Auteur Topic: hoe krijg ik mijn bbtje tam?  (gelezen 1734 keer)

charon

• Gast
hoe krijg ik mijn bbtje tam?
« Gepost op: september 21, 2006, 14:31:27 pm »
hoi
bij toeval heb ik sinds een tijdje een bbtje
ik wilde al een hele tijd een senegal papegaai ,maar ik stelde het altijd uit.
Nu had mijn schoonvader een tijd geleden een jonge bb verkocht en de mensen waar die bij zat wilden hem niet meer.
Daar hij alleen bij zijn andere kweekvogels zat vond hij dat zielig en daar hij wist wat mijn wens was heb ik hem gekregen.

hij is nu ca.leeftijd: 2,5 jaar.
is niet erg angstig -> pakt wat lekkers aan en je mag hem beperkt op zijn hoofdje aaien.

nu wil ik hem leren opstappen  ik heb hem al wel geleerd om op een stok te stappen, maar verder lijkt hij momenteel niet te willen gaan.

hoe ga ik nu verder?

en dan had ik nog een vraagje hij kan niet praten
Zou hij dat ooit nog kunnen leren?

Dit is ook een rede van mijn "afwezigheid"
we zijn druk met mekander

qliqi

• Gast
Re: hoe krijg ik mijn bbtje tam?
« Reactie #1 Gepost op: september 21, 2006, 16:52:47 pm »
t bonte boertje is heel beweeglijk maar voor mijn kinky geldt: des te vaker ze met iets in contact komt - des te rustiger blijft ze.

Hij stapt op de stok zeg je? En dan? Ga je iets leuks met hem doen? Want opstappen is 1 ding maar ze moeten wel een reden hebben om dat te willen. Zodra die associatie daar is: opstapstok - iets leuks doen zal je BB-tje eerder geneigd zijn met je mee te willen. Probeer speeltjes, lekkere hapjes e.d. pas te geven als ie wat voor je heeft gedaan: zoals bv opstappen. Kinky vind opdrachtjes prachtig en is altijd bereid je een plezier te doen, wellicht heeft die van jou dat ook wel.

Dan het praten, er zijn er die het wel doen maar Kinky van mij heeft met haar smurfenstemmetje pas een paar woordjes laten horen. Haar naam en hallo en nee maar de rest versta ik om eerlijk te zijn echt niet.... Wel doet ze feilloos de ringtones van mn nokia, de magnetronpiep en het alarm dat 's morgens afgaat :S Ook is ze gek op fluiten.... ze geeft soms in haar eentje hele concerten weg.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: september 21, 2006, 20:19:23 pm »
Ja, inderdaad moet het leuk zijn om op te stappen! Wandelen door het huis en dingen vertellen vinden ze vaak heel interessant. Trek je niet veel aan van schrikreacties etc. Gewoon doorgaan, niet op reageren. En lekkere dingen geven is ook een goed plan! :thumsup:

fkbmac

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 22, 2006, 01:01:28 am »
hallo Charon,

Ik denk dat je met een clickertraining best wel ver kan komen.

Succes ermee.

fkbmac

charon

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2006, 21:44:06 pm »
als ie netjes op stapt praat ik tegen hem aai ik hem over z'n bolletje en geef ik wat lekkers

maar de overgang richting mij ziet ie nog niet zitten.

misschien duurt het wel iets langer , maar ik had gehoopt op wat tips en trucs om hem over te halen

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: september 23, 2006, 09:54:48 am »
Geduld Charon, je moet zijn vertrouwen winnen! ;) En vind ie dat aaien over zijn bolletje wel prettig?

charon

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 25, 2006, 08:11:40 am »
ja ik weet het gedult is een schone zaak
ik had alleen gehoopt dat er mss een truc is om het proces enigszins te versnellen

Citaat
En vind ie dat aaien over zijn bolletje wel prettig?

