Ik tel in eetlepels. 1 eetlepel zaadmengsel per maaltijd per gaai. En ongeveer 1 tot 1,5 eetlepel pellets per dag per gaai, kom ik ongeveer op. De huiskamergrijzen krijgen twee maaltijden per dag (soms 3).
De vier huiskamergrijzen krijgen 's ochtends 4 eetlepels zaad en 3 eetlepels pellets. En 's avonds weer 4 eetlepels zaad en ik vul de pellets bij tot het niveua van die ochtend (ik heb een draaiplateau met grote schalen, dus ik kan niet in cm's werken, want dan zouden ze heel erg veel krijgen). De volgende ochtend zijn beide voerbakken schoon leeg (en het water sterk vervuild met pelletresten en zaadrestjes).
Als ze erg hongerig zijn, dan vul ik de bakken 's middags al bij.
Pappa- en Mammagaai hebben in de broedperiode veel meer nodig dan anders, hun bakken vul ik inmiddels 4 keer per dag bij. Ik kies voor vaker bijvullen in plaats van een grote schaal met eten, omdat ik dan goed kan zien wat er opgaat. Is het zaadmengsel op maar de pellets niet, dan wacht ik met bijvullen, tot ze ook de pellets opeten (met uitzondering van de laatste voeding voor de nacht, dan wordt alles op normaal niveau gezet). Bovendien 'spelen' Pappa- en Mammagaai teveel met hun bakken en werpen ze ze van het voederplateau af, dus ik ben wel verplicht goed in de gaten te houden of ze voldoende eten hebben. Het valt me namelijk op dat ze eenmaal op de grond gevallen voer niet meer pakken (doen mijn huiskamergrijzen trouwens ook niet).
Wat groente en fruit, parrot diner en of andere smakelijkheden betreft, houd ik geen maat aan. Met fruit en groente zijn ze verkwistend, dus dat doe ik dus niet in eetlepels, maar in grote hoeveelheden.