Ook Elmo is weer zijn eigen zelf en is weer druk met tuinieren (lees de planten uit de bakken aan het graven cheesy2)

Bedankt voor alle tips en medeleven.

Johnny :thumsup: :thumsup: :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #34 Gepost op: september 19, 2006, 08:56:33 am »
Fijn joh dat het nu weer achter de rug is.. heel natuurlijk allemaal dus! :) En ik vind het woordje "knisperen" zo goed gevonden, iedereen weet wel wat je bedoelt denk ik!! Lief hè? :hart:

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: september 19, 2006, 19:19:55 pm »
Ben er dan ook zeer blij mee. :thumsup:

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: september 22, 2006, 20:50:44 pm »
Ben er dan ook zeer blij mee. :thumsup:

Ik ben bang dat ik te snel gesproken heb.

Vandaag was ik de kooi aan het schoonmaken, eigenlijk was ik daar al mee klaar en was ik de waterfles aan het ophangen, toen ik een scherpe pijn voelde in mijn linkerhand, mijn ringvinger wel te verstaan.
Ik zag Syra in mijn vinger hangen. Zoals ik al een paar keer in dit forum gelezen heb probeerde ik niet te reageren en mijn hand niet terug te trekken.
Resultaat, een stukje vlees uit mijn ringvinger. Het bloede behoorlijk. Ik weet niet waar sommige "kenners" het over hebben als ze zeggen dat je niet moet terugtrekken en of hun handen van staal zijn maar dat zijn de mijne niet.
Overigens heb ik echt geen kleine kwetsbare handjes.

Ik moest Syra echt van mijn hand losschudden en toen dit gelukt was kwam ze gelijk weer terug.
Ik weet dat het niet goed is maar ik heb Syra een forse draai om d'r oren gegeven waarna ze eieren voor d'r geld koos. Dit deed gewoon echt zeer jo. Dit heb ik nog NOOIT eerder gedaan. Ik ben altijd super concequent met "Nee en terugzetten" ed.
Ik kan ook echt uren naar de vogels kijken en tegen ze kletsen en wordt nooit boos, maar nu.!

Ik baal hier echt stevig van en ben bang dat de hele goed realtie die ik met Syra had gewoon voorbij is.
 :help: Wat moet ik nou  :help:

Moet ik Elmo (het mannetje) weghalen en proberen Syra weer naar mij toe te laten trekken?
Accepteren dat Syra nu echt hard bijt en de kooi voortaan maar gesloten houden?
Beide vogels laten kortwieken en opnieuw gaan trainen. Overigens zie ik dat nu even niet zitten met die plijster op mijn vinger!

Dit is echt gewoon K :-XT

Wat doe ik nou fout, ik snap er niets meer van :help: :help: :help: :help:

« Laatst bewerkt op: september 22, 2006, 20:53:05 pm door Johnnyhagenaar »

charon

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: september 22, 2006, 22:15:44 pm »
een aga met een nest/ jongen is vaak fel hoe tam ze normaliter ook zijn

het gegeven dat je haar jongen bij haar weggehaalt hebt werkt naar mijn idee niet echt in je voordeel ik zou haar een beetje rust geven en gewoon van voren af aan proberen weer haar vertrouwen te winnen.

Hoe zeer het ook doet een vogel een oplawaai verkopen schiet niets op!!
         :cry:

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: september 23, 2006, 09:34:20 am »
Hoe zeer het ook doet een vogel een oplawaai verkopen schiet niets op!!
         :cry:

Je hebt helemaal gelijk en ik weet dat natuurlijk zelf ook.
Ik heb wel geleerd dat iets zeggen makkelijker is dan iets doen.
Ik ben altijd, en nog steeds, een fel tegenstander van welke vorm van geweld tegen dieren dan ook.
Meer dan eens val ik uit naar personen die in discussies anders denken hierover.
Totdat dit mij dus zelf overkwam.........

Ik zal dan ook niet te snel meer (ver)oordelen en elke geval apart bekijken.
Ik ga Syra maar weer rust geven en zal de komende weken de kooi dicht houden om de rust te bevorderen en het bijten in toom te houden.

Het ging weer zo lekker............................................... WTF

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #39 Gepost op: september 23, 2006, 11:18:35 am »
Of ik heb iets gemist...maar waarom maak je de kooi schoon met vogel er in? ( heeft ze weer een nestje of is ze niet gewiekt? )

Elke aga wil zijn kooi verdedigen, zeker een popje die met regelmaat nestjes heeft.
Als je mijn verhaal, hoe ik aga's train, goed leest, valt je meteen op dat ik nooit begin in de kooi, ,maar altijd heel ver van de kooi vandaan met trainen.
Dat is niet voor niks natuurlijk, een vals agamonstertje is niet te hanteren in de kooi, die moet eerst ver van de kooi gaan leren hoe ze zich moet gedragen.

De kooi gesloten houden, wie word daar gelukkig van? Niemand, jij niet en de vogel al helemaal niet.
En haar een paar weken rust geven...daar los je het bijten echt niet mee op.

Een vogel een oplawaai kopen, tja ik geef toe dat ik dit vroeger ook wel eens deed, wanneer ze mij zo hard beten.  :-[
De lieve knuffels die ik nu heb, Pino, Blue...waren vroeger echte secreten die niks anders deden dan bijten, aanvallen en saggerijnig zijn.
Je zou ze nu eens moeten zien, ze zijn nu zo lief, met hun aga-kuren, want die houden ze wel, alleen is het agressieve eruit, ze weten nu hoe we met elkaar omgaan en dat bijten daar niet bij hoort.
Het is aan jou hoe je er mee omgaat.

Wanneer je je vogel het opstappen wilt leren, moet je het bijten inderdaad negeren en gewoon stug doorgaan. Dat zo'n bijt pijn doet, weet ik, ik ben ook door eigen en andere agressieve kipjes tot hard bloedens toe gebeten.
Ik heb ooit eens iemand hier op het forum geholpen, die had ook zo'n kreng, ze beet me 4 keer keihard, daarna niet meer omdat ze doorkreeg dat dat bijten mij  niks uitmaakte en dan houden ze er mee op.

Lees mijn topic nog eens door, succes verzekerd als je het op de goede manier doet,  ;)

Wieken, trainen, aan de slag.  :thumsup:

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: september 23, 2006, 11:51:26 am »
Of ik heb iets gemist...maar waarom maak je de kooi schoon met vogel er in? ( heeft ze weer een nestje of is ze niet gewiekt? )
Natuurlijk haal ik mijn vogels er eerst uit, dhu!
Alleen als ik de kooi schoonmaak, wat nogal een karwei is daar het niet echt een klein kooitje is, vilegen ze er soms weer in!
Ook als ik hun water ververs, moet ik toch even met de handjes de kooi is, anders lukt het niet hey!
en ze heeft geen nestje en is niet gewiekt

Elke aga wil zijn kooi verdedigen, zeker een popje die met regelmaat nestjes heeft.
Als je mijn verhaal, hoe ik aga's train, goed leest, valt je meteen op dat ik nooit begin in de kooi, ,maar altijd heel ver van de kooi vandaan met trainen.
Dat is niet voor niks natuurlijk, een vals agamonstertje is niet te hanteren in de kooi, die moet eerst ver van de kooi gaan leren hoe ze zich moet gedragen.

Okee, dat is een goede tip!

De kooi gesloten houden, wie word daar gelukkig van? Niemand, jij niet en de vogel al helemaal niet.
En haar een paar weken rust geven...daar los je het bijten echt niet mee op.
Phoe, ik hoor dan weer dat ik ze even rust moet geven en dan weer doorgaan. . . . . . . . . best moeilijk, zo in je eentje! doh

Een vogel een oplawaai kopen, tja ik geef toe dat ik dit vroeger ook wel eens deed, wanneer ze mij zo hard beten.  :-[
De lieve knuffels die ik nu heb, Pino, Blue...waren vroeger echte secreten die niks anders deden dan bijten, aanvallen en saggerijnig zijn.
Je zou ze nu eens moeten zien, ze zijn nu zo lief, met hun aga-kuren, want die houden ze wel, alleen is het agressieve eruit, ze weten nu hoe we met elkaar omgaan en dat bijten daar niet bij hoort.
Het is aan jou hoe je er mee omgaat.
Ja precies, ik denk ook geen seconde aan opgeven hoor.

Wanneer je je vogel het opstappen wilt leren, moet je het bijten inderdaad negeren en gewoon stug doorgaan. Dat zo'n bijt pijn doet, weet ik, ik ben ook door eigen en andere agressieve kipjes tot hard bloedens toe gebeten.
Ik heb ooit eens iemand hier op het forum geholpen, die had ook zo'n kreng, ze beet me 4 keer keihard, daarna niet meer omdat ze doorkreeg dat dat bijten mij  niks uitmaakte en dan houden ze er mee op.
Zo dan, negeren he,  :seestars: kan ik in het begin geen handschoen aantrekken ofzo??

Lees mijn topic nog eens door, succes verzekerd als je het op de goede manier doet,  ;)
Wieken, trainen, aan de slag.  :thumsup:

Ik ga mijn best doen, begin maandag gelijk met wieken!

Johnny

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #41 Gepost op: september 23, 2006, 18:07:11 pm »
Ik probeer je alleen te helpen hoor  ;)

Geen handschoen gebruiken, ze kan er bang van worden, agressief enz enz.
Wanneer je water en eten verschoont, en ze valt aan, kijk dan niet eens naar de vogel, probeer haar af te schudden, maar zeg niks en doe verder ook niks.
Geef haar nooit een reactie wanneer ze bijt en ga vervolgens naar de keuken om even hard te schelden van de pijn  :P

Wat haar met rust laten betreft, doe dit alleen als ze net eitjes gelegd heeft en bij moet komen. Wanneer ze in een goede conditie is, maakt het niet uit, ze word niet minder agressief wanneer je haar enkel met rust laat.

Wiek de vogel, laat haar even bijkomen en haal haar dan zonder pardon, vrolijk pratend uit de kooi en neem haar mee.
Als ik met een vogel begin, zet ik de vogel op de grond, in een hoek, en ik ga er voor zitten op mijn knieën.
Vervolgens ga ik proberen de vogel te laten opstappen.
Gebruik altijd hetzelfde woord voor opstappen, praat rustig en vriendelijk.
In het begin zal ze er niet blij mee zijn dat je haar zo de kooi uit haalt op te leren opstappen, maar dat veranderd echt wel.

Alles wat niet goed gaat daar let ik niet, dus ook niet op bijten,wanneer je er wel op reageert, krijgt ze er hoe dan ook aandacht mee en zal ze dat gedrag herhalen.
Ik reageer alleen op wat wel goed gaat, dus als ze bijv. probeert haar pootje op je vinger te zetten ofzo, dat beloon ik met een vrolijke stem. Dan krijgt ze heel veel aandacht en zal ze dat gedrag ook herhalen, wat dan juist goed is.

Geef geen nootjes als beloning, de ene aga let dan alleen nog op nootjes, vreetzakkies  :)  en een andere aga zal dit weer als bedreiging zien.
Een vrolijke stem met lieve complimentjes doet wonderen.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2006, 18:09:08 pm door Janina »

Johnnyhagenaar

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: september 23, 2006, 19:38:08 pm »
Ik probeer je alleen te helpen hoor  ;)

Oe :-[ Ja dat weet ik en ik bedoelde niets verkeerds hoor!!!

Bedankt voor alle tips.

Even wat goed nieuws ook.
Ik heb zojuist de nieuwe kooi voor onze nieuwe jonge tijger binnen.

Mooi hey!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #43 Gepost op: september 23, 2006, 20:52:44 pm »
Zo 1 heb ik ook, alleen de kleuren zijn anders, hele mooie voliere vind ik dat!  :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #44 Gepost op: september 23, 2006, 21:20:27 pm »
Mooie kooi! :thumsup:
Zo eentje wil ik uiteindelijk ook voor de agaatjes. ;)
Maar nu er ook een gaai komt, zegt manlief dat er hier straks meer ruimte voor de vogels is dan voor de mensen, (de volwassenen dan, want er staat ook nog kinderspeelgoed in de woonkamer.) :-[

En toen onze Joda nog zo beet, deed ik het zo: Als hij beet als mijn hand in de kooi was, om het even de waarom, haalde ik hem er direct uit en zette hem op de grond, dan zat ik wel tussen hem en de kooi in enj liet ik hem 3x opstappen. Klinkt gek misschien, maar dat werkte wel.Succes!
« Laatst bewerkt op: september 23, 2006, 21:30:41 pm door lejah »