Daar gaat ie helemaal voor zitten  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: september 25, 2006, 08:44:56 am »
Oké, dat scheelt!!  ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 25, 2006, 10:49:00 am »
Ik lees dit nu pas  :-[

Gefeliciteerd met je bb'tje. Lijken me leuke vogels! :thumsup:
Hoe heet hij?
Is hij gekortwiekt? Dat kan ook helpen met opstappen namelijk.

Ze doen veel voor lekker eten en iets leuks gaan doen. Ik denk dat je daar grote vorderingen mee kunt maken!

Gr Corina

charon

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2006, 23:25:26 pm »
hij heet pino en ik heb hem gekortwiekt hetgeen wat hij op het moment zelf niet echt kon waarderen
maar tot mijn verbazing was de knauw die ik kreeg niet echt hard
(ik had alleen een blauwe plek  :)  )

en we zijn bezig met een omkoopschandaal  :thumsup:

charon

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 06, 2006, 11:40:23 am »
stapje voor stapje lijken we er te komen
we zijn veel samen bezig, maar nu heb ik een vraag / probleem.

als pino in zijn kooi zit mag ik hem aaien en doen maar zodra hij eruit is staat hij dit niet toe

Voor mij is dit erg vreemd omdat ik aga's gewent zijn en die hebben het eerder andersom.

wat kan ik hieraan doen, want met omkoping lukt dit niet  ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: november 06, 2006, 12:04:40 pm »
Ik zou zeggen: als hij het niet wil, dat aaien, doe het dan niet? Waarom is dat nodig? Veel vogels willen niet geaaid worden, ze vinden het niet prettig. ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: november 06, 2006, 13:12:21 pm »
stapje voor stapje lijken we er te komen
we zijn veel samen bezig, maar nu heb ik een vraag / probleem.

als pino in zijn kooi zit mag ik hem aaien en doen maar zodra hij eruit is staat hij dit niet toe

Voor mij is dit erg vreemd omdat ik aga's gewent zijn en die hebben het eerder andersom.

wat kan ik hieraan doen, want met omkoping lukt dit niet  ???

In de kooi voelen ze zich veilig. Ook Kaya (grijze roodstaart) kan ik makkelijker overal aaien als hij in de kooi zit. Vandaag lukte het mij uit de kooi, omdat ik wel heel erg interresante knopen aan mijn jasje had zitten  :) . Die wilde hij wel eens even gaan onderzoeken.  :thumsup: Toen kon ik hem echt ook over zijn ruggetje aaien  :hart:
Ik vindt het aaien (buitende kooi) niet het belangrijkste.
Waarom lukt het opstappen niet? Stapt hij gewoon niet op? Of gaat hij bijten waardoor je niet door durft te zetten? Want bij Kaya lukte het na een paar keer doorzetten wel (hij stapte eerst ook alleen op de stok op) hij beet ook als we probeerde aan te dringen. Iemand heeft mij toen geholpen daarmee en hij deed eerst een handdoek om zijn arm en hand en dwong zo Kaya te laten op stappen. Toen dat een aantal keren lukte konden we aan het einde van de dag Kaya al zelfs zonder handdoek laten opstappen. Die dag hebben we meer Goed zo geroepen dan wel ander woord ook gebruikt, hij groeide er helemaal van!  ;)

charon

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: november 07, 2006, 09:04:47 am »
het opstappen doet ie inmiddels zo nu en dan wel
hij bijt niet maar hij zorgt gewoon dat ie niet hoeft op te stappen hij hupst er dan zo weer vanaf :)
een pootje erop en dan er weer af

Ik zou zeggen: als hij het niet wil, dat aaien, doe het dan niet? Waarom is dat nodig? Veel vogels willen niet geaaid worden, ze vinden het niet prettig. ;)

als hij in zijn kooi zit wordt je knetter van hem zoveel die aangehaald wil worden (positief hoor)  ;)
daarom leek het voor mij wat makkelijker als we dat ook met hem uit de kooi kunnen doen

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: november 07, 2006, 09:13:11 am »
Dan denk ik dat het buiten de kooi ook vanzelf komt, als hij zich daar ook veiliger gaat voelen! ;) Maar zolang hij niet wil, zou ik het niet doen! ;)