Auteur Topic: En dan heb je een gaai...  (gelezen 42964 keer)

Cosch

• Gast
Re: En dan heb je een gaai...
« Reactie #270 Gepost op: december 02, 2006, 13:14:02 pm »
Ja absoluut!

Maar als dat je eerste gaai is, lijkt me dat geen pretje!  :CENS

Jarie

• Gast
« Reactie #271 Gepost op: december 02, 2006, 13:15:55 pm »
zoveel mogelijk lezen(en naar je vogel kijken en naar je gevoel luisteren)maar lezen is nog wel het belangrijkste,denk ik :-[

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #272 Gepost op: december 02, 2006, 13:30:27 pm »
Als ik deze tophic vooraan begin te lezen dan weet ik weer hoe onzeker ik de eerste 2 a 3 weken was tot Kaya gekortwiekt werd. Ik was gewoon eerlijk gezegd bang, bang voor zijn snavel. En ik wist niet hoever hij die snavel zou gaan gebruiken als macht. Maar juist omdat ik bang was voor die snavel ging hij die snavel gebruiken!
Was ik bang geweest voor zijn linker poot dan had hij die linker poot als machtsmiddel gebruikt! Ze weten het gewoon en ze voelen het gewoon. Maar waarom ik aan dit verhaal eigenlijk begon....ik wijk af... :-[ .... Kaya was en is een enorm lieve vogel maar zelfs hij wist mij bang te maken. Ik vraag me wel af wat er was gebeurt en hoe ver ik nou zou zijn geweest mocht ik een vogel als Kaya van Corrina als eerste hebben gehad. Petje af voor Corrina, voordeel was dat ze ervaring had door Coco, maar evengoed lijkt het me geen pretje je handen regelmatig open te laten halen door een gaai en dan doen alsof het je geen barst intereseert..  :S

Offline Rossi 46

• Het komt zoals het komt
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • TUVIX en KATO
« Reactie #273 Gepost op: december 02, 2006, 13:33:33 pm »
Hoi Jack! Leuk dat je het vraagt, ik was tot gisteren enorm huiverig om de aga's los te laten in de ruimte waar Kaya ook zou zitten, aangezien ik gisteren ze er wel uit moest halen en Kaya nog in de kooi zat heb ik het er op gewaagd. Normaal gesproken namen we de aga´s mee naar de slaapkamer van mijn dochter zodat ze daar vrij konden spelen en vliegen (sinds Kaya er is). Maar nu ze begonnen zijn aan een nestje maken ze maar een paar broodnodige rondjes en gaan dan terug naar hun nest. Dit nestjes verhaal is te lezen bij "Kiko bijt, nu Pipo ook en nu weet ik waarom" bij het dwergpapegaaien forum onder gedrag. Tegenlijk allemaal uit de kooi durf ik nog niet aan, omdat ze erg fel en verdedigend/aanvallend op elkaar reageren. Ik weet ook niet of ik ooit die stap durf te zetten hoor! ;)
Goed van je dat je je eerst goed infomeerd, tip: lees je vooral goed in op het gedrag van de grijze en hoe daar mee om te gaan, ik heb gemerkt dat daar in het begin de grootste struikelblok zit. Theorie is 1 ding maar het in de praktijk brengen een heel ander verhaal. Maar je leert snel zeker als je echt wil en je goed verdiept hebt van te voren, en durf hulp in te roepen als het dreigt de verkeerde kant op te gaan, op die manier beperk je de schade aan het zelfvertrouwen van jezelf maar ook van je gaai! Ik heb deze gaai nu ruim 2 maanden maar de gaai en ik genieten van elkaar en iedereen die opbezoek komt vindt het geweldig te zien hoe vrij deze grijze roodstaart is (geworden) incl de familie van de vorige eigenaresse en dat in een hele korte tijd terwijl de gaai wel 10 jaar op een hele andere manier geleefd heeft. Hij mocht 's avonds soms een uurtje uit de kooi en hij stapte alleen op op een stok, koppiekrauw kon alleen via de tralies. In het begin wilde hij niet eens een voetje op tafel zetten, nu moeten we uitkijken dat hij niet op tafel stapt, en hij heeft al zoveel woorden van ons over genomen, dus deze leeftijd zegt ook niets over leergierigheid...daarbij is 10 jaar voor een gaai nog jong, maar het lijkt voor zo'n "kleine" vogel al "oud". Wat ik eigenlijk met mijn verhaal wil vertellen: je overweegt een grijsje..overweg ook eens of het een afdankertje mag zijn, ze verdienen een 2de kans bij mensen die zich eerst verdiept hebben in het leven van een gaai.... succes!

Is ook heel belangrijk vragen durfen te stellen. Ikzelf zou niet zo gauw een "afdankertje" aanschaffen. Je weet niet of deze vogel verpest is.
.
zoveel mogelijk lezen(en naar je vogel kijken en naar je gevoel luisteren)maar lezen is nog wel het belangrijkste,denk ik :-[

Dat denk ik ook. Daarom wil ik mij van te voren zo goed mogelijk laten  inlichten, zelf informatie verzamelen. Dat betekent veel lezen dus (ik heb me al een boek over een grijsje aanschaft, ik zoek er nog een, met name over het gedrag) en hier op het forum struinen he. ::).

Jarie

• Gast
« Reactie #274 Gepost op: december 02, 2006, 13:37:27 pm »
je zou de littekens eens moeten zien van Jarie met de zogenaamde-niet zeuren,ik ben de baas-aanpak

terwijl ik naar mijn eigen stemmetje niet luisterde,dom ,maar ja ,aldoende leert men.
Ik geloof niet(op een uitzondering na) dat een vogel zo verpruts kan zijn dat t NOOIT meer goed komt,en ik vind als je maar contact met m heb met bijv. een simpel fluitje,dan heb je al een beetje zijn vertrouwen,kan wel erg lang gaan duren,maar toch,het zijn geen valse pittbullen ofzo....

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #275 Gepost op: december 02, 2006, 13:40:31 pm »
Is ook heel belangrijk vragen durfen te stellen. Ikzelf zou niet zo gauw een "afdankertje" aanschaffen. Je weet niet of deze vogel verpest is.
.
 Dat denk ik ook. Daarom wil ik mij van te voren zo goed mogelijk laten  inlichten, zelf informatie verzamelen. Dat betekent veel lezen dus (ik heb me al een boek over een grijsje aanschaft, ik zoek er nog een, met name over het gedrag) en hier op het forum struinen he. ::).

Je bent heel duidelijk: Goed bezig  :thumsup:

Van het begin af aan toen het duidelijk begon te worden dat er binnen niet lange tijd een gaai zou komen ging juist mijn voorkeur uit naar een "oudere" gaai wel 1 die de pubertijd zou zijn ontgroeid dus mijn voorkeur was een gaai vanaf ongeveer 7 jaar... waarom? Omdat ik bang was door onwetendheid een jonge gaai te verpesten omdat ik juist nog geen ervaring had met grote gaaien. Ik dacht dat ik van een jonge gaai te veel zou accepteren en te veel schattig zou vinden in het begin, terwijl als de gaai ouder is je meteen duidelijk kunt stellen: nee ik wil niet dat je in mijn behang gaat hangen (ik zeg maar wat)...
Maar ik begrijp dat iedereen daar zijn eigen ideeen en voorkeuren in heeft, ik ken me zelf en weet dat ik alle kleine dieren al gauw in alles wat ze uitvreten schattig vindt....  :-[
Vandaar dus mijn keuze voor de oudere gaai. Bij het zoeken naar een oudere gaai heb ik wel heel duidelijk naar de afkomst gekeken, en bij Kaya wist ik gewoon deze is niet verprutst en deze wordt niet door een vage rede weggedaan. Hij werd weggedaan omdat het dametje in kwestie 89 jaar was en de verzorging niet alleen meer aankon.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #276 Gepost op: december 02, 2006, 13:42:43 pm »
Als ik deze tophic vooraan begin te lezen dan weet ik weer hoe onzeker ik de eerste 2 a 3 weken was tot Kaya gekortwiekt werd. Ik was gewoon eerlijk gezegd bang, bang voor zijn snavel. En ik wist niet hoever hij die snavel zou gaan gebruiken als macht. Maar juist omdat ik bang was voor die snavel ging hij die snavel gebruiken!

Ja, dat is het hele eieren eten. Het is jóuw houding naar de gaai, die bepaalt hoe hij reageert! Het is moeilijk uit te leggen, maar ozdra de angst verdwijnt is het goed! Dan is er wederzijds vertrouwen! :hart: Aleen is het echt moeilijk om tegen iemand te zeggen: "niet bang zijn, want daardoor komt het dat hij onzeker is." Want die angst moet overwonnen worden. Toch lukt dat meestal wel! ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #277 Gepost op: december 02, 2006, 13:45:16 pm »
Ik vraag me wel af wat er was gebeurt en hoe ver ik nou zou zijn geweest mocht ik een vogel als Kaya van Corrina als eerste hebben gehad. Petje af voor Corrina, voordeel was dat ze ervaring had door Coco, maar evengoed lijkt het me geen pretje je handen regelmatig open te laten halen door een gaai en dan doen alsof het je geen barst intereseert.. :S

Dat laatste kan ik ook niet hoor! Hij bijt zo hard, dat me dat echt onmogelijk lijkt. Ik probeer zoveel mogelijk het bijten te voorkomen en dat werkt het beste!
Ik moet ook eerlijk toegeven dat het echt tegen is gevallen hoor. Vond/vind het echt moeilijk. Kan aan mij liggen, maar kan ook aan Kaya liggen. Hoe vaak ik niet huilend op de bank heb gezeten omdat het weer mis ging!  :-[ Maar als ik nu terug kijk naar het begin, dan is het een wereld van verschil. En is het wel degelijk beter geworden. en zoals ik in een ander topic schreef, is Kaya ook zo veranderd.

je zou de littekens eens moeten zien van Jarie met de zogenaamde-niet zeuren,ik ben de baas-aanpak

Ik dnek dat Jarie je wel degelijk gemanipuleerd heeft. En toen de aandacht niet meer alleen voor hem was, kon hij ineens wel de lieve gaai zijn. Terwijl je eerst schreef dat hij gewoon bang was. Nu weet je dat dat helemaal niet zo was. Want dan zou hij zich nu niet zo geven. Hij heeft nu alleen gezien dat hij degene is met het probleem en niet jij. En daarom komt hij nu wel lekker bij je.
Het maakt niet uit hoe je er komt hoor. Want nu gaat het super met Jarie.  :thumsup: maar die 'niet zeure, ik ben de baas' aanpak was denk ik heel goed voor Jarie geweest! (maar dat is mijn mening ;) )

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #278 Gepost op: december 02, 2006, 13:47:58 pm »

terwijl ik naar mijn eigen stemmetje niet luisterde,dom ,maar ja ,aldoende leert men.
Ik geloof niet(op een uitzondering na) dat een vogel zo verpruts kan zijn dat t NOOIT meer goed komt,en ik vind als je maar contact met m heb met bijv. een simpel fluitje,dan heb je al een beetje zijn vertrouwen,kan wel erg lang gaan duren,maar toch,het zijn geen valse pittbullen ofzo....

Ik geloof ook zeker dat alle gaaien weer op het rechte pad te krijgen zijn, alleen zit iedere gaai anders in elkaar dat bleek uit jou verhalen met Jarie. Jarie moest eerst zien via Jessie wat jullie eigenlijk van hem wilde. Daarom vindt ik je vorderingen met Jarie zo geweldig te volgen sinds Jessie er is, dat doet me echt wat!  :thumsup:

Offline Rossi 46

• Het komt zoals het komt
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • TUVIX en KATO
« Reactie #279 Gepost op: december 02, 2006, 13:49:40 pm »

Dat denk ik ook niet. Alleen, dit zal dan mijn 1e grijsje worden en heb het idee/gevoel dat ik dan beter een jonge kan nemen.
Ik vind wel dat ook de "afdankertjes" een 2e kans verdienen, alleen denk ik (ik heb geen ervaring met een grijsjes) dat iemand met al een grijsje of ervaring gehad heeft met een grijsje, er beter mee overweg kan. Ik heb dan ook respect voor de mensen die deze vogels een 2e kans geven.
« Laatst bewerkt op: december 02, 2006, 13:52:02 pm door Rossi 46 »

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #280 Gepost op: december 02, 2006, 13:52:12 pm »
Ja, dat is het hele eieren eten. Het is jóuw houding naar de gaai, die bepaalt hoe hij reageert! Het is moeilijk uit te leggen, maar ozdra de angst verdwijnt is het goed! Dan is er wederzijds vertrouwen! :hart: Aleen is het echt moeilijk om tegen iemand te zeggen: "niet bang zijn, want daardoor komt het dat hij onzeker is." Want die angst moet overwonnen worden. Toch lukt dat meestal wel! ;)

Loes het is zo'n verademing met het begin en nu,Kaya heeft wel duidelijk een voorkeur voor mij, maakt niet uit, mijn dochter kan er veel mee. En hij bijt ook niet mijn man of zoon en ook geen vreemden. Maar Kaya en ik zijn nu echt 2 handen op 1 buik, wat ik ook doe waar ik nu ook naar toe ga hij vindt alles prima hij weet nu dat ik hem niet in enge situatie's breng. Ik geniet met volle teugen en kan het beestje niet meer missen...

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #281 Gepost op: december 02, 2006, 14:01:29 pm »

wat denk je van "GEK VAN MIJN VOGEL" van Bonny Talsma,dit boek is online te bestellen en in België verkrijgbaar bij "de standaard-boekenhandel

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #282 Gepost op: december 02, 2006, 14:53:49 pm »
Loes het is zo'n verademing met het begin en nu,Kaya heeft wel duidelijk een voorkeur voor mij, maakt niet uit, mijn dochter kan er veel mee. En hij bijt ook niet mijn man of zoon en ook geen vreemden. Maar Kaya en ik zijn nu echt 2 handen op 1 buik, wat ik ook doe waar ik nu ook naar toe ga hij vindt alles prima hij weet nu dat ik hem niet in enge situatie's breng. Ik geniet met volle teugen en kan het beestje niet meer missen...

Heerlijk he? Dat heb ik precies zo met Sjakko! :hart:

Jarie

• Gast
« Reactie #283 Gepost op: december 02, 2006, 15:48:03 pm »
Dat denk ik ook niet. Alleen, dit zal dan mijn 1e grijsje worden en heb het idee/gevoel dat ik dan beter een jonge kan nemen.
Ik vind wel dat ook de "afdankertjes" een 2e kans verdienen, alleen denk ik (ik heb geen ervaring met een grijsjes) dat iemand met al een grijsje of ervaring gehad heeft met een grijsje, er beter mee overweg kan. Ik heb dan ook respect voor de mensen die deze vogels een 2e kans geven.

Jessie is 16 weken nu,en ik vind hem-haar veel moeilijker om op te voeden,jarie weet wat ik wil en ik weet wat Jarie wil,.das lekker hoor zo,n gevoel,wat ik mischien probeert uit te  leggen is,met een babygaai kan je ook de fout ingaan.MAAR je moet doen wat JIJ wil en wat jouw gevoel het beste lijkt :thumsup:

Jarie

• Gast
« Reactie #284 Gepost op: december 02, 2006, 15:52:16 pm »
Citaat
Ik dnek dat Jarie je wel degelijk gemanipuleerd heeft. En toen de aandacht niet meer alleen voor hem was, kon hij ineens wel de lieve gaai zijn. Terwijl je eerst schreef dat hij gewoon bang was. Nu weet je dat dat helemaal niet zo was. Want dan zou hij zich nu niet zo geven. Hij heeft nu alleen gezien dat hij degene is met het probleem en niet jij. En daarom komt hij nu wel lekker bij je.
Het maakt niet uit hoe je er komt hoor. Want nu gaat het super met Jarie.  :thumsup: maar die 'niet zeure, ik ben de baas' aanpak was denk ik heel goed voor Jarie geweest! (maar dat is mijn mening ;) )
Nee dat denk ik niet,hij is altijd bang geweest,maar ik kon aan hem merken dat ie wel wou,maar gewoon niet durfde,nu met Jessie kon hij zien wat de bedoeling is,als hij echt zo slim is als jij denkt dan zou die ook niet bang voor Jes zijn en dat is die duidelijk wel.Maar ieder zijn mening(vind ik alleen maar leuk)

edit Loes: quote goedgezet
« Laatst bewerkt op: december 02, 2006, 16:31:10 pm door Loes